Asfaltové hydroizolační lepidlo PARASTICK s vysokou adhezí

Speciální asfaltové lepidlo PARASTICK je homogenní roztok asfaltu, speciálního kaučuku a pryskyřice v kapalném prostředí. Vyznačuje se vysokou lepivostí a pevností lepeného spoje i za nízkých teplot, kdy ostatní asfalty ztrácejí přilnavost. Je vhodné k lepení asfaltových pásů, kde nelze použít natavení plamenem, dále jako penetračně adhezní mezivrstva pod asfaltové zálivky a nebo také pro lepení dlaždic v exteriéru.

Asfaltové lepidlo PARASTICK bylo vyvinuto pro lepení asfaltových izolačních pásů za studena, k penetračně adhezním nátěrům betonu při zalévání spár asfaltovou modifikovanou zálivkou nebo před lepením asfaltových pásů. Dále k nátěrům plastových střešních prvků na střechách s asfaltovými krytinami.

Obr.1:

Použití

Uplatní se v profesionálním stavebnictví od velkých staveb po drobnou výstavbu rodinných domů a zároveň je velmi užitečný ve svépomocné výstavbě a konečně, ale nikoliv v poslední řadě, ve množství tzv. hobby aplikací.

PARASTICK je často nejsnazší řešení při opravě nebo rekonstrukci ploché asfaltové střechy nad skladem hořlavého materiálu, kde z bezpečnostních důvodů nelze natavovat asfaltové pásy otevřeným plamenem. Takový příklad ukazuje doprovodná obrazová dokumentace, kde je použit pás od společnosti PARABIT Technologies, s.r.o., nicméně stejným způsobem se postupuje i v případě asfaltových pásů od všech jiných výrobců působících na tuzemském trhu. PARASTICK může být aplikován na všechny střechy s asfaltovými pásy a to se stejným výsledkem, jaký se docílí natavováním pásů plamenem. Pro stavebníky a chalupáře je asfaltové lepidlo PARASTICK nejrychlejší a nejlevnější cestou, jak zvládnout pokládku asfaltových pásů bez profesionálního nářadí a přístrojů, nicméně s vysokou profesionální kvalitou.

Obr.2:

Jednoduchá aplikace

Asfaltové pásy není třeba před lepením nijak upravovat, zejména není nutné strhávat separační tenkou polyetylénovou fólii na rubové (lepené) straně pásu. Ta se působením lepidla naleptá, rozpadne na drobné částice a rozptýlí se v něm jako dispergovaná fáze.

PARASTICK se v přiměřeném množství odlije na suchý nebo vlhký podklad, který je zbaven hrubých nečistot. Hladkou nebo mělkým ozubením profilovanou stěrkou se lepidlo rozetře před připravenou rolí asfaltového pásu v délce několika metrů tak, aby souvisle pokrývalo lepenou plochu. Pro nanesení asfaltového lepidla je možné použít i štětec, váleček nebo asfaltový kartáč, spotřeba asfaltového lepidla je cca 0,4 kg/m2. Na takto natřenou plochu se rozvinutím role položí pás, který se vlastní tíží spojí s lepidlem. Postup ilustrují obr. 1 až obr. 4.

Obr.4:

Pevnost lepeného spoje

PARASTICK je formulován tak, aby pevnost, houževnatost a trvanlivost lepeného spoje plně vyhovovala požadavkům na přídržnost pro oxidované asfaltové pásy, modifikované i nemodifikované. Informativní odtrhová pevnost je 10 až 20 N/m (měřeno podle podnikového zkušebního předpisu PZME č. 101). Skluzová odolnost při teplotní expozici 70 °C po dobu 2 hodin vyhovuje min. do sklonu střechy 30°. PARASTICK je materiál s vysokou inovační hodnotou, zejména co se týče mechanických vlastností lepeného spoje. V dopravním stavitelství je používán např. pro adhezně penetrační nátěr spáry, která vznikne po ukotvení blokové kolejnice ve žlabu betonových velkoplošných tramvajových panelů. Spára se po penetraci vylévá asfaltem. Pokud se na penetraci zapomene, asfalt se ze spáry při provozním zatížení vydrolí.

Tato zkušenost dokládá pozoruhodné mechanické vlastnosti PARASTICKEM lepeného spoje. Spoj je schopen - dík viskoelastickému charakteru - velmi dobře přenášet rozdílné mechanické deformace, které v obou lepidlem spojených prostředích vznikají v důsledku jejich různých teplotních roztažností, respektive modulů pružnosti (při otřesech a rázech), a to bez destrukčních mechanických napětí. Jak už bylo řečeno, PARASTICK si zachovává vysokou poddajnost i při teplotách kolem -30 °C.

Obr.5: Odtrhová zkouška asfaltového pásu lepeného ke starému asfaltovému podkladu lepidlem PARASTICK. Zkouška byla provedena za slunečného dne při teplotě 30 °C, 24 hodin po nalepení pásu v místě označeném na obr. 4 bílou kružnicí . Teplota povrchu položeného pásu cca 40°C. Po odtržení okraje pásu je zřetelně vidět, že působením PARASTICKU došlo k úplnému rozkladu nejen separační fólie na rubu pásu, ale i silné bílé identifikační pásky. Z ostré rovné hrany oddělující odtrženou a přilepenou část pásu a také z napjatosti taženého okraje pásu lze usuzovat na velkou tažnou sílu, kterou bylo třeba pro odtržení pásu vynaložit.

Další použití

Během více než roční praktické zkušenosti s tímto materiálem vyšlo najevo, že některé vlastnosti asfaltového lepidla otevřely cestu i pro aplikace, které výrobce pravděpodobně nezamýšlel. Lepidlo PARASTICK je velmi dobrý hydroizolační materiál a po nanesení má také vysokou ekvivalentní difúzní tlouš- ku, která vypovídá o velmi malé propustnosti vrstvy asfaltového lepidla pro vodní páru (v tepelně technické stavební terminologii jde o parozábranu). Co se týče lepivosti, pak ta byla mnohokrát prokázána mj. na betonových površích i při extrémním namáhání, viz výše. Lepený spoj je trvanlivý, což má také nikoliv okrajový význam.

To všechno jsou ideální vlastnosti mimo jiné i pro lepení betonových dlaždic a jiných dlažebních prvků na venkovní betonové podklady. PARASTICK zde má funkci jako lepicí tmel s dobrou schopností tlumit mechanická napětí, která by na rozhraní dvou rozdílných tuhých materiálů (dlažba - beton) vznikaly při použití nevhodného lepidla. Zároveň působí jako hydroizolant a parozábrana. Příkladem může být pokládání dlažby na balkonech a lodžiích a na dalších plochách vystavených působení počasí (zejména pokud jsou nad obývaným a vytápeným prostorem), která jsou mimořádně a chronicky citlivá na vznik vad. Stejně dobře lze PARASTICK použít pro lepení dlažby na venkovních plochách mimo budovy, na chodnících apod.


Technické parametry PARASTICKU

Autor:
Foto: Jiří Hejhálek