Ohlédnutí za BAU 2005

Ve dnech 17. - 22. ledna 2005 se konal již šestnáctý mezinárodní veletrh pro stavební materiály a výstavbu BAU 2005, který vystavovatelé i návštěvníci hodnotili jako veletrh, který s sebou přinesl velké množství inovací a nových pohledů na problematiku výstavby v evropském kontextu. Veletrh navštívilo 190 tis. návštěvníků ze 134 zemí, kteří shlédli expozice od 1850 vystavovatelů ze 40 zemí.

Na následujících stranách se pokusíme slovem i fotografiemi přiblížit zvláštní až téměř kouzelnou atmosféru tohoto veletrhu. Nechtěli jsme však zůstat jenom u našich dojmů, a proto přinášíme i základní informace ze závěrečné tiskové zprávy z veletrhu BAU 2005. Několika českých vystavovatelů jsme se přímo na místě zeptali na jejich hodnocení.


Obr. 2 Schody firmy SWN Moravia s.r.o

Naše dojmy z BAU 2005
I tentokrát jsme se při návštěvě veletrhu BAU 2005 setkali s plně obsazenými halami, vystavovateli z celého světa, pestrostí stánků, nápaditostí vystavovatelů, doprovodnými programy. Veletrh předčil co do počtu návštěvníků i vystavovatelů minulou akci BAU 2003, což vzhledem k pokračující tendenci splývání výrobců a jejich pozornějšímu posuzování přínosů z výstav a veletrhů, může být pokládáno za příjemné, ne-li příjemně překvapivé. Mluvilo se zde všemi možnými jazyky, panovala tu příjemná nálada, všechno tu zářilo čistotou. Pavilóny byly zajímavé, přitažlivé a mnohdy velmi jedinečné co do vystavovaných produktů i architektonického řešení expozic. Po celou dobu konání veletrhu probíhala řada odborných a doprovodných programů, probíhaly odborné semináře a firemní prezentace. Většina stánků byla obklopena nejenom zvědavými návštěvníky, ale též i budoucími klienty, obchodními partnery či projektanty a architekty.


Obr. 3: Stánek firmy Armet

Obr. 4: Stánek firmy VP trend s. r. o.

Z českých firem jsme na veletrhu navštívili stánek firmy SWN Moravia s.r.o., která zde prezentovala šikovné české ruce v podobě unikátních dřevěných schodů. Krátce jsme pohovořili i s jedním z majitelů této firmy Zdeňkem Svobodou a optali se ho na jeho pocity z veletrhu. Řekl, že na BAU vystavují pravidelně (v roce 2003 jsme s ním měli rozhovor též - pozn. redakce). Výstavnictví není levnou záležitostí, ale tento veletrh je pro ně jeden z nejdůležitějších, a proto si ho nemohou nechat ujít.
Dále jsme navštívili stánek firmy Armet spol. s r.o. Firma se zabývá především prodejem kování.
Na stánku firmy VP trend s. r. o. jsme hovořili s Miroslavem Dufkem, který nám sdělil, že vystavují na BAU poprvé, veletrh se jim líbí, ale zatím těžko mohou hodnotit, co jim veletrh přinese.
Dalšími firmami, na jejichž expozicích jsme se zastavili, byly firmy Lasselsberger GmbH, Kermat, Uzin, Knauf, Xella, DuPont, ROTO, jejichž výrobky jsou obecné známé v České republice.


Obr. 6 Pohled na novinky firmy Lasselsberger

Poslední expozice, o níž se na tomto prostoru zmíníme, patřila společnosti Hörmann, výrobci dveřních a vratových systémů. Společnost je taktéž známa v Česku. Prostory expozice byly nejen vkusně řešeny tak, aby upoutaly pozornost projektantů, architektů a jiných zájemců zejména o nové výrobky firmy, ale také se vyznačovaly velmi pěknou atmosférou a příjemným personálem. Firmě Hörmann věnujeme prostor na jiném místě tohoto časopisu.


Hodnocení BAU 2005 dle statistik údajů
Za šest dnů navštívilo BAU 2005 více než 190 000 návštěvníků, což je nárůst o více než 10 000 oproti roku 2003. Návštěvníci přišli ze 134 různých zemí (v roce 2003 to bylo 99 zemí). Pozoruhodný nárůst v počtu návštěvníků byl především z východní Asie a středního východu. Návštěvníků z Iránu bylo 877, z Číny 719, z Japonska 602. Vysoký počet návštěvníků pocházel též z východní Evropa a ze zemí, které se teprve nedávno staly novými členy EU. Z Ruska bylo zaznamenáno 796 návštěvníku, ze Slovinska 885, z České republiky 748, Turecka 659, Maďarska 436, Litvy 379, Polska 366 a z Ukrajiny 219.


Obr. 6 Stánek Hörmann

Okolo 23 000 návštěvníků tedy pocházelo z jiného státu než z Německa.
89 % vystavovatelů hodnotilo úroveň BAU 2005 známkou výbornou nebo velmi dobrou, což je nárůst 10 % oproti BAU 2003. Nejvyšší známka patřila organizátorům za služby, vystavovalelé si pochvalovali množství návštěvníků, způsob organizace celého veletru. 77 % vystavovatelů řeklo, že se jim na BAU 2005 podařilo získat nové kontakty, 88 % vystavovatelů potvrdilo, že se zde setkali se svými stávajícími partnery a prohloubili si své obchodní vztahy.


Obr. 7 Stánek firmy DuPont


Obr. 8 Pohled na okno do firmy ROTO

Také návštěvníci se vyjadřovali o veletrhu převážně v superlativech (97.4 % dala veletrhu známku výbornou) a pochvalovali si nejen samotný veletrh, kde se jim podařilo najít nové výrobky, které sháněli (toto tvrdilo 78 % ), ale i internetové stránky BAU – www.bau-muenchen.de.


Obr. 9 Mohutný stánek firmy Uzin

Krátce řečeno BAU 2005 si zaslouží pochvalu především za svoji obsazenost, organizovanost, příjemné a čisté prostředí a optimistickou náladu. Nashledanou v Mnichově ve dnech 15. - 20. ledna. 2007, tentokrát už na 17. BAU.
Autor:
Foto: Helena Hejhálková, archiv Messe München