Benešova třída v Hradci Králové má novou tvář
Projekt Regenerace Benešovy třídy patří mezi prioritní akce města Hradec Králové. Stavební práce trvají již od roku 2013. Vznikla zde kruhová křižovatka, cyklostezka, krytý nadzemní chodník, klidové zóny s vodními prvky či parkovací stání na povrchu i pod zemí. Projekt byl zařazen také do soutěže Stavba roku 2015.
Benešova třída je dominantou Moravského předměstí a zároveň nejlidnatějším sídlištěm v Hradci. Cílem celkové revitalizace bylo odejmout jí nálepku nevzhledného sídliště, což se povedlo. Rozsáhlá přestavba se týkala zkulturnění venkovních míst, úpravy panelových domů, vybudování nových parkovišť, ale i garáží s kamerovým systémem. Dále se zde můžeme těšit z nových chodníků, cyklistických stezek, nově vysázených stromů podél celé třídy a z celkového zatravnění betonových ploch, které oživují atraktivní vodotrysky. Nejnápadnější však asi je nový kruhový objezd, v jehož středu je kruhová kašna s fontánkami rozdělená na dva oblouky. Nad ním je pak nový centrální pylon. Upraveno bylo také veřejné osvětlení. Rekonstrukce se dočkají i velké obchodní prostory a někde se i rozšíří. Lokalita by měla sloužit bezbariérově chodcům i cyklistům. Měla by poskytovat dobré zázemí pro život, ať už z estetického či bezpečného prostředí. Obyvatelé zde mohou příjemně trávit svůj volný čas.
Projekt zpracoval autorský tým Alexander Pur – Studio AP, Pavel Zadrobílek, Vladimír Šolc, Max Vlček a Jiří Matyáš.Hlavním dodavatelem je hradecká společnost STAKO, která na projektu pracovala již od června 2013. Mimo jiné se na projektu podílely např. firmy M- Silnice, a.s. nebo A-Z IZOL.
Stavba se probojovala do druhého kola prestižní soutěže Stavba roku 2015.
Základní myšlenka
Základní myšlenkou celého nového konceptu Benešovy třídy bylo vytvoření skutečného uličního prostoru, který by se dal pro své mimořádné parametry (šířka až 90 m, délka téměř 700 m) nazvat spíše bulvárem. Šlo tedy hlavně o to vytvořit prostor, který není rozdělen na řadu vzájemně oddělených, obtížně přístupných pruhů, pásů a plošek, ale stane se jedním prostorem.
Hlavní principy
Jednou z hlavních podmínek revitalizace bylo nezastavování stávajícího uličního prostoru hlavní třídy. To se týkalo i ploch nad podzemními garážemi.
Cílů stavby bylo hned několik. Mnoho občanů zajisté ocenilo vytvoření bezbariérového uličního prostoru. Chodcům skončilo obtížné překonávání výškového rozdílu patra při přechodu z jedné strany ulice na druhou nebo průchod potemnělými a nepřívětivými podchody. Zmizelo složité přelézání z parkoviště na krytý chodník a snížilo se nebezpečí i pro ty, kteří přece jen volí přechod přes čtyřproudovou vozovku.
Dalším cílem bylo to, aby převažovaly ozeleněné parkové plochy a na základě toho by pak mělo dojít ke zlepšení klimatu. Výsledkem je moderní park s širokým spektrem odpočinkových i aktivních ploch v různých typech zeleně. Kromě toho je celá třída osázena stromy.
Vložením kruhové křižovatky, oddělením krajního pruhu pro parkování, vynucením snížení rychlosti přechodovými prahy pro chodce a dalšími úpravami zde funguje nerušící doprava. Vysázením třířadé aleje se změnil charakter ulice i pocitově, jelikož jízda pod korunami stromů nevybízí ke spěchu, ale spíše připomíná jízdu parkem vroubeným obchody, kavárnami a tržištěm. Velká pozornost byla věnována i cyklistice. Byly zde vybudovány čtyři souběžné cyklistické stezky po dvou na obou stranách ulice.
Přeměna Benešovy třídy se samozřejmě dotkla i stávajících obchodů. Odstraněním původní hluboké a stinné lávky před obchody bylo uvolněno jejich průčelí, skleněná stříška umožnila jejich prosvětlení, štíty a loga obchodů jsou dobře patrné i z průjezdné komunikace.
Co se týká parkování, dnes je zde 1450 parkovacích míst oproti původním 900. Majitelé dříve odstavovali své vozy na všech možných i nemožných místech, docházelo k ničení zeleně i k hromadění dopravních překážek. Pro tělesně postižené jsou vyhrazena místa k parkování v suterénu obchodního střediska, kde je k dispozici nákladní výtah přímo na krytý chodník, probíhající po celé délce objektů. Tak je tedy chráněná cesta od auta k domu nabídnuta i vozíčkářům.
Slovo odborníků
Na několik otázek k projektu nám odpověděli ti nejpovolanější, a to pan Pavel Svoboda (hlavní stavbyvedoucí STAKO) a pan Ing. Josef Čižmar (vedoucí odboru dotací a investic Magistrátu města Hradec Králové).
1. Projekt Revitalizace Benešovy třídy byl nominován do soutěže Stavba roku 2015. Co porotu na stavbě zaujalo nejvíce?
Porota stavbu osobně navštívila 20. 7. 2015. Při prohlídce stavby ji doprovodili zástupci dodavatele stavby (STAKO společnost s ručením omezeným) Ing. Šubrt a Ing. Kaisrlík, investor stavby (Statutární Město Hradec Králové) Ing. Avramov, náměstek Vedlich a Ing. Čižmar, za kancelář projektanta Ing. Slánský a za kancelář architekta Ing. Šolc.
Porota nejvíce ocenila přemostění ulice, které bezbariérově propojuje pravou a levou stranu Benešovy třídy včetně středového náměstí, parkové úpravy, zeleně, odpočinkové zóny a osvětlení. Ocenila také bezpečnostní smysl stavby, kdy ubylo podchodů a temných zákoutí.
Díky zrušení komplikovaného systému ramp a schodišť a zastřešení spodní úrovně veřejných prostranství došlo k faktickému zvětšení veřejných ploch v obou úrovních. Po realizaci regenerace jsou tato původně těžko přístupná místa přehlednější a bezpečnější. Došlo k účelné segregaci základních typů dopravy – motorové, cyklistické a pěší – bez vytváření bariér.
Díky novému konceptu veřejné zeleně, který spočívá zejména v instalaci dvou stromořadí, dvou ploch krytých zapletenými korunami stromů a v celkovém rozšíření a scelení ploch nízké zeleně, došlo ke zlepšení mikroklimatu uličního prostoru.
2. Jaký byl hlavní důvod k uskutečnění této realizace?
Cílem bylo přetvořit nepřehledný zmatek ramp, lávek, sjezdů a hlubokých dopravních „propastí” mezi parterem ulice a vlastními domy v klidnou a pokud možno jednolitou plochu ulice s jasnou komunikační osou, zřetelnými trasami pro pěší (po rovině), z dálky viditelnými obchody a obchůdky, u kterých lze snadno zaparkovat.
Vzhledem k tomu, že se jedná o ulici dlouhou cca ¾ km a širokou cca 90 m, pokusili se autoři dát jí určitý středobod, centrální prostranství – náměstí, kde by se mohly odehrávat trhy, dětské soutěže, veřejná představení nebo by sloužila pro děti na skateboardech. V tomto místě, ve středobodu, je ulice i pohledově přerušena zastřešením neseným výrazným pylonem, orientačním bodem.
3. Jaké materiály, případně stavební technologie či postupy byly na stavbě použity?
Veškeré garáže jsou navržené jako železobetonové konstrukce – základy, sloupy a stropní konstrukce.
Uvnitř garáží jsou vytvořeny jednotlivé sekce, garáže jsou dále děleny na východ a západ. Umožňují zásobování domů – resp. jejich komerčních částí – tedy průjezd dodávek a malých nákladních vozidel. Stávající podchod byl z obou stran zkrácen na úroveň líce podzemního parkingu. V bývalém podchodu jsou uloženy některé technologie jako strojovny VZT, ústředna EPS či strojovna fontány. Střecha garáží umožňuje pojíždění vozidly a na části je realizováno parkoviště.
Pro zajištění dostatečného osvětlení silničních komunikací, komunikací pro cyklisty a pro osvětlení parkovišť, v místech dotčených stavbou, je v pravidelných vzdálenostech vybudováno celkem šest 20 m stožárů, vždy se šesti výbojkovými svítidly. V místech přechodu je intenzita osvětlení zdvojnásobena. V místě nového pylonu jsou umístěny čtyři reflektory osvětlující tento architektonický prvek.
V centrální části Benešovy třídy je proveden pylon s příčným zastřešením nad spojovacím koridorem pro pěší mezi oběma stranami ulice. Pylon je tvořen čtveřicí dominantních sloupů výšky cca 18 m. Převislé konce zasahují až nad stříšky přiléhající k obytným domům. V centru pylonu je navržena vodní plocha s vějířovitými tryskami. Jedná se o železobetonový korpus půdorysného tvaru rozdělené elipsy, který slouží jako dvě vodní plochy s fontánami, pěší koridor a základ pylonu s dutinou pro technologii vodních prvků. Železobetonový blok bazénu je navržen jako plošná konstrukce, dilatovaná od základů pylonu. Vnitřní stěny bazénu a dno jsou opatřeny svařovaným nerezovým plechem.
V pěším parteru jsou umístěny dvě plochy s bodovými tryskami, na západní straně plocha se 6 tryskami, na východní straně plocha s 9 tryskami.
Nové parkoviště na střeše podzemních garáží je navrženo s jednostranným příčným sklonem směrem k ulici dopravnímu prostoru. Obslužná komunikace parkoviště je navržena v šíři 5,0 m, parkovací stání potom 5,0 × 2,65 m. Nové chodníky jsou navrženy v betonové dlažbě. Plocha pro pěší mezi Benešovou třídou a stávající zástavbou je řešena pomocí velkoformátové dlažby 1 000 × 1 000 × 160 mm.
Do nového stromořadí je vysázeno 38 ks břestovce západního. V rámci veřejných ploch mezi ulicí a cyklostezkou je provedena plocha pro platany – odpočinková mlatová plocha.
Pěší koridor podél obytných domů je lemován vyvýšeným záhonem ve tvaru křivky. Výsadba je rozdělena na středový pás okrasných travin a lemující pásy trvalek. Výsadby jsou doplněny živým plotem z ptačího zobu, který bude dopěstován do výšky 1 m a na této výšce bude dále pravidelně udržován.
Na projektu byly využity také některé unikátní materiály a technologie, a to dvojitý systém izolace – jak proti spodní vodě, tak na střeše – jedná se o systém s dvěma mPVC foliemi doplněný o sanační vrstvu napojenou pomocí injektážních trubiček. V případě poškození jedné vrstvy dojde k samotížné reakci drénu s vodou a poškození je signalizováno výtokem obarvené vody z revizní a sanační šachty. V okamžiku detekce defektu je aplikován sanační gel, který naplní poškozenou sekci hydroizolace a zabrání dalšímu průsaku vody.
Centrální pylon pro krytí přechodu pro chodce – dominantní prvek celé výstavby a středobod rekonstruované Benešovy třídy – je unikátní svým rozměrem.Zajímavé je, že realizace celé výstavby probíhala za provozu – při rekonstrukci byl plnohodnotně zachován provoz bytových domů a hlavní dopravní tepny. Práce byly rozfázovány tak, aby vždy polovina mohla sloužit. Veškerá doprava byla svedena do jednoho směru.
4. Co bylo při realizaci nejnáročnější?
Nejnáročnější bylo provedení hydroizolace, která je provedená ve svislé i vodorovné úrovni ve střeše i v podlaze.
5. Nastaly v jejím průběhu nějaké komplikace?
Akce byla úspěšně zrealizována bez zásadních komplikací.
6. Kterou část stavby či projektu považujete za nejzdařilejší?
Rozhodně pohledovou monolitickou konstrukci, která je nyní dominantou Benešovy třídy.
7. Jak dlouho celková realizace projektu trvala (tzn. od prvních návrhů až po dokončení stavby)?
Stavba byla zahájena v červnu 2013 a dokončena byla v říjnu 2014.
8. Jak na novou tvář Benešovy třídy reagují obyvatelé Hradce? Máte od nich nějakou zpětnou vazbu?
Reakce veřejnosti na novou tvář Benešovy třídy jsou vesměs pozitivní, zvýšila se bezpečnost a estetická hodnota prostředí. Většina obyvatel se však ptá na pokračování další etapy.
Dopravní situace doznala řady změn. Uprostřed byl vytvořen kruhový objezd, který umožnil otáčení vozidel už ve středu Benešovky, nemusí se tedy obracet až na konci dlouhého bulváru. Došlo ke zvýšení parkovacích míst a bezpečnostní situace kolem parkování.
Vše je bezbariérové a bezpečnější. Zmizela dlážděná plata s chybějícími kusy mramoru a byla nahrazena veřejnou plochou s lavičkami pod korunami stromů, záhony bez překážek a výškových rozdílů. Zejména v letních měsících veřejnost ocenila zastřešený chodník a vodotrysky.
Cyklisté se mohou radovat z nových cyklistických stezek. Vždy jedna z nich, umístěná za domy, slouží pro příjezd bydlících, protože z této strany je jednoduchý přístup do koláren v suterénu domů. Druhá potom, umístěná mezi vozovkou a krytými pěšími chodníky v zeleni, slouží pro návštěvníky obchodů a pro projíždějící cyklisty. Ti se pomocí mimoúrovňového vykřížení s motorovou dopravou v křižovatce u lesoparku mohou dostat na cyklistické stezky v 5. a 6. okrsku Moravského Předměstí a přes lesopark i do přilehlých hradeckých lesů a k rybníkům. Předpokládá se, že tato trasa bude napojena na mimoúrovňové cyklistické stezky u nemocnice a přes lávku u zimního stadionu a u letního kina až do centra města, které se tak octne v dojezdové vzdálenosti zhruba 10 až 15 minut.
9. Plánují se v blízké době v Hradci podobné projekty?
Dle slov vedoucího odboru projektů a dotací Magistrátu města Hradec Králové Ing. Josefa Čižmara je záměrem města dále pokračovat v regeneraci Benešovy třídy, a to v dalších 4 etapách, z nichž dvě jsou dopravní (kruhový objezd pro spojení ul. Jana Masaryka a Tř. Edvarda Beneše s napojením na polikliniku a nové křížení ulic Štefánikova, Palachova a Tř. Edvarda Beneše). Město aktuálně hodně investuje do zpracování projektů. Současná dotační situace však není příznivá pro financování sídlištních projektů, a proto není jasný časový horizont realizace.
Oběma pánům moc děkujeme za rozhovor a přejeme další úspěšné projekty!