Budma 2002: Okno do polského stavebnictví
V situaci tíživé hospodářské recese, ale za mimořádné pozornosti vystavovatelů a návštěvníků, se konal v Poznani ve dnech 15. až 18. ledna mezinárodní stavební veletrh BUDMA 2002. Jde pravděpodobně o nejvýznamnější a největší veletržní akci svého druhu v rámci kandidátských zemí na vstup do EU. Účastníci této jedinečné akce hledali vedle nových obchodních možností i signály obratu k lepšímu.
Sečteno: v Poznani na Budmě se v mrazivých lednových dnech sešli všichni, jejichž aktivity utvářejí obraz polského stavebnictví. Ve čtvrtek 17. ledna k nim přibyli také polský a ruský prezident Aleksander Kwaśniewski a Vladimir Putin. Celodenní návštěvou veletrhu a prohlídkou některých expozic dali oba prezidenti najevo, že stavebnictví a spolupráce Polska a Ruska v této oblasti je v popředí zájmu jejich úřadů.
Dokázala letošní BUDMA odpovědět na otázky, jež se točí v hlavách výrobců stavebních materiálů, stavebních firem, architektů, projektantů, investorů a konečně i všech laických občanů? Je už tolik očekávané oživení stavební výroby na tomto velkém trhu a zároveň křižovatce mezi Západem a Východem v dohledu?
České výrobky na Budmě 2002
Podobné otázky napadaly nejspíš i 12 přímo vystavujících firem z České republiky a několik dalších, jejichž výrobky byly prezentovány prostřednictvím polských distributorů. Tradičními vystavovateli z ČR byly v Poznani zastoupeny firmy RAKO, CHLUMČANCKÉ KERAMICKÉ ZÁVODY, TONDACH CZ, KM BETA, CZ SKLOPAN LIBEREC, CIDEM, FAB, JUTA a PRECOLOR. Nováčky ti byly firmy NEVA, COSTRUCTSOFT a RIGIPS DÄMMSYSTEME CZ.
Přes blízkost jazyků a podobnost kultur a zvyků není čtyřicetimiliónový polský trh pro české firmy snadným oříškem. Snaží se tu prosadit firmy z celé Evropy i zámoří a navíc ani Poláci nespí a investují do rozvoje vlastní technologie. Z pohledu např. českých výrobců stavební keramiky to podle obchodního ředitele firmy Rako, a.s. Petra Stejskala znamená, že „Polsko se z tradičního dovozce stavební keramiky rychle změnilo v silnou exportní zemi.“ V tomto a následujícím čísle se u některých expozic z ČR zastavíme.
Lasselsberger, s.r.o.: Tlačenice na polském trhu
Rychle expandující a v České republice stále známější nadnárodní skupina Lasselsberger (LB) prezentovala na Budmě značku BohemiaGress z Chlumčanských keramických závodů, a.s (CHKZ) a značku Keramika HOB z Keramiky Horní Bříza, a.s. (HOB). Zejména výrobky z vysoce slinuté keramiky z Chlumčan si získaly v Polsku velkou oblibu a silné postavení na trhu mezi domácí i zahraniční konkurencí. Ročním prodejem přes 2 mil. m2 dlaždic, který na polském trhu realizuje prostřednictvím svého výhradního zástupce KERPOL Sp. Z o.o., se mezi českými výrobci stavební keramiky suverénně řadí na první místo. Dnes CHKZ stojí před výzvou obhájit v Polsku získané pozice: „Musíme zde čelit obrovskému tlaku tradičních či nově vzniklých místních výrobců, kteří v několika posledních letech nákupem moderních technologií několikanásobně zvýšili polskou výrobní kapacitu i jakost,“ řekl Jaroslav Sysel, ředitel marketingu LB, a pokračoval: „Tak masivní rozšíření výrobních kapacit v Polsku mi připadá až nelogické. Poláci budou muset prodávat stavební keramiku v cizině. Zatím prolomili směrem dolů - dřív víceméně stabilizovanou - úroveň cen. Pokud jde o nás, jednoho z největších zahraničních dodavatelů stavební keramiky na zdejší trh, Polsko stále zůstává naší prioritou, ale daří se nám úspěšně pronikat i na další velice perspektivní východní trhy.“
Společnost LB připravila na Budmě 2002 architektonicky vkusně řešenou a pro návštěvníky velice přehlednou prezentaci vybraných typů keramických obkladaček a dlaždic z dnes již velmi početné kolekce užitných programů a materiálových sérií od obou výrobců - CHKZ a HOB. S úplným sortimentem značek BohemiaGres a Keramika HOB se zájemci mohli seznámit ve speciálně pro termín Budmy vydaných výrobkových katalozích 2002. Šíře výrobkových programů a pestrost designů může velmi překvapit i odborníka, který sortiment obou firem sleduje pravidelně. Obklady a dlažby značek BohemiaGres a Keramika HOB se dnes oprávněně pyšní řadou sympatických přívlastků – jsou veselé, pestré, hravé, ale také moderní, elegantní, luxusní… Zájemce si může vybírat z bohaté nabídky barev a dekorů; může volit různé formáty a samozřejmě nezbytné doplňky - listely, inzerta, linky, bordury, schodové prvky atd.
Rako, a.s.: Dobré výsledky v Polsku nepřeceňujeme
Akciová společnost Rako představuje v Poznani podle slov obchodního ředitele Petra Stejskala luxusní kolekci pro náročnější zákazníky. Expozice Rako, jež zabrala podobně jako v případě dvojlístku CHKZ - Keramika Horní Bříza relativně skromnou plochu, byla architektonicky řešena ve stylu typickém pro Rako. Pořadatelům veletrhu tento styl, velmi přívětivý k návštěvníkům, natolik padl do oka, že jej ocenili přední cenou jedné z doprovodných soutěží o nejlépe zhotovený stánek.
Na naši otázku o pozici keramiky značky Rako na polském trhu řekl obchodní ředitel Petr Stejskal: „Nejprve uvedu holá fakta: v roce 2001 vzrostl celkový objem prodaného zboží proti roku 2000 o 5 %, naše výrobky jsme prodávali za vyšší jednotkové ceny a to vše se dělo v situaci, kdy poptávka v Polsku zápasila s poklesem v řádu desítek procent. Potud je to tedy skvělý výsledek. V zájmu korektnosti ale musím dodat, že naši pozici na zdejším trhu teprve budujeme a náš prodaný objem je výrazně nižší než třeba v případě chlumčanské keramičky.“ Na naši další otázku, jak vidí další upevňování pozice firmy Rako v Polsku v kontextu zdejšího ekonomického vývoje, odpověděl Petr Stejskal, že Rako zde bude rozvíjet pozici výrobce luxusnějšího zboží, postupně se zapisovat do hlubšího povědomí lidí a kvalitními službami a partnerským přístupem získávat nové zákazníky. Na brzké oživení polského stavebnictví a z něj plynoucí nárůst prodejů příliš nevěří: „V Polsku není stále ukončena tzv. velká privatizace. Proto se velcí investoři sem již nehrnou a podle mě se na tom nic nezmění ani letos. Navíc není jisté, že současná polská vláda nesáhne pod tíživou hospodářskou situací k líbivým krokům, např. k omezení investičních výhod nebo dokonce revizi již vydaných záruk na ochranu investic,“ uzavřel Petr Stejskal.
Stínicí předměty NEVA v Polsku zabodovaly
Poprvé na veletrhu Budma se představila prostějovská firma Nesvadbík + Vrána, jež vyrábí a distribuuje stínící předměty značky NEVA a která v Poznani představila své řešení protisluneční ochrany. Tradice této firmy sahá do roku 1991, kdy se zprvu začala zabývat dodávkami a montážemi žaluzií a sítí proti hmyzu. Od roku 1997 se intenzivně věnuje systémům protisluneční ochrany, které se nyní staly hlavním výrobním programem firmy. V současné době jako jedna z mála ve střední Evropě vlastní tato firma počítačem řízenou válcovací trať na výrobu venkovních tzv. domykatelných žaluzií. Firma je tak v krátké době schopna dodávat venkovní žaluzie při zachování velmi příznivých cen a smluvním partnerům dodávat lamelovinu a další komponenty potřebné k realizaci venkovních žaluzií. Mezi nejnovější produkty firmy, uvedené na trh teprve v loňském roce, patří venkovní žaluzie Z- 90, Z-70 a C-80 vyrobené na rozdíl od původních stejnojmenných typů z hliníku.
„Pokud jde o výstavy, vynecháváme letos Českou republiku, kde nás všichni rozhodující odběratelé už znají. Vystavování ostatně není laciná záležitost a my pečlivě rozvažujeme jeho návratnost. Teď jsme na Budmě a na jaře se chystáme ještě do Bratislavy na Coneco. Budma má úroveň, obdobou jsou brněnské Stavební veletrhy, a polský trh je navíc veliký. Proto tu jsme,“ říká obchodní manažerka firmy Ing. Jana Trundová a optimisticky pokračuje: … „Poláci mají zájem. Trh s roletami je tu slabý, konkurence skoro žádná. To se dvojnásob týká i předokenních žaluzií, naší nosné produkce. Myslím, že to se zdejším stavebnictvím není tak špatné a za dveřmi je oživení. Naším cílem je v Polsku rychle vybudovat funkční síť obchodních zástupců,“ uzavírá Jana Trundová.
Atraktivní vzhled výše zmíněných širokých lamel nabízí architektům nejen decentní prvek pro moderní řešení vzhledu fasád. V létě předokenní žaluzie nejúčinněji zatemní vnitřní prostor a až z 85 % zabrání nevítaným tepelným ziskům ze slunečního záření. Naopak v zimě, zejména v noci, brání těsně přiléhající lamely žaluzií tepelnému vyzařování zevnitř do venkovního prostoru a navíc, díky snížené cirkulaci vzduchu mezi zasklením a plochou lamel, přispívají ke zvýšení tepelné izolace.V Polsku, zejména u bytových staveb, je úspora energií velmi hlídána, takže je možná jen otázkou času, kdy se z žaluzií NEVA stane silný exportní artikl firmy Nesvadbík + Vrána. Kontakt: Ing. Jana Trundová, tel.: 0508/337 529, 333 915.
CZ Sklopan Liberec: v Polsku obchody
Na rozdíl od předcházející značky jsou stroje na opracování plochého skla a kamene značky SPL od české firmy CZ SKLOPAN LIBEREC a.s. s podílem exportu okolo 80 % tradiční exportní komoditou. Podle obchodního manažera Andreje Titova z Divize sklářské stroje „jsou Poláci i přes propad stavebnictví přístupnější k výdajům než třeba Ukrajinci či Bělorusové. Onen propad v Polsku ostatně není, z pohledu firmy CZ Sklopan, ani tak markantní jako třeba v Německu, přestože v roce 2001 činil proti roku 2000 dobrých 40 %, když spadl z 10 mil. tržeb na pouhých 6 mil. USD.“ Pro firmu CZ Sklopan roste obchod v současné době hlavně v Rusku, kde je trh stabilizovaný a nabírá obrátky. Čtyřicetimilionový polský trh je však pro libereckou firmu i přes pokles mimořádně perspektivní.
Firma CZ Sklopan Liberec se s poslední době orientuje zejména na stroje pro opracování skla ve stavebnictví. Jde zejména o řezací stoly pro ploché a vrstvené sklo vhodné pro sériovou i kusovou výrobu, kompletační linky pro výrobu izolačních skel včetně plnění plynem, vrtačky do skla a pásové brusky. Tyto stroje jsou používány stavebními firmami orientujícími se na realizace fasádních konstrukcí. Kontakt: Andrej Titov, tel.: 048/242 94 15.