Čerpání betonu na stavbě Quadrio, Praha – Národní třída
Čerpání a ukládka betonových směsí má na každé stavbě svá specifika a požadavky. Je tu však jeden společný jmenovatel, a to, zejména u novostaveb uprostřed městské zástavby, nedostatek místa. Skupina Českomoravský beton má pro tyto případy ve své nabídce čerpací techniku – betonovací věže.
Stejné řešení si vyžádala stavba multifunkčního objektu Quadrio, které leží na rušných ulicích s auty, tramvajemi a dokonce metrem, jehož stanice je přímo součástí komplexu Quadrio. Vedle nedostatku místa bylo také třeba počítat s omezeními plynoucími z umístění stavby v centru Prahy. To je použití pouze moderních strojů, které splňují přísné emisní limity a nepřekračují hladinu hluku, stanovenou pro práci v nočních hodinách. Tyto důvody společně s velkou plochou stavby a výškou budovy vedly k jednoznačnému rozhodnutí, použít na stavbě betonovací věže.
Na stavbě byly instalovány dvě betonovací věže, které obsáhly téměř celou stavbu. Tato věžová čerpadla betonu byla spojena s mobilním čerpadlem umístěným po celou dobu stavby na okraji stavební jámy v ulici Purkyňova. Během výstavby obsluhovali čerpadla pumpaři ze společnosti Pražské betonpumpy a doprava. Případné menší betonáže byly obsáhnuty pomocí dvou bádií a snad jen ve dvou případech byla ještě navíc přistavena mobilní betonpumpa.
Jak fungují betonovací věže
Betonovací věž je v podstatě výložník s potrubím, obdobný jako u mobilních čerpadel, umístěný na sloupu. Stavba věže probíhá následovně:
Na základě rozměrů a hmotností jednotlivých částí věže navrhne statik dostatečně únosnou patku věže, do které se zabetonují závitové tyče. Těmito tyčemi se přišroubuje základový kříž. Rovinnost povrchu patky a dotahování všech šroubových spojení na předepsaný moment je samozřejmostí. Na základový kříž se přišroubují dílce sloupů. Kombinací těchto dílců lze dosáhnout délky šest až dvacet metrů. Na vrchní část sloupu se dále navlékne ochoz, který slouží pro přístup k hlavě věže. Jako další se umístí hlava věže, což je vlastně otočný mechanizmus s elektromotorem a nosníkem pro protizávaží. Hlava věže se následně spojí čepy s rameny výložníku a umístí se protizávaží. Nyní se věž připojí do sítě a je připravena k práci. Nejprve se však ještě připojí potrubním vedením ke stabilnímu čerpadlu, které pokud je dostatečně silné, dokáže společně s věží uložit beton až do vzdálenosti několika set metrů.
Při betonáži obsluhují zařízení dva strojníci. Jeden stojí v místě betonáže a dálkovým ovládáním ovládá výložník. Druhý obsluhuje stabilní čerpadlo betonu. Oba strojníci jsou spojeni vysílačkou.
Jak stavba postupuje, přibývají okolo věže další stropy a věž se defakto „snižuje”. V okamžiku, kdy věž prochází alespoň třemi stropy, je možné ji čepy opřít o rámečky (prostupy v stropech) a odšroubovat od základového kříže. Pomocí rámečků, čepů a zdvihacích pístnic je nyní možné s věží šplhat zároveň s přibývající výškou budovy. Pístnice se opře o rámeček ve stropě a o čep prostrčený nohou věže a vysune se. Tím se celá věž posune o délku zdvihu pístnice nahoru. Nad stropem se objeví další otvor, do kterého se vsune čep a celá operace se může opakovat. Zdvihací pístnice jsou pomocí hadic s rychlospojkami připojeny k hlavě věže a jsou tak poháněny stejným hydraulickým čerpadlem, které ovládá výložník.
Zkušenosti obsluhy jsou důležité
Délky potrubí jsou většinou značné a „najetí” věže tak, aby nedošlo k ucpání potrubí, vyžaduje zkušenost obsluhy. Při betonáži je rovněž nutné zohlednit příliš nízké či vysoké teploty a posunout případně betonáž do jiné části dne, aby se eliminovalo riziko ucpání potrubí.
Po skončení betonáže se beton z potrubí vytlačuje stlačeným vzduchem, a to v závislosti na výšce stavby, buď směrem od čerpadla, nebo od konce výložníku. Obdobně jako „najíždění” vyžaduje i čištění potrubí značnou zkušenost obsluhy. Spolupráce osoby u kompresoru a osoby kontrolující posunování betonu v potrubí prostřednictvím vysílaček je nutná. Pokud by byl postup betonu v potrubí moc rychlý, došlo by k příliš prudkému vystřelení natlakovaného betonu a mohlo by dojít ke zranění osob na stavbě nebo poškození majetku.
Závěrem ještě upozornění. Při rozhodování o použití betonovací věže je vždy potřeba si uvědomit, že se věž bude také demontovat. Důležité je ujištění, že se na stavbu dostane dostatečně únosný jeřáb, který jednotlivé díly dokáže z posledního patra sejmout. Stejně tak se musí počítat s dostatečně velkými stavebními otvory pro vyjmutí základového kříže.
O stavbě multifunkčního objektu Quadrio
Multifunkční komplex Quadrio, který během roku 2013 vyrostl v centru Prahy, je jedním z největších stavebních zásahů v centru města za poslední dobu. Objekt vznikl na Praze 1 v proluce mezi ulicemi Charvátova, Spálená, Purkyňova a Vladislavova nad stanicí metra Národní třída.
Investorem stavby je CPI Group, autorem návrhu Studio Cigler Marani Architects a generálním dodavatelem byla firma Metrostav. Celá stavba byla provedena podle dvojí projektové dokumentace: Projekt multifunkčního komplexu COPA Centrum Národní (v současné době název QUADRIO) byl provázán s projektovou dokumentací rekonstrukce stanice metra Národní třída.
Na stavbu bylo uloženo téměř 33 000 m3 betonu. Dodavatelem byla Trojská betonárna společnosti TBG METROSTAV, člen skupiny Českomoravský beton. Vodorovné nosné konstrukce byly zhotoveny zejména z betonu pevnostní třídy C30/37 po 90 dnech. Sloupy a stěny jsou z betonů C40/50 a C50/60. Spodní stavba byla opatřena hydroizolací proti tlakové vodě a v části VZT kanál metra byl navíc kladen požadavek na vodotěsnost betonu.
Díky veškerým opatřením, která divize železobetonářů zavedla, se nakonec po 13 měsících podařilo hrubou stavbu stihnout v termínu. Stanice metra Národní třída byla otevřena 27. 6. 2014 a k otevření celého komplexu Quadria došlo 31. 10. 2014.
Skupina Českomoravský beton nabízí zdarma technické poradenství a konzultace. Podrobné informace a kontakty najdete na www.transportbeton.cz. Vyškolení odborníci vám pomohou s výběrem vhodného materiálu a souvisejících služeb.