Další růst mezinárodního významu BAU

Dne 13. - 18. ledna 2003 se konal již patnáctý mezinárodní veletrh stavebních materiálů, stavebních systémů a rekonstrukce - BAU 2003, který si opět zasloužil pochvalu především za svoji obsazenost, organizovanost, příjemné a čisté prostředí a optimistickou náladu. Veletrh se konal ve znamení pokračujícího útlumu německé ekonomiky a zejména stavebnictví a v očekávání brzkého oživení.

Také my jsme se na tento prestižní a světoznámý veletrh vydali, abychom zde nejen shlédli spoustu zajímavých stánků, navázali nové kontakty, ale zároveň abychom zde navštívili naše stálé partnery a těch se přímo na místě zeptali na jejich dojmy z výstavy. Slovem i fotografiemi jsme se pokusili co nejvíce přiblížit zvláštní až téměř kouzelnou atmosféru tohoto veletrhu. Nechtěli jsme však zůstat jenom u našich dojmů, a proto jsme si dovolili přeložit základní informace z tiskové zprávy vydané po ukončení BAU 2003 a také se z ní pokusili, pokud možno co nejpřesněji, citovat některé z názorů předních vystavovatelů.

Při návštěvě veletrhu BAU 2003 jsme byli opět překvapeni velikým množstvím vystavovatelů z celého světa, pestrostí stánků, nápaditostí vystavovatelů, doprovodnými programy. Mluvilo se zde všemi možnými jazyky, panovala tu příjemná nálada, všechno tu zářilo čistotou. Připadali jsme si jako bychom se ocitli v jiném světě. Je těžké rozhodnout, který z pavilónů byl zajímavější a přitažlivější. Každý byl něčím unikátní. V jednom zněla příjemná hudba, jinde probíhaly různé soutěže. Krátce řečeno po celou dobu konání veletrhu byla k vidění řada odborných a doprovodných programů, bylo možné se zúčastnit odborných seminářů a firemních prezentací. Většina stánků byla obklopena nejenom spoustou zvědavých návštěvníků, ale též i budoucími klienty, obchodními partnery či projektanty a architekty.

Z ryze českých firem jsme navštívili stánek firmy SWN Moravia s.r.o., která zde prezentovala šikovné české ruce v podobě unikátních dřevěných schodů. Ty zde bylo možné nejenom obdivovat, ale i objednat. Krátce jsme pohovořili i s jedním z majitelů této firmy Zdeňkem Svobodou a zeptali se na jeho pocity z veletrhu. Řekl, že na BAU vystavují pravidelně. Výstavnictví není levnou záležitostí, ale tento veletrh je pro ně jeden z nejdůležitějších, a proto si ho nemohou nechat ujít.

Dalšími firmami, u jejichž stánků jsme se zastavili, byly Chlumčanské keramické závody a.s., Keramika Horní Bříza a.s. a RAKO a.s. Všechny tři závody vystavovaly pod vlajkou Lasselsberger GmbH. Stánek působil velkolepým dojmem, byl překrásně aranžovaný, nasvícený a nedal se přehlédnout. Citlivý návštěvník zároveň postřehl jistou dávku chladu, což mohlo ovšem vyplývat z povahy vystavovaného zboží. Z českého personálu byla cítit neujasněnost budoucího vnitřního uspořádání třech největších keramických firem sjednocených pod vedením rakouského majitele. Mladý a ambiciózní rakouský personál oč méně byl schopen odpovídat na technické dotazy, o to více před klienty a za asistence rozpačitého českého personálu nešetřil výroky, že od nynějška, kdy vzali Rakušané prakticky celou českou výrobu stavební keramiky do svých rukou, se bude všechno dělat lépe a rychleji. Jak tomu bude ve skutečnosti, ukáže čas. Za redakci přejeme českým keramikům mnoho úspěchů do budoucna. Navštívili jsme i stánek Hörmann, výrobce dveřních a vratových systémů. Stánek byl velmi pěkný, personál příjemný. Krátký rozhovor nám poskytl Vít Kareš, jednatel firmy Hörmann pro Českou republiku. Potěšující informací bylo, že firma Hörmann byla v loňském roce na českém trhu úspěšná.

Dalším stánkem, kde jsme se nemohli nezdržet, byl obrovský stánek firmy Schueco International KG. Na stánku bylo rušno, neboť zde bylo opravdu co k vidění. Firma zde vystavovala nejenom stávající produkty, ale především řadu novinek. Na krátký rozhovor s námi si udělal čas i Jaromír Veverka, obchodní ředitel firmy SCHUECO International KG pro Českou republiku, který představil některé novinky a vyzdvihl obchodní výsledky firmy SCHUECO v roce 2002 v České republice, ale o tom více a podrobněji v některém z našich čísel, zaměřených na konstrukční systémy pro prosklené fasády a okna.

V krátkém sdělení pro náš časopis (v průběhu veletrhu) vyjádřil Norbert H. Bargmann, generální ředitel Messe München GmbH spokojenost s veletrhem. Protože však byl veletrh stále v plném proudu, převládala u něj především starost o zdárný průběh a ukončení této akce. Hlubší analýzu výsledků veletrhu samozřejmě nemohl ještě poskytnout.

A jak hodnotí celý veletrh závěrečná tisková zpráva, která nese název »Další růst mezinárodního významu BAU«?

Z ní je možné se dozvědět například to, že počet návštěvníků ze zahraničí vzrostl o 9 % ve srovnání s veletrhem předcházejícím. Celkový počet návštěvníků během šesti dnů byl okolo 180 000. Z těchto bylo zhruba 98 % návštěvníků, kteří zde hledali nové kontakty a účastnili se obchodních diskusí. 18 % všech návštěvníků byli architekti a stavební inženýři. Poprvé za existence BAU byl letos pro tuto vysoce kvalifikovanou skupinu návštěvníků nabídnut v Mezinárodním kongresovém centru (ICM) speciální program, kde se přednášelo a diskutovalo na téma: Integrované projektování a výstavba, Trvale udržitelný rozvoj ve výstavbě, Průmyslové a obchodní využití dřevěných staveb atd. Těchto akcí se zúčastnili přední odborníci ve stavebnictví.

Naprostá většina vystavovatelů byla spokojena s výsledky BAU.

Více než 70 % vystavovatelů řeklo, že zde získalo nové obchodní kontakty a uzavřelo nové obchody. 79 % vystavovatelů, přibližně to samé množství jako na BAU 2001, potvrdilo, že BAU je nejdůležitějším mezinárodním veletrhem stavebních hmot a stavebních systémů. Také návštěvníci se vyjadřovali o veletrhu převážně v superlativech a pochvalovali si nejen samotný veletrh, ale i internetové stránky BAU – www.bau-muenchen.de.

Také tzv. Innovation Points (informační místa), která byla na BAU 2003 poprvé, se setkala s nebývalým zájmem. V hale A5 probíhal denně speciální program zaměřený na keramiku.
  Diskutovali zde přední výrobci dlažby a obkladů ze Španělska, Itálie a Německa. Veliký počet návštěvníků zavítal i na GlasKon, kde se prezentovaly nejnovější výrobky pro inovaci skleněných konstrukcí. Také probíhal program na téma »Inteligentní opláštění budov«.

Nyní několik postřehů od předních vystavovatelů.

Thomas Lauritzen, SCHUECO International KG: „Měli jsme zde více obchodních kontraktů než před dvěma lety a musíme se nyní snažit udržet dobrou náladu. Naše koncepce vystavět expozici SCHUECO jako město o rozloze 1300 m2 a v něm ukázat veškeré naše exponáty byla úspěšná“.

Martin Hörmann, Hörmann KG: „Vyplnila se všechna naše očekávání. Byli jsme velmi spokojeni s počtem návštěvníků. Podařilo se nám objektivně prezentovat naše nové výrobky zahraničním návštěvníkům, proto zahájíme rok 2003 s optimismem“.

Jochen Wenzel, Knauf: „Dle našeho názoru je BAU stále hlavním obchodním veletrhem. Například jen ve středu jsme měli 1400 obchodních kontaktů. Jsme proto velmi spokojeni. Našich 100 zaměstnanců na stánku tak získalo zpětný ohlas od zákazníků. Celkem vzato je možné říci, že nálada zde byla lepší než je skutečná situace“.

Joaquín Pinón, viceprezident Asociace španělských výrobců stavební keramiky: „BAU je organizováno velmi profesionálně a samotné výstaviště je fantastické. Přítomnost pro španělské vystavovatele byla přínosem. Budoucnost španělských keramických závodů je také závislá na německém trhu“.

A jako posledního uvádím názor pana Jean-Guy Bernard, ze společného kanadského stánku: „Náš společný stánek byl utvořen z více než 20 společností. Většina z nich pocházela z dřevozpracujícího průmyslu a setkala se zde s odezvou. BAU je pro nás nejdůležitější obchodní veletrh v Evropě a Německo je důležitým trhem pro Kanaďany.

Krátce řečeno BAU 2003 si zaslouží pochvalu především za svoji obsazenost, organizovanost, příjemné a čisté prostředí a optimistickou náladu. Přestože ekonomická situace v Německu má již několikátý rok klesající tendenci, většina vystavovatelů i návštěvníků ze zahraničí dala jasně najevo, že věří v německý trh. I naše přání je shodné, neboť německému trhu, ale i trhům ostatních zemí, přejeme jenom růst. Nashledanou na dalším veletrhu, tentokrát už 16. BAU 2005, opět v Mnichově.

Autor:
Foto: H. Hejhálková + archiv MESSE MÜNCHEN