Denní světlo podporuje schopnost učení
Denní světlo zásadním způsobem ovlivňuje motivaci a schopnost soustředění. Studie prováděné v USA ukázaly, že denní světlo a výhled z místnosti do okolí podporují u žáků ve školních třídách schopnost učení. Na druhém sympoziu VELUX Daylight Symposium, konaném ve španělském Bilbau, prezentovali výsledky svých výzkumů renomovaní odborníci na denní světlo.
Ve dnech 6.–7. května 2007 se na druhém mezinárodním sympoziu VELUX Daylight Symposium konaném v Guggenheimově muzeu ve španělském Bilbau sešli účastníci z 24 zemí (asi 300 architektů, specialistů na osvětlení, učitelů a dalších hostů). Tématem tohoto sympozia byl účinek denního světla na lidský život a pracovní výkonnost a svá poslední zjištění v této oblasti zde prezentovala řada mezinárodních odborníků na denní světlo. Mezi nimi byli i Lisa Heschong a James R. Benya, kteří oba pracovali s denním světlem ve školních budovách ve slunném americkém státě Kalifornie.
„Studie provedené ve Spojených státech prokázaly souvislost mezi přítomností denního světla spolu s možností výhledu z místnosti do okolí a lepšími studijními výsledky sledovaných subjektů, lepšími kognitivními výsledky v kancelářích a vyššími tržbami v obchodech. Světlo je „droga”, která stimuluje produkci serotoninu, dopaminu a gama-aminomáslových kyselin v lidském těle, čímž se zlepšuje kontrola nad různými podněty, motivace, svalová koordinace, zvyšuje klid a schopnost soustředění”, tvrdí Lisa Heschong, vedoucí společnosti Heschong Mahone Group a autorizovaná architektka.
Podpora zájmu o denní světlo v moderní architektuře představuje pro společnost VELUX významné poslání – nejedná se jen o denní světlo, které do budov vstupuje přes výrobky dodávané společností VELUX, ale rovněž o denní světlo v obecné rovině. Náš zájem o denní světlo se přesunul z úzkého zaměření na energetické úspory směrem k širšímu pochopení jeho významu pro lidské zdraví, učení a produktivitu. Společnost VELUX věří, že symposium v Bilbau přispěje k rozvoji a prohloubení debaty o denním světle v architektuře.
„Potřeba denního světla závisí především na povaze činností prováděných uvnitř místnosti. Čím větší soustředění se vyžaduje, tím zásadnější je potřeba přiměřeného denního světla. Z tohoto důvodu je důležité zaměřit se na využití denního světla v našich vzdělávacích institucích – na základních a středních školách a v institucích vyššího vzdělávání,” říká Ing. arch. Klára Bukolská ze společnosti VELUX.
„Děti ve většině škol s dostatkem denního světla vykazují v testech lepší výsledky než děti ze škol bez denního světla,” tvrdí James R. Benyam, nezávislý poradce v oblasti světla a denního světla s bohatou mezinárodní praxí. „Nastal čas k tomu, aby se výsledky těchto výzkumů začali vážně zabývat architekti, inženýři a designéři z celého světa. Nastala patrně vhodná doba pro zařazení prostředí s dostatečným množstvím denního světla do předpisů a norem. Budovy dobře osvětlené denním světlem se totiž musí stát pravidlem, nikoli výjimkou. Ve školách by to měla být naprostá samozřejmost,” uvádí dále James R. Benya.
Více informací o sympoziu VELUX Daylight Symposium 2007, včetně prezentací, které na něm zazněly, naleznete na adrese www.thedaylightsite.com.