Problematika dofinancování vodohospodářských projektů s využitím grantových fondů EU v České republice
Česká republika se stala 1. května tohoto roku novým členem Evropské unie. Členství v EU přináší všem přistupujícím členům značné množství grantových prostředků, které mají být využity na srovnání sociální a ekonomické úrovně jednotlivých přistupujících zemí a jejich regionů, včetně podpory odstranění strukturálních nerovností. Velká část finančních prostředků je určena v první etapě (do roku 2006) také na zlepšení infrastruktury dopravních komunikací a životního prostředí a v jejím rámci především pro obnovu a výstavbu nové vodohospodářské infrastruktury.
Kromě toho se dále počítá i s podporou různých aspektů regionální rozvoje v České republice v ostatních oblastech, tj. regionálního rozvoje podnikání, veřejné infrastruktury, lidských zdrojů a sociální integrace, venkova a multifunkčního zemědělství. Tyto programy jsou dále podpořeny příslušnými sektorovými operačními programy.
Grantové prostředky EU představují obecně pro regiony ČR pro období 2004 až 2006 velký potenciál finančních prostředků. Finanční zdroje EU budou směřovat do naší země zejména ze strukturálních fondů a z Fondu soudržnosti (Kohezního fondu) na specifické oblasti infrastruktury životního prostředí a dopravy. Rozsah zdrojů EU pro rozvoj ekonomický rozvoj ČR je značný – cca 80 miliard Kč do roku 2006. Podmínkou využití tohoto potenciálu pro ekonomicky udržitelný a konkurenceschopný vývoj českého hospodářství je však důkladná organizační, ekonomická, technická, dotační a logistická příprava jednotlivých projektů.
Hlavním příjemcem grantových prostředků EU bude do budoucna bezesporu odvětví vodního hospodářství. Toto odvětví představuje po vstupu ČR do EU velké výzvy; obor vodovodů a kanalizací předpokládá do roku 2010 značné objemy investic, především do kanalizačních systémů a do rekonstrukce a výstavby nových ČOV. Pro období do roku 2006 může ČR čerpat z EU ve vodohospodářství až cca 15 mld. Kč. Další významné částky grantových prostředků EU pro oblast vodohospodářství lze očekávat i pro programovací období Evropské unie 2007 až 2013.
Důležitým dokumentem v oblasti vodohospodářství
je Směrnice Evropských společenství
č. 91/271/EHS o čištění městských
odpadních vod.
Podle této směrnice
mají být odkanalizovány do roku 2010 v ČR
aglomerace nad 2 000 ekvivalentních obyvatel.
V těchto aglomeracích musí dále odpadní
vody, vstupující do sběrných systémů,
podléhat sekundárnímu čištění. Navíc musí
být v aglomeracích nad 10 000 ekvivalentních
obyvatel zajištěno do roku 2010 tzv.
terciální čištění (defosforizace nebo denitrifikace).
Dotčených aglomerací podle výše
uvedeného výčtu je v naší zemi nyní více
jak pět set. Aby však bylo dostáno všem závazkům
vůči EU, má být ve všech aglomeracích
České republiky menších než 2000
ekvivalentních obyvatel do roku 2010 zajištěno,
že odpadní vody vstupující do existujících
sběrných systémů budou podléhat tzv.
přiměřenému čištění. Úkolů ČR v oblasti
kanalizačních systémů je, jak je patrné výše,
mnoho a již nyní je jisté, že budou velmi
finančně náročné. Alternativou nerealizování
těchto úkolů ze strany ČR je však výhled
citelných finančních sankcí ze strany EU, což
není jistě varianta hospodárná.
Znalost nástrojů strukturální a kohezní politiky EU se ukazuje jako nutný předpoklad pro možné čerpání grantových prostředků pro rozvojové vodohospodářské projekty v České republice. Tyto nástroje – v běžné řeči označované jako fondy EU - mají svá právní pravidla, metodiky, výkladovou praxi atd., které závazně určují podmínky udělení příslušných grantů. Domnívám se, že je užitečné na tomto místě uvést alespoň základní výklad těch nejdůležitějších podmínek fondů EU, vztahující se k oblasti vodohospodářství. Tento stručný výklad Vám čtenářům doufám naznačí, v čem budou slabá místa naší schopnosti využívat dotací ve vodohospodářství v ČR.
Základními podmínkami pro čerpání prostředků
EU z Fondu soudržnosti je veřejnoprávní
charakter žadatele-nositele skupinového
projektu a výše projektu přesahující
10 mil. Euro. Je nezbytné zdůraznit, že základním
předpokladem úspěšného projektu,
tedy od záměru až po slavnostní přestřižení
pásky, je zodpovědný přístup žadatelů
opřený o profesionální výkon, odbornost
a realistický a praktický přístup k projektu.
Jedině toto zabrání časovým skluzům a dalším
požadavkům na investice, což na rozdíl
od běžné praktiky a tolerování nás, vede
k sankcím a penalizacím od EU, v krajní míře
i k odmítnutí poskytnutí přislíbených finančních
prostředků. V tomto případě nese žadatel
všechna rizika z odmítnutí grantových
zdrojů, které jsou dle charakteru projektu
vypláceny částečně nebo až po jeho úspěšném
dokončení.
Je zřejmé, že složitá problematika vlastnických
vztahů vodohospodářské infrastruktury
v České republice zkomplikuje a zpomalí
společně s nemožností splnit podmínky
dofinancování v řadě případů čerpání finančních
prostředků z grantových fondů EU.
K problematické dostupnosti těchto grantových
zdrojů do vodohospodářské infrastruktury
v České republice přispívá rozhodně
i zdlouhavé územní řízení s vlastníky pozemků, na nichž mají být nové vodohospodářské
sítě vybudovány, a chybějící základní
kvalitní vodohospodářsko-technické dokumenty
jako například generely v některých
aglomeracích.
Postup při žádostech o granty
Doporučuji, aby města, nebo svazky obcí, či profesionální subjekty veřejného charakteru, které je jako žadatele o granty budou zřejmě z hlediska daňové optimalizace zastupovat, vycházely při definování záměrů projektů od konce, tedy od schopnosti zajistit požadované dofinancování, které bude představovat 40 % - 50 % z finančního objemu projektu. Nikoliv tedy 20 % - 30 % jak se mylně někteří potenciální zájemci o dotace domnívají. Žadatelé se tak vyhnou zbytečným nákladům, časovým prodlevám a rozčarování z neúspěchu, které na ně čekají v případě přípravy nereálných kosmických projektů, nezpůsobilých financování a nesplňujících kritéria čerpání zdrojů z EU.
Nemalé náklady si rovněž vyžádá příprava
projektu a nezbytná projektová dokumentace
a povolení. Předpokládejme, že na zahájení
projektu bude žadatel potřebovat
překlenovací úvěr ve výši 5 % z objemu projektu.
Schopnost obcí zajistit dofinancování
je kritickým krokem při posuzování možného
vstupu grantových prostředků do projektu.
Je třeba mít na zřeteli, že prostředky na
dofinancování, které si žadatel vypůjčí, musí
být vráceny. Při investicích do vodohospodářské
infrastruktury je jejich zdroj jasný –
zvýšená cena vodného a stočného vybraná
od spotřebitelů, kterými jsou z velké většiny
obyvatelé.
Pro pochopení možností získat část investičních prostředků (dofinancování) si uveďme jednoduchý případ:
Občan naší země spotřebuje denně zhruba 100 l vody. Za rok asi 36 m3. Při průměrné ceně vodného a stočného 45 Kč/1 m3 zaplatí za vodu ročně 1620 Kč. Při nárůstu ceny o 10 % ročně představuje zvýšená vybraná částka za vodné a stočné u jednoho obyvatele za jeden rok 162 Kč, u obce s 5000 obyvateli 810 000 Kč. Při velmi zjednodušeném pohledu bez vlivu inflace, daní, poplatků a ceny peněz dokáže provozovatel vybrat na vodném a stočném při 10 % ročním nárůstu ceny u uvedené obce za pět let o 4 940 000 Kč více a tyto prostředky použít na splácení části dofinancování. Jde o prostředky poměrně omezené, neumožňující výstavbu nové kanalizace nebo dokonce rekonstrukci či výstavbu ČOV (čistička odpadních vod). Uvážíme-li potřebu dofinancování 40 %, celková výše projektu může být 12 300 000 Kč. Cena vodného a stočného bude navíc po pěti letech ročního zvyšování o 10 % (bez inflace a dalších vlivů) na úrovni 72,50 Kč/1 m3, což se dnes zdá sociálně nepřijatelné. Navíc je velmi pravděpodobné, že při zvyšování ceny vodného a stočného dojde ke snížení nebo přinejmenším stagnaci spotřeby vody.
Je zřejmé, že šanci na čerpání grantových prostředků EU mají jenom obce bohaté a velké nebo obce, které dokáží vhodně využít pro financování nebo jeho zaručení privátní provozovatele vodárenské infrastruktury, znečišťovatele životního prostředí, nebo jiné průmyslové nebo zájmové uživatele, kterým vybudování kanalizace nebo ČOV sníží riziko pokut a postihů, případně jiné vhodné příležitosti. Dále samozřejmě obce, které přizpůsobí velikost projektům možnostem svých rozpočtů a zajistí generování přijatelných zdrojů z navýšení ceny vodného a stočného.
Malé obce čítající pouze několik set obyvatel mají často ve společném projektu se zajištěním dofinancování investic do vodohospodářské infrastruktury u regionálních projektů značné problémy. Je nad jejich síly dofinancovat částky na opravu nebo realizaci vodohospodářské infrastruktury, neboť jsou v malých obcích v přepočtu na 1 obyvatele mnohem vyšší než je tomu ve velkých městech.
Připravované velké projekty regionálního charakteru, které jsou značně problematické především vzhledem k nemožnému dofinancování z vlastních zdrojů, si nutně vyžadují vytvoření sdružení, svazků nebo jiných subjektů jednajících za obce jejich jménem. Přitom je jasné, že v dnešní době je solidární řešení rozložení nákladů a jejich krytí nemožné a pro většinu majetných obcí nepřijatelné.
V České republice bude za současného stavu vodárenského trhu s různými typy vlastníků a provozovatelů a za daného stavu majetkoprávních poměrů spojených s infrastrukturou velmi obtížné vyhovět podmínkám Kohezního fondu. Zajištění nezbytných územních rozhodnutí a stavebních povolení, která jsou předpokladem úspěšné žádosti o grantové prostředky z fondů EU, je otázkou měsíců, někdy i roků. Bez těchto dokumentů nebo bez naděje získat je ve velmi krátké době, nemá smysl ucházet se o získání zdrojů v EU v prvním období, tj. do roku 2006.
V současné době mají obce pro zdárné zajištění grantového financování tyto možnosti:
1. vytvořit odborný tým pro zajištění grantového
financování (na což je pro první etapu
již poměrně pozdě),
2. využít krajských agentur majících spíše
administrativní charakter,
3. spolehnout se na odborné konzultantské
firmy schopné zajistit projekt od počátku až
do konce ( těch. je ovšem v Česku poskrovnu
a přitom se zástupci obcí musí mít i na
pozoru před četnými nabídkami na zaručené
vyplnění žádosti od agentů, kteří vesměs
umějí jen číst a psát a počítání omezují pouze
na peníze za vyplnění nesmyslných údajů
do žádostí).
Nejde totiž jenom o to vyplnit přihlášku na virtuální projekt, nýbrž, jak je popsáno výše, uskutečnit záměr reálný a smysluplný, splňující technické, finanční a sociální požadavky. Jeho výsledkem musí být lepší služba veřejnosti, zlepšení životního prostředí a dosažení vyšší životní úrovně v této zemi.