Drenážní systémy pro odvodnění ploch s velkou zátěží
Při odvodnění zpevněných ploch a komunikací vyvstávají požadavky na výběr stavebního materiálu, který snese dlouhodobé vysoké zatížení. Zvlášť náročné je z mnoha důvodů odvodnění oblasti železničního spodku. Při těchto náročných aplikacích se v České republice velmi dobře osvědčil systém odvodnění trativodů pomocí plastového potrubí typu Strabusil, vyráběných firmou Fränkische, dodávaný na český stavební trh firmou ACO Stavební prvky. ACO je v Evropě i České republice významným specialistou ve vývoji a výrobě prvků pro odvodnění zpevněných ploch a odlučovací techniky. Drenážní systémy jsou k vlastním produktům ACO velmi příbuzné a vzájemně na sebe v praxi navazují.
Drenážní trubky Strabusil a proplachovací a kontrolní šachtice Strabu-control jsou prvky vyrobené z tvrzeného polyethylenu PE-HD, který je vysoce odolný jak z hlediska fyzikálního (např. min. a max. provozní teploty od –50 °C do +105 °C), tak i z hlediska chemického (odolný vůči všem běžným kyselinám a roztokům i ropným látkám). Materiál je vysoce odolný i proti UV-záření, což umožňuje volné uložení materiálu bez nebezpečí jeho poškození. Sendvičové trubky systému »trubka v trubce« kruhového průřezu jsou z vnější strany profilované a uvnitř hladké. Tím je zajištěna jak vysoká statická pevnost, tak rychlý odtok vody. Dodávají se podle užití ve třech variantách - jako celodrenážní trubky (vstupní otvory jsou rozmístěné po celém obvodu), částečně drenážní trubky (otvory jsou na 220° obvodu trubky) a víceúčelové trubky (85 % průřezu je bez perforace a trubka plní funkci drenážní i odvodnou). Průměr vyráběného potrubí je v rozsahu 80 až 350 mm. Systém plastové šachty Strabu-control se skládá z vlastního šachtového dílu s dvěmi nebo třemi přípojkami průměru 250 nebo 350 mm, nástavce a krytu z plastu, plechu nebo litiny, který je přizpůsoben příslušnému zatížení. Celý systém je doplněn těsnicími kroužky a redukčními nástavci pro připojení potrubí požadovaného průměru.
Hlavními výhodami trubek i šachet je jejich nízká hmotnost, která umožňuje veškeré manipulace bez nasazení speciálních zdvihacích mechanismů, snadná opracovatelnost, protože zkracování lze provádět ručními nástroji jako je bruska nebo pila, a zejména široký program příslušenství a systém spojování, který umožňuje velice rychlou montáž v různých podmínkách. Nezanedbatelnou výhodou je jejich vysoká pevnost, která umožňuje jejich osazování do trativodů bez zvláštních stavebních úprav. Výše popsaný systém se proto úspěšně použil a používá na koridorových stavbách. ACO Stavební prvky je pro systém Strabusil a Strabu-control držitelem Osvědčení Českých drah č. 129/99 o splnění Obecně technických podmínek – výrobky pro odvodnění železničních tratí a stanic a požadavků podle zákona č. 22/1997 Sb. a navazujících nařízení vlády, kterými se stanoví technické požadavky na stavební výrobky. Pro drenáže i odvodňovací trubky jsou schváleny od ČD Technické podmínky dodací.
O zkušenostech s drenážními systémy Fränkische hovoří Ing. Zbyněk Mynář z akciové společnosti Železniční stavitelství Praha: „ŽS Praha se významně podílí na modernizaci koridorových tratí Českých drah. Pro stavby železnic používáme tyto systémy od r. 1998 a můžeme proto mluvit o zkušenostech při výstavbě i za provozu. Mezi první realizace patřily »Modernizace trati Hněvice – Hrobce« v žst. Roudnice nad Labem a »Modernizace žst. Přelouč«.
V žst. Přelouč bylo plastové potrubí DN 150 uloženo do trativodní rýhy vyložené filtrační geotextilií do podsypu ze štěrkopísku a zasypáno štěrkodrtí v souladu s platnými předpisy ČD pro použití plastových trub. Jednotlivé trubky byly vzájemně spojovány rychloupínacími propojkami a k šachtám připojovány pomocí redukční spojky opatřené těsněním. V místech podchodu trativodu nebo svodného potrubí pod kolejemi byla trubka obetonována. Vlastní zřízení jednotlivých trativodů probíhalo ve velmi krátké době bez poškození zemní pláně, neboť těžení probíhalo ze sousední koleje, pro vlastní pokládku šachet a potrubí nebyly zapotřebí žádné mechanismy. Rýhy byly zasypávány opět ze sousední koleje. Vysoká funkčnost trativodního systému byla prověřena zejména v červenci v době přívalových dešťů, kdy bylo značné množství vody okamžitě odváděno mimo drážní těleso a nedošlo tím k výraznějšímu promáčení zemní pláně ani zřizovaných konstrukčních vrstev.
Vzhledem k značné rychlosti výstavby, snadné manipulovatelnosti s jednotlivými prvky a technologickou nenáročnost zřizování trativodů považuje Železniční Stavitelství Praha systém Strabusil za velmi vhodnou alternativu k dosud používaným odvodňovacím systémům z betonových trub a šachet.“