Georoc a změny v české legislativě

Přední český výrobce cementu, betonu a kameniva, společnost Holcim Česko zorganizoval již tradiční seminář o využití speciálních pojiv Georoc při výstavbě silničních a železničních staveb nebo v pozemním stavitelství.

Využití speciálních pojiv přináší mnohé, zejména ekonomické a ekologické výhody. Dnešní výstavba se bez těchto produktů již téměř neobejde. Speciální pojiva používaná k úpravě zemin, pro recyklaci asfaltových povrchů za studena a k vytváření podkladních vrstev komunikací představuje v případě Holcim Česko produktová řada Georoc, která zahrnuje materiály Dorosol a Doroport.

Speciální pojiva v praxi

Právě příspěvky týkající se aplikací materiálů Dorosol a Doroport v praxi zazněly v první části semináře. RNDr. Jan Sotorník ze společnosti Eurovia Services hovořil o praktických zkušenostech s použitím Dorosolu při modernizaci pražského železničního koridoru. Ing. Jaroslav Havelka ze společnosti TPA ČR pak demonstroval úspěšné využití produktu Doroport na příkladu výstavby dálnice D 47.

Podle Pietera Keppense ze společnosti Holcim jsou úpravy zemin při výstavbě silnic a dálnic velmi důležité i z hlediska trvalé udržitelnosti. „Zemina na místě se rovná stavební materiál,” řekl doslova. „Použití pojiva znamená nižší spotřebu kameniva z lomů, odpadá převoz zemin na skládky a snížení dopravního zatížení. Jedna cisterna pojiv upraví totiž až 600 m3 zemin,” uvedl.

Účastníci semináře o využití speciálních pojiv Georoc

Trvalá udržitelnost a pojiva

V souvislosti s budováním silniční infrastruktury upozornil na dva budoucí trendy v Evropě: více než průměrný nárůst cen kameniva (náklady na nové lomy, náklady na energii, hluk & prach, doprava) a na fakt, že odtěžení a odvoz zemin budou stále nákladnější (málo skládek, chemické analýzy, administrativa, doprava).

Úprava zemin se shoduje s trvale udržitelným rozvojem: jejím cílem je redukovat potřebu zdrojů materiálů a znovu v maximální možné míře využívat existující materiály na stavbě. Pojiva Dorosol a Doroport nabízí konkurenční řešení pro současné stavební postupy a otevírají dveře novým udržitelným řešením při výstavbě silnic,” uzavřel svůj přispěvek P. Keppens.

Aplikace Georocu

Nové evropské normy

Ve druhé části semináře seznámili Ing. J. Havelka a Ing. J. Hauser účastníky se základními změnami, které přinese zavedení nové evropské normy ČSN EN 14 227, a to již od dubna letošního roku.

Mezi více než 50 účastníky semináře byli jak přímí odběratelé pojiv Dorosol a Doroport ze závodu Holcim Česko v Prachovicích, tak i pracovníci laboratoří, projekčních kanceláří a zástupci Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty.

Při příležitosti konání semináře byl vydán nový aplikační katalog, ve kterém lze nalézt základní informace o použití speciálnich pojiv Dorosol a Doroport. Zájemci o aplikační katalog jej mohou volně získat ve společnosti Holcim Česko.

Literatura:

[1] Jiří Hejhálek: Holcim spustil v Prachovicích výrobu pojiv GEOROC pro stabilizaci zemin, Stavebnictví a interiér 10/2004, str. 26–27.

Autor: Ing. Ota Horák
Foto: Archiv firmy