Lávka pro pěší a cyklisty přes Orliciv Hradci Králové
Nová lávka přes řeku Orlici v Hradci Králové slouží chodcům a cyklistům již od poloviny loňského roku. Ocelový most na místě bývalého přívozu tvoří důležitou část hlavní sítě cyklotras stotisícového města a bezpečně spojuje univerzitní kampus s historickým centrem.
Investorem stavby, kterou realizovalo sdružení společností M - SILNICE a.s. a Held a Francke CZ s.r.o., bylo Statutární město Hradec Králové. Celá stavba byla spolufinancována z prostředků Evropské unie pro regionální rozvoj z operačního programu NUTS II Severovýchod.
Autorem návrhu lávky byl architekt Mirko Baum, profesor na fakultě architektury technické univerzity v Aachen, který se po celou dobu výstavby podílel na autorském a koncepčním dohledu. Realizační a výrobní dokumentaci zpracovala projekční kancelář TRANSCONSULT s.r.o. a Baum & Baroš Architekten. Prvky náročné ocelové konstrukce byly vyrobeny v dílnách společnosti M – STROJÍRNY a.s.
Technický popis
Ocelová lávka o rozponu 70 m je založena na dvou železobetonových monolitických opěrách s rovnoběžnými křídly. Ocelová konstrukce lávky sestává ze tří vzpínadlových nosníků, které mají na vrcholu horního pasu kloub. Dolní pás je tvořen polygonem z táhel o průměru 90 mm.
Mezi dolním a horním pasem jsou dva svařence V vzpěr a trojúhelníkový prvek ve tvaru A pod středním kloubem. Horní pasy tvoří širokopřírubové válcované nosníky HEB 450 s osovou vzdáleností 2,25 m a jsou příčně spojeny distančními trubkami a zavětrovány táhly M30 v rovině os HEB nosníků. V rovině vzpínadlových nosníků jsou umístěna dvě táhla M48. Příčnou tuhost trojice prvků A zajišťují táhla M30 v uspořádání do kříže.
Ocelová konstrukce je uložena na šesti atypicky uspořádaných elastomerových ložiscích. Vysokou náročnost na přesnost provedení vyžadovaly též pochozí ocelové rošty. Protikorozní ochranu všech ocelových částí lávky zajišťuje žárové zinkování ponorem.
Složitá konstrukce
Architektonicky elegantní a staticky zajímavá konstrukce lávky však byla konstrukčně a montážně velmi složitá. Montáž lávky bylo nutné zahájit středovým dílem a postupně doplňovat různá táhla a vzpěry směrem k ložiskům. Teprve po dokončení celé konstrukce bylo možné lávku jako celek osadit na ložiska a uvolnit tak pomocné montážní lešení.
Pro snazší výstavbu této ocelové lávky byla pracovníky firmy PERI namontována dočasná dvoustěnná příhradová konstrukce KMT překonávající řeku Orlici, doplněná těžkou pracovní podlahou z dřevěných GT nosníků. Na podlahu bylo postaveno prostorové lešení Rosett, které montérům zajistilo přístup do každého místa konstrukce lávky. Některé ze stojek společně s dvojicemi dřevěných příhradových nosníků GT 24 zároveň sloužily jako podepření hlavních prvků nově montované ocelové konstrukce [1].
Pečlivé zpracování detailů
Na technicky náročné stavbě byl kladen velký důraz na pečlivé zpracování veškerých detailů jak pohledových betonů spodní stavby, tak ocelové nosné konstrukce, kdy způsob povrchové ochrany prakticky znemožňoval jakékoliv dodatečné úpravy.
Nedílnou součástí netradičního řešení je osvětlení lávky pomocí 44 LED svítidel ERCO, netypicky zavěšených pod konstrukcí podlahových roštů.
Za zmínku rovněž stojí zajímavé řešení pravobřežní opěry, kde je jedno křídlo nahrazeno vyrovnávacím schodištěm s masivním monolitickým pilířem, na kterém je umístěna moderně pojatá plastika svatého Jana Nepomuckého.
Nové přemostění Orlice vyrostlo za deset měsíců. Město tak dostalo nový rys do své tváře, který významně zkracuje cestu mezi prostorem nově vznikajícího kampusu Univerzity Hradec Králové a historickým jádrem města. Symbolicky tak spojuje budoucnost s tradicí.
Literatura:
[1] Lávka pro pěší a cyklisty přes řeku Orlici, Hradec Králové, aktualita na www.peri.cz.