Lindab slaví úspěchy
Firma Lindab, působící na domácím trhu již 11 let, se úspěšně rozrůstá. Co přinesla firmě zatím největší investice v historii koncernu, kterou je výstavba nového výrobního závodu v Praze na Karlovarské, jaká je pozice firmy na evropském trhu a o změnách, které přišly se vstupem do EU, jsme hovořili s Ing. Pavlem Růnou, vedoucím divize Profil.
Společnost Lindab byla založena v roce 1959 v jižním Švédsku. V té době se zabývala pouze výrobou okapového systému. Dnes je Lindab mezinárodní skupinou, která vyvíjí, vyrábí a uplatňuje na trzích výrobky z ocelového plechu a systémová řešení pro stavebnictví.
Celosvětově zaměstnává Lindab téměř 4 000 zaměstnanců, má pobočky ve 125 městech ve 25 zemích v Evropě a USA. Činnosti společnosti jsou rozděleny do dvou obchodních oblastí – divizí Profil a Vzduchotechnika.
Divize Profil, působící v Evropě, se zabývá činností v oblasti výrobků a systémů pro stavební sektor a je rozdělena do tří regionů: severní Evropa včetně Velké Británie, západní Evropa a východní Evropa. Mezi výrobky, které spadají do této obchodní oblasti, patří lehká střešní krytina Lindab Topline, okapový systém Rainline, systém pro opláštění střech a stěn Coverline, lehké stavební systémy Construline a systémy montovaných staveb Lindab Building System.
V roce 2003 byla realizována největší investice v historii koncernu, kterou je výstavba nového výrobního závodu v Praze na Karlovarské. Areál na pozemku o výměře 87 hektarů s opcí na případné rozšíření vyrostl během osmi měsíců. Představují ho dvě budovy tvořené vlastním konstrukčním systémem Lindab Building Systems, který spojuje všechny skupiny výrobků Lindab do jednoho kompletního systémového řešení pro budovy na klíč. Výrobní závod na Karlovarské je největší referenční stavbou Lindab v ČR.
Můžete zhodnotit vývoj divize Profil od začátku její existence?
Lindab byl průkopníkem na českém trhu co se týče uplatňování výrobků z poplastovaných tenkých plechů v oblasti zastřešení a klempířských prací. Začínali jsme jako dovozce okapového systému a následně střešních krytin. V současné době jsme nejen dovozce, ale i výrobce, přičemž nabízíme našim zákazníkům, obchodním partnerům a investorům širokou škálu výrobků z tenkého poplastovaného plechu a zároveň několik stavebních systémů na stejné bázi. Uplynulá léta tudíž nelze hodnotit jinak než jako velice úspěšné období budování pozice na českém trhu.
Výsledky obchodní činnosti divize Profil několik let zaznamenávají růst. Jakou vidíte perspektivu udržení tohoto trendu?
Firma Lindab je společnost, která dlouhá desetiletí úspěšně rozvíjí činnost a sbírá zkušenosti po celé Evropě i USA. Zkušenosti z těchto trhů pak využívá při vývoji nových produktů a při hledání nových technických řešení. Nabídka koncernu Lindab se neustále vylepšuje a rozšiřuje, a my samozřejmě všechna nová řešení nabízíme našim zákazníkům. Současná pozice Lindabu na evropském trhu, neustálá expanze a již zmíněné rozšiřování nabídky dává předpoklad k udržení tohoto velice pozitivního vývoje i v dalších letech.
Čím si získala společnost Lindab vedoucí postavení na českém trhu?
Velkou roli určitě sehrál fakt, že jsme byli na trhu první, a že pro mnohé klempíře v ČR je název Lindab stále synonymem pro poplastovaný plech. Důvodem jsou určitě také kvalita a technická propracovanost našich výrobků, což jsou naštěstí stále důležitější kritéria i na českém stavebním trhu. Konkurence je však i v našem oboru velmi silná, a proto považuji za nejdůležitější prvek našeho úspěchu důsledné uplatňování filosofie podnikání firmy Lindab – být nablízku zákazníkovi a poskytnout mu kvalitní výrobek i kvalitní servis tak, aby se mohl vždy na značku Lindab spolehnout.
Můžete nám říci, co vám přinesla výstavba nového výrobního závodu Lindab, která se uskutečnila v loňském roce? Jak ovlivnila divizi Profil?
Pro divizi Profil je jednoznačně největším přínosem spuštění vlastní výroby trapézových plechů a střešních krytin. S vlastní výrobou můžeme nyní poskytnout zákazníkovi kompletní servis včetně výrazného urychlení dodávek. Získali jsme zároveň kvalitní zázemí pro všechny zaměstnance, jejichž počet neustále narůstá. Nové prostory byly dimenzovány s dostatečnou rezervou pro další plánovaný rozvoj. Celá investice koncernu Lindab v ČR, včetně výrobní jednotky pro Vzduchotechniku, je tou nejlepší prezentací značky na trhu. Je to další signál zákazníkovi, že Lindab je silná expandující společnost, která pevně zakotvila na trhu, vytvořila si kvalitní zázemí, a je tedy možno se na ni s důvěrou obrátit a spolehnout.
Co znamená být součástí nadnárodního koncernu a jaké výhody to přináší vašim obchodním partnerům nebo firmám, které teprve uvažují o spolupráci?
Pro obchodního partnera, investora i konečného uživatele je důležitá jistota v dlouhodobém horizontu. Stavba jakéhokoliv objemu je vždy dlouhodobou investicí a mnohdy velice nákladnou. Z tohoto pohledu potřebují všichni účastníci realizačního procesu jistotu nejen během průběhu realizace, ale i návrh kvalitního řešení a ochotného přístupu v případě problémů. Tedy jistotu v dlouhodobém horizontu, kdy bude třeba opravy, rozšiřování realizovaných staveb, případně reklamací. Silná firma jako je Lindab tuto jistotu nabízí. Firma Lindab zde byla, je a bude. Zároveň je nutné si uvědomit, že se snažíme využít zkušenosti získané v rámci koncernu z celé Evropy, tudíž jsme schopni nabídnout i jistotu nejoptimálnějšího řešení, což je pro naše partnery také důležité.
Rozdíl mezi bývalým sídlem v Říčanech a novým na Ruzyni je z hlediska velikosti a možností areálu jednoznačný, jak hodnotíte změnu polohy z hlediska obchodu?
Vzhledem k tomu, že nabízíme kvalitní logistickou podporu a servis našim obchodním partnerům, neměla změna polohy z hlediska našeho obchodu podstatný vliv.
Jaké další změny do života firmy přineslo přestěhování do nového areálu?
Změna se především dotkla zaměstnanců, kteří mají bydliště na opačné straně Prahy. Jsem velice rád, že naprostá většina našich pracovníků i nadále pokračuje u nás, přestože dojíždění do zaměstnání jim mnohdy komplikuje život. To je ukazatel, že Lindab je kvalitní firma s dobrým zázemím a kolektivem zaměstnanců, což ocení především naši partneři, kterým tito lidé poskytují kvalitní servis.
Jak ovlivnil vaši divizi, ale i společnost celkově vstup do EU?
Naši činností ani organizačně k žádným změnám nedošlo. Přínosem je určitě zrušení odbavovacích procedur na hranicíh, což pro nás znamená zjednodušení a urychlení dovozu.
Jak se projevila na vašich výsledcích nestabilita trhu s ocelí, ať už z hlediska materiálu, tak cen?
Z pohledu zákazníka chápu určitou rozladěnost. Zvyšování cen se však nešlo vyhnout, je to celosvětová záležitost, tudíž nezbývá než být realistou. Vzhledem k velikosti firmy Lindab se naprosto neprojevil problém s nedostatkem materiálu, a díky dobrému jménu našich produktů nepociťujeme ani sníženou poptávku po našich výrobcích.
V jedné z předchozích otázek jste zmínil výrazné urychlení dodávek. Můžete být konkrétní?
Obecně se termín expedice výrobků vyráběných v novém závodě, tedy střešní krytiny Topline a vybraných typů trapézových plechů Coverline, zkrátil na polovinu, tedy do 10 dnů. V případě opravdové nutnosti lze však dodat i rychleji.
Oblastí ve stavebnictví, ve kterých má divize Profil co nabídnout, je celá řada, a jejich spektrum se rozšiřuje. Které považujete za nejvýznamnější?
Firma Lindab se ubírá cestou systémových řešení. V České republice se začíná dostávat do povědomí systém Lindabroof pro zastřešení plochých střech. Velice důležitý produkt je LBS (Lindab Building Systém), který vznikl fůzí systémů Lindab a Butler. Spojuje v sobě všechny ostatní skupiny výrobků Lindab. Navíc je důležité, že s Lindab building systémem se stáváme lídrem na Evropském trhu i v oblasti dodávek halových systémů.
Co přesně si lze představit pod pojmem Lindab Building Systém a co znamená Lindab Builder?
Lindab Building Systém je kompletní řešení pro danou situaci, tj. například zastřešení, hala, garáž a podobně. Lindab nabízí kompletní konstrukční řešení včetně dodávky jednotlivých elementů a technické podpory. Builder je pak autorizovaná firma proškolená ke kvalifikované montáži. Investor či zákazník tak dostává prostřednictvím spolupráce Buildera s Lindabem kompletní servis při dodávce technicky propracovaného řešení. Builder je firma, která těží ze zkušeností a síly firmy Lindab, má veškerou její podporu a je tak schopna zajistit dodávku ve vysoké kvalitě.
Je pravda, že systém Lindabroof je velmi žádaným řešením v lokalitách s rozšířenou panelovou zástavbou?
Ano, protože zatékání do plochých střech, zejména na panelových domech, je velice aktuální problém. Lindab nabízí komplexní technické řešení z tenkostěnného plechu a současně jistotu kvalitního zastřešení. Tato komplexnost, kvalita a záruky jsou hlavními důvody vzrůstajícího zájmu o naše řešení.
Uvažujete o rozšíření svých aktivit na slovenský trh?
Lindab není na Slovensku úplným nováčkem. Několik našich obchodních partnerů zde nabízí naše výrobky již několik let. Tento rozsah působení však není pro firmu Lindab dostačující, a tak je naším cílem postupně vybudovat na slovenském trhu pevnou pozici tak, jak je to v ostatních evropských zemích. Od července letošního roku máme v Bratislavě pobočku, což je první krok ke splnění tohoto cíle.
Závěrem se nabízí otázka, zda můžete zhodnotit, jak se daří naplňovat cíle divize Profil, v souvislosti se všemi změnami, které se udály za uplynulý půl rok? Tedy se stěhováním do nového závodu, zavedením výroby a podobně?
Výsledky v prvním pololetí jsou až překvapivě pozitivní. Okamžitý nárůst prodeje námi vyráběných profilů je markantní. Vytvořili jsme nová pracovní místa, také výroba běží bez sebemenších problémů. Již po několika měsících provozu tedy můžeme s jistotou říci, že investice do výrobních linek byla správným krokem a to nám nyní umožní soustředit se na další aktivity.