Lisabonský proces - Evropský prostor energií
Prioritním cílem politiky EU v oblasti energetikx je zabezpečení dodávek energií pro všechny spotřebitele za dostupné ceny při respektování životního prostředí a podpoře zdravé konkurence na evropském energetickém trhu. Důraz je kladen na přechod z politiky na straně dodávek na politiku soustředěnou na řízení poptávky, tj. změnit chování spotřebitele. Na straně dodávek energie je prioritou boj proti globálnímu oteplování.
Níže uvedený text uvádí stav k 19. 8. 2003. Klíčem ke změně je rozvoj nových a obnovitelných energetických zdrojů, zdvojnásobení jejich podílu na celkových dodávkách energie z 6% na 12% a růst jejich podílu na výrobě elektřiny z 14% na 22% do roku 2010.
Evropský prostor energií
V oblasti energetiky stanovil Lisabonský proces cíl nazvaný Evropský prostor energií, který obsahuje dílčí úkoly:
- liberalizace trhů s energií (elektřina a plyn)
- vybudování transevropských energetických sítí
- propojení elektrizačních soustav do r. 2005 v rozsahu cca 10%
- aplikace jednotné energetické daně. Vytvoření sazebníku pro přeshraniční přenos elektrické energie
- stanovení finančních pravidel na Trans European Energy Networks
Liberalizace trhů s energií (elektřina a plyn)
Od zasedání Evropské rady, které se konalo v Bruselu 20. – 21. 3. 2003, bylo na poli liberalizace trhu s energií dosaženo velkého pokroku. K této problematice byly zveřejněny následující předpisy:
- směrnice 2003/54/ES Evropského parlamentu a Rady týkající se společných pravidel pro vnitřní trh s elektřinou a zrušující směrnici 96/92/ES
- směrnice 2003/55/EC Evropského parlamentu a Rady týkající se společných pravidel pro vnitřní trh se zemním plynem a zrušující směrnici 98/30/EC
- rozhodnutí 1230/2003/ES Evropského parlamentu a Rady, kterým se přijímá víceletý program akcí v oblasti energetiky: „Inteligentní energie - Evropa“ (2003 — 2006)
- Harmonogram otevření trhu. Liberalizace trhu s elektřinou a plynem bude probíhat v následujících krocích:
pro spotřebitele elektřiny:
Od 1. července 2004 pro všechny spotřebitele s roční spotřebou vyšší než 9 GWh
(v souladu s čl. 19 (1) až (3) směrnice 96/92/ES)
pro spotřebitele plynu:
Od 1. července 2004 pro všechny spotřebitele vyjma domácností
Od 1. července 2007 pro všechny spotřebitele
- Oddělení provozovatelů přenosových a distribučních soustav, ustanovení týkající se specifických zpráv:
- evropská rada požaduje, aby Komise poskytla speciální zprávy o zkušenostech získaných při liberalizaci trhů s energií (plyn, elektřina) před 1. lednem 2006, doprovázené relevantními návrhy Evropskému parlamentu a Radě, závazky veřejných služeb, ochrana konečných zákazníků a energetické štítkování, přístup k zásobám plynu.
Liberalizace trhů s energií byla v ČR plně zohledněna v zákoně č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, a na něj navazující sekundární legislativě, vyjma vyhlášky MPO o otevření trhu s plynem a vyhlášky ERÚ o pravidlech trhu s plynem. V současné době se v rámci legislativních úkolů vlády připravuje novelizace energetického zákona.
Vybudování transevropských energetických sítí a propojení elektrizačních soustav
Cíle a priority v oblasti budování transevropských sítí stanovuje rozhodnutí 1229/2003/ES, které se zaměřuje na podporu propojení, interoperabilitu a rozvoj transevropských energetických sítí. Tímto předpisem bylo současně zrušeno rozhodnutí č. 1254/96/ES.
Elektrizační soustava ČR patří mezi nejvíce propojené soustavy v Evropě. Souhrnná nominální přenosová kapacita přes hraničních linek velmi vysokého napětí je více než 50% instalovaného výkonu všech zdrojů v ČR a je jimi přeneseno téměř 20% tuzemské roční produkce elektřiny. Přenosová kapacita elektrických rozvodů ČR je v tomto ohledu nadprůměrná.
Související předpisy:
Nařízení 1228/2003 Evropského parlamentu a Rady o podmínkách přístupu k sítím pro přeshraniční výměnu elektřiny.
Rozhodnutí 1229/2003 Evropského parlamentu a Rady ustanovující pravidla pro transevropské sítě a zrušující rozhodnutí č. 1254/96/ES
Aplikace jednotné energetické daně
Ministerstvo financí zvažuje možnost zavedení energetické daně ve střednědobém horizontu. Zejména analyzuje zkušenosti zemí, kde se již daň z elektřiny platí (zejména SRN). V případě konečného schválení nové směrnice ES o zdaňování energetických produktů a elektrické energie (očekává se na podzim tohoto roku) bude Česká republika povinna zavést daň z elektrické energie. Ve 2. polovině roku 2003 proběhla na MF příprava zákona pro nové daně, a sice z elektrické energie a pevných paliv.
Byla vytvořena meziresortní pracovní skupina s cílem přípravy fiskálně neutrální ekologické daňové reformy (EDR). Základ daní pro EDR je ovlivněn především státní politikou životního prostředí, novými evropskými směrnicemi, cenovou elasticitou poptávky a administrativními náklady.
Diskutovány jsou také změny daňových sazeb tak, aby dopad ekologické daňové reformy byl neutrální.
Vytvoření sazebníku pro přeshraniční přenos elektrické energie
Projektu přeshraniční výměny energie (CBT) se ČR účastní od začátku roku 2003. Příslušné exportní a importní ceny jsou uloženy na zvláštním účtu společnosti ČEPS a.s. a slouží k investicím do zlepšení kapacity přeshraničního propojení energetické sítě ČR s okolními státy.
Podle zákona č. 265/1992 Sb., o pravomoci ústředních orgánů v oblasti cen ve znění pozdějších předpisů, byla pravomoc v oblasti cen energií a vyjmenovaných energetických materiálů delegována na Energetický regulační úřad.
Stanovení finančních pravidel pro oblast Transevropských energetických sítí
Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č.1229/2003/EC, které stanoví pravidla pro transevropské energetické sítě bude doplněno o nová pravidla stanovující podmínky pro udělení finanční pomoci EU v této oblasti. (Doposud v tomto směru platilo Nařízení Rady č. 2236/95/EC a jeho doplněk č. 1655/1999/EC).
Zdroj:
Internetové stránky Ministerstva průmyslu a obchodu, 20. 10. 2004: http://www.mpo.cz/xqw/webdav/-UTF8-/dms_mpo/getFileinternet/11489/7885/Lisabon.doc