Mezinárodní veletrh řemesel I.H.M. 2004
56. Mezinárodní veletrh řemesel I.H.M. v Mnichově proběhl ve dnech 4. - 10. března 2004 a nabídl na ploše Nového výstaviště v Mnichově mnoho nových produktů a zajímavých programů. Účast českých firem se stala se svým počtem 85 vystavovatelů rekordní. Současně s tímto veletrhem proběhl v prvních čtyřech dnech veletrh Garten München, který oproti loňskému roku zdvojnásobil svoji výstavní plochu.
V únorovém čísle časopisu Stavebnictví a interiér jsme vás v článku pod názvem »Mezinárodní veletrh řemesel I.H.M. Nabízí špičkový program« informovali o připravovaném veletrhu. Dnes přinášíme o této akci další zprávy.
Dle statistických údajů zde vystavovali zástupci
50 zemí. Vůdčí veletrh – I.H.M. - byl
rozčleněn do dvou oblastí – oblast »Business«
a oblast »Lifestyle«. V obou oblastech se především
prezentovaly malé a střední podniky.
Oblast »Business« podporoval střední podniky.
Bylo zde nabízeno to nejnovější k tématu
potřeby investic a vybavení pro opracování
kovů, zpracování kovů a svářecí techniky.
Zabezpečovací technika, bezpečnost
práce, techniky zabývající se ochranou životního
prostředí a solární techniky byly zastoupeny
silněji než v loňském roce. Nezapomnělo
se ani na nová zařízení pro řezníky
a pekaře, informační a komunikační techniku,
zařízení kanceláří i zařízení pracovišť
pro tělesně postižené.
Oblast »Lifestyle« zaujala na veletrhu I.H.M. opět důležité místo. Tento obor nabídl umělecké řemeslo, šperk a desing, návrhy pro utváření zahrad, stavení, vnitřní stavební práce atd. V celkem čtyřech halách byly prezentovány »Svět bydlení« (vize bydlení, klasické bydlení, venkovská stavení a hudební nástroje), »Bydlení na míru« (vnitřní stavební práce, kuchyně a koupelny), »Umělecké řemeslo a šperk« a »Svět hostem «. Účast zahraničních společností a četní jednotliví vystavovatelé ze zahraničí propůjčili oblasti »Lifestyle« intenzivní mezinárodní atmosféru.
Výstava EXEMPLA se věnovala při I. H. M. v olympijském roce 2004 tématu řemeslné výroby sportovního nářadí. Pro zdůraznění toho, že mezinárodní veletrh řemesel se svými více než 90 profesemi, které reprezentuje, má také širokou nabídku pro řemeslnický dorost - od vzdělávání až po veletržní nabídky pro mládež - charakterizovalo tuto výstavu již po druhé motto »Young Generation«.
Česká republika na veletrhu I.H.M.
Již po osmé v řadě se Česká republika prezentovala svojí oficiální účastí na tomto veletrhu, tentokrát pod hlavičkou Ministerstva průmyslu a obchodu. Ministerstvo hradilo českým vystavovatelů až 10 % nájemného výstavní plochy, max. však 100 000 Kč/ vystavovatel. Letošního ročník veletrhu se zúčastnilo neuvěřitelných 85 českých malých a středních firem, a tak tu Česká republika měla největší zahraniční zastoupení. Vystavující firmy byly umístěny především v pavilonu A1, kde nabízely umělecké řemeslo – keramiku, sklo, porcelán, výrobky ze dřeva, dřevěné hračky. Přihlásily se však i firmy s interiérovými prvky (nábytek, zařízení interiéru), firmy nabízející zahradní nábytek, venkovní krby a firmy vyrábějící kovoobrábějící a dřevozpracující stroje.
Samozřejmě jsme se rozhodli české vystavovatele navštívit a optat se jich na jejich dojmy z veletrhu. Naše zjištění bylo následující.
Ty firmy, které zde vystavovaly v minulých
letech již několikrát, měly lepší postavení
hned z několika důvodů:
1. zástupci firem věděli, že není možné jet
na veletrh a nebýt schopen se zde domluvit.
Hovořili tedy plynně německy, popřípadě
sebou vzali člověka z oboru, který německy
hovořil;
2. dobře znali místní podmínky a požadavkynávštěvníků, proto se předem a doma dobře
na veletrh připravili. Na prodej následně
přivezli takový sortiment výrobků, který byl
především zajímavý svojí cenou a nepokulhával
za vystavovaným zbožím místních vystavovatelů
svojí kvalitou;
3. věděli, že obchod je nutné uzavírat, pokud
návštěvník projeví zájem, přímo na místě.
Ihned vybírali zálohové platby a též se
zaručili dovozem zboží do 14 dnů na místo
určení.
Firmy vystavující poprvé sbíraly především zkušenosti a rozkoukávaly se. I pro ně však účast na Mezinárodním veletrhu byla přínosem a někdy i ponaučením.
Velké množství českých vystavovatelů a návštěvníků na českých stáncích mile překvapili Vladimíra Podhrackého, který zde zastupoval Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Sám byl na tomto veletrhu poprvé a jeho zážitky a spokojenost z českého úspěchu byly velmi bezprostřední.