Modernizace výtahů
Výtahy většinou slouží dlouhá léta ke spokojenosti jejich uživatelů. Leč každé zařízení, tedy i výtah, musí splňovat určité provozní podmínky a také má omezenou životnost, která je určena normami a dalšími předpisy. Podle odborníků však skoro polovina výtahů v ČR nároky platných norem nesplňuje.
Nechceme vám přivodit „blbou náladu” katastrofickými zprávami – o to se v dostatečné míře starají jiná média a politici... Ale víte, že skoro polovina z více než osmdesáti tisíc výtahů v České republice je „časovanou bombou” a potřebují opravu, rekonstrukci nebo dokonce výměnu a že při nehodách ve výtahu přijdou ročně dva lidé o život? Že je to „novinářská kachna” nebo marketingový tah výtahových firem? Ruku na srdce, kolikrát se vám v poslední době stalo, že jste zůstali „viset” ve výtahu, nebo jste málem políbili protější stěnu výtahu, když jste zakopli o podlahu výtahu, který zastavil o poznání dříve než měl, nebo výtah nešel přivolat ani když jste ho prosili a vy jste museli šlapat s těžkým nákupem po schodoch, po schodoch...
Někteří majitelé domů argumentují tím, že jedním z důvodů nevyhovujícího technického stavu výtahů je příliš vysoká cena za výměnu výtahu za nový. Inu i výtahy jsou obchodní artikl a i v tomto případě platí vztah nabídky a poptávky... Ale na druhou stranu celá řada specializovaných výtahových firem nabízí možnost postupné modernizace výtahu.
Rozdělení výtahů
Výtahy lze dělit podle různých hledisek např. podle použití či konstrukce. V prvním případě se jedná o výtahy osobní, nákladní, lůžkové, lanové, malé nákladní se samonosnou konstrukcí nebo do zdiva, hydraulické, atypické, výtahy bez strojovny.
Podle konstrukce se dělí na hydraulické výtahy, lanové výtahy se strojovnou a bez strojovny, hydraulické výtahy s malou prohlubní a hlavou šachty.
Výtahy s hydraulickým pohonem se nejčastěji instalují do objektů se dvěma až šesti stanicemi s výškou zdvihu do 22 metrů a rychlostí max. 0,62 m/s. Hydraulické výtahy dále najdete např. v průmyslových objektech, jako výtahy nákladní, osvědčili se také při řešení atypických zakázek, zejména ve stávajících budovách. Jejich přednostmi jsou relativně nízká pořizovací cena a možnost umístění strojovny do 10 m od výtahové šachty v kterémkoliv podlaží. Naopak nevýhodou je vyšší příkon el. motoru hydraulického agregátu.
Výtahy s lanovým pohonem se nejčastěji instalují do objektů s větším počtem stanic, kde se vyžaduje vysoká četnost rozjezdů kabiny. Jedná se především o administrativní objekty, nemocnice, výškové budovy. Přednostmi těchto výtahů je nižší příkon motoru a použití řízení s frekvenčním měničem.
Lanové výtahy bez strojovny se nejčastěji instalují do objektů, ve kterých není prostor pro strojovnu a vyžaduje se větší četnost rozjezdů kabiny. Jejich přednostmi jsou nižší stavební náklady, relativně nízký příkon motoru, použití řízení s frekvenčním měničem otáček, naprostá přesnost zastavení kabiny a vysoký komfort jízdy.
Hydraulické výtahy s malou prohlubní a hlavou šachty jsou určeny pouze do stávajících objektů, kde není možnost vytvoření standardní prohlubně a hlavy šachty. Předností tohoto typu výtahu je např. možnost umístění strojovny do 10 m od výtahové šachty v kterémkoliv podlaží. Nevýhodou je vyšší příkon el. motoru hydraulického agregátu.
Neznalost zákona neomlouvá...
Nejenom odborníci z výtahových firem, ale i provozovatelé osobních výtahů by měli být seznámeni se současným stavem výměn a rekonstrukcí výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů. Přesto je v České republice v současné době stále ještě velké množství výtahů, které vykazující provozní rizika s různým stupněm nebezpečnosti.
Současná platná norma ČSN EN 81-80 stanovuje provozní rizika při provozu výtahů a dělí je podle závažnosti a četnosti výskytu na vysoká, střední a nízká. Minimální úroveň bezpečnosti výtahů stanovuje právně závazné nařízení vlády č. 27/2003 Sb., v příloze č. 1. Při spojení těchto předpisů s konstrukční normou ČSN EN 81-1,2, lze konstatovat, že výtah je zcela bezpečný jen tehdy, pokud jeho konstrukce a použité technologie neobsahují žádná provozní rizika vysoké a střední úrovně.
ČSN z roku 2004 nařizuje inspekční prohlídku všech výtahů, uvedených do provozu před rokem 1999. Zjištěná rizika pak musejí provozovatelé výtahů odstranit během následujících pěti až deseti let po inspekci, na což ale často zapomínají. Za nesplnění daných pravidel jim sice nehrozí finanční postih, ale v případě vzniklé škody, zranění či smrti způsobené nevyhovujícím technickým stavem výtahu je odpovědnost na jejich straně.
Proč modernizovat výtah
K hlavním důvodům modernizace výtahů patř:
- odstranění provozních rizik dle ČSN EN a tím zvýšení bezpečnosti dopravovaných osob i servisních techniků na úroveň předepsanou v EU,
- zvýšení nosnosti a podlahové plochy klece výtahu,
- zlepšení jízdních vlastností a snadnější ovládání výtahu,
- nový a moderní design.
Renomované výtahové firmy rády avizují, že modernizace výtahu je založena na respektování platných předpisů a norem a na individuálním přístupu k zákazníkovi. Slibují tím, že řešení oprav a úprav je vždy na míru danému výtahu tak, aby splňoval nejen normy a předpisy, ale také maximální funkčnost.
Rozsah a průběh modernizace je nutno navrhnout a naplánovat na základě:
- inspekční zprávy (zjištěných rizik),
- aktuálního stavu jednotlivých částí výtahu,
- dostupných finančních prostředků,
- dlouhodobého plánu revitalizace budovy.
Postupná modernizace
Modernizaci výtahu lze naplánovat na několik etap v průběhu několika let, jejich obsahem může být např. rozšíření vstupu do kabiny, tj. šachetních a kabinových dveří, což při stejné šířce kabiny zjednoduší např. přepravu dětských kočárků a objemných zavazadel.
Modernizace výtahu přispěje k bezpečnějšímu, pohodlnějšímu, spolehlivějšímu a ekonomičtějšímu provozu. V případě klecových dveří nehrozí nebezpečí zachycení osoby ve výtahu, zvýší se přesnost zastavení ve stanici, klec je zajištěna i proti nadměrné rychlosti směrem nahoru, může být vybavena obousměrným dorozumívacím zařízením naprogramovaným na stálou servisní službu, nehrozí otevření šachetních dveří v okamžiku, když není klec ve stanici, apod.
Po výměně starého reléového řízení za moderní mikroprocesorové s frekvenčním měničem má výtah podstatně plynulejší pohyb a v úrovních stanic zastavuje po zpomalení. Po odstranění starých dílů v elektronice a pohonu se zvyšuje spolehlivost chodu výtahu. Další ekonomickou výhodou jsou méně časté vynucené návštěvy servisních techniků.
Modernizací výtahu získáte:
|
Interiér klece je standardně vyráběn v jednoduchém antivandalním, ale moderním a vkusném provedení. Osvětlení klece může být provedeno bodovými světly osazenými v nosném nebo podvěšeném stropu. Kterýkoliv díl interiéru klece lze při poškození jednoduše a levně vyměnit. Na přání zákazníka lze design klece výtahu provést dle jeho požadavků.
Součástí modernizace výtahu v ocelových šachtách je také výměna opláštění šachty. Podle platných norem je pletivo i drátosklo nevhodné opláštění a je třeba je nahradit plným materiálem s požadovanou pevností a v nehořlavém provedení. Vhodné a cenově nejpřijatelnější řešení je obložení šachty deskami, které lze povrchově upravovat malířským nátěrem.
Podle rozsahu provedené modernizace může být výtah klasifikován jako nový, odpovídající všem požadavkům norem, vyhlášek a nařízení.
Některé realizační firmy nabízejí postupné provádění a také fakturování jednotlivých etap modernizace výtahu.
Výměna výtahu
Nejrazantnějším krokem při modernizaci výtahu je kompletní výměna za nový. Toto řešení sice vyžaduje větší prvotní finanční investici, ale dále přináší řadu výhod – docílí se zhodnocení budovy, snížení energetické i provozní náročnosti a zvýšení jízdního komfortu výtahu. S lepším jízdním komfortem souvisí např. možnost výměny stávajícího výtahu za prostornější s větší přepravní kapacitou. Také může být instalován výtah jiné technologie.
Přínosem výměny výtahu je především odstranění všech rizik, nové zařízení, plná záruka na celý výtah a v neposlední řadě minimalizace nákladů na provoz, servis a údržbu výtahu.