Pohled na staveniště Dvoreckého mostu z podolské strany

Na stavbě Dvoreckého mostu začíná příprava na betonování mostovky

Praha 18. července (ČTK) - Na rozestavěném Dvoreckém mostu mezi Prahou 4 a Prahou 5 dnes začala příprava betonáže vodorovné části, takzvané mostovky. Z montážní plochy u modřanského jezu ráno vyplula speciální loď převážející první část ocelové konstrukce, na kterou pak dělníci firmy Metrostav postaví dřevěné bednění, do něhož budou po umístění výztuží a ocelových lan lít beton. Most by se měl podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) otevřít na přelomu příštího a přespříštího roku.

Dnes převážená konstrukce je podle Víta Němčice z firmy Metrostav TBR dlouhá 39 metrů, váží asi 50 tun a zamířila na smíchovskou stranu budoucího mostu. "Druhou konstrukci, která bude umístěna hned vedle, budeme zavážet příští týden," řekl. Dodal, že další dvě konstrukce měřící 54 metrů a vážící 300 tun budou opět s pomocí speciálního plavidla převezeny zhruba za měsíc, protože pilíř blíže k Podolí se teprve bude příští týden betonovat.

Pro betonáž mostovky ještě dělníci vybudují dočasné podpory, které budou držet dočasné konstrukce na místě. Jednu z delších částí pak Metrostav použije i při budování střední části mostu. Po dokončení betonáže se dočasné části vrátí do Modřan k rozebrání.

Dělníci už podle Němčice vybudovali část mostu na smíchovské straně, kde nyní odstraňují bednění. Část v Podolí začnou betonovat v srpnu. Při dosavadní stavbě narazila firma na problémy dané geologickými podmínkami, kvůli kterým se harmonogram oproti původním plánům protáhl. "Taky to bude mít nějaký vliv na cenu," dodal dnes Hřib. Původně měla stavba stát 1,1 miliardy korun.

Speciální plavidlo pro převoz dočasných konstrukcí na stavbu dodala firma Lodě Helios. Tvoří ho pontony, takže je ho možné rozložit do potřebné velikosti. Plavidlo je podle jednatele firmy Vladimíra Tomana na místě nakládání a vykládání zakotveno ke dnu hydraulickými opěrami, aby se nehýbalo. Přesná manipulace se potom dělá s pomocí lanového systému a navijáků.

Nový most bude mít pět pilířů, z toho dva v řečišti. Bude sloužit MHD, pěším a cyklistům, kromě toho po něm budou moci přejet i záchranáři. Jeho hlavní význam je podle Hřiba v zajištění tramvajového spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5, aby nebylo nutné jezdit přes centrum. Má tak tvořit součást takzvaného tramvajového okruhu a na podolské straně na něj naváže trať vedoucí Jeremenkovou ulicí přes Budějovickou do Michle.

V prostorech pod mostem bude několik uměleckých děl zahrnujících například betonovou neokubistickou skulpturu, industriální zvětšeninu lustru nebo instalaci se 120 veřejnými světly z celého světa. Označení Dvorecký je provizorní, podle Hřibova dřívějšího vyjádření stavba ponese jméno po některé z významných ženských osobností. O konečném pojmenování rozhodnou občané v anketě, vhodná pojmenování připraví magistrátní místopisná komise. Jméno bude vybráno nejpozději do dokončení stavby.

Nejnovějším přemostěním Vltavy přes celou její délku je Štvanická lávka, otevřená loni v červenci. Propojila Holešovice a Karlín a usnadňuje pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice, je dalším propojením mezi sedmou a osmou městskou částí. Předtím přibyla nová Trojská lávka, zprovozněná v říjnu 2020. Nahradila původní z roku 1984, která se v prosinci 2017 zřítila. Zatím poslední pražský most, který slouží pro auta, MHD, pěší i cyklisty, je Trojský most zprovozněný v roce 2014.

Autor: ČTK
Foto: Aktron, CC BY-SA 4.0, zdroj: www.wikimedia.org