Napojení obchodního centra v Hradci Králové
Ve čtvrtek 16. listopadu proběhla úspěšně kolaudace stavby nadjezdu nad komunikací I/37 a souvisejících silničních objektů vedoucích k nově vybudovanému supermarketu TESCO v Hradci Králové.
Zvláštností této stavby, oproti klasickým liniovým dopravním stavbám, byla soustředěnost objektů na malém území s požadavkem realizace v krátkém čase 26 týdnů, jak zněla smlouva o dílo.
Vzhledem k později vzniklým komplikacím s vydáním stavebního povolení byla výrazně zvýšena časová a následně i technická náročnost stavby. Vlastní realizace byla na přání investora z důvodu předvánočních nákupů zkrácena z původních 26 týdnů na konečných 15,5 týdne výstavby. Kritickým bodem v harmonogramu prací se stal objekt nadjezdu, jehož časová náročnost nedovolovala dokončení stavby v plánovaném termínu. Dle původního projektu nosnou konstrukci nadjezdu tvořila železobetonová deska podélně předepnutá lany. Systém výstavby byl založen na postupném betonování a připínání jednotlivých polí. Avšak tento postup výstavby znemožňoval výrazné zkrácení termínů, a proto se hledalo technické řešení, které by umožnilo výrazně zrychlit a nebo zcela vyloučit postupné připínání jednotlivých polí. Bylo nutno tedy zhotovit novou projektovou dokumentaci. Původní podélná předpínací výztuž byla nahrazena zesílenou betonářskou výztuží a příčným předpětím nad pilíři. Tím mohla betonáž mostovky proběhnout ve třech nezávislých etapách, což výrazně zkrátilo výstavbu. Most byl v celé své délce podskružen a zabedněn. Předpínací práce provedlo speciální středisko závodu 07 - MOSTY vlastním předpínacím systémem s kotvami SOLO.
Technické údaje o stavbě
Předmětem dodávky závodu 07 - MOSTY bylo zhotovení souboru objektů silničního a mostního charakteru pro dopravní napojení obchodního centra TESCO na veřejnou komunikaci I/37 z Hradce Králové na Březhrad. Jedná se o napojení základních objektů, silničních ramp, s mosty přes známý horkovod z Opatovické elektrárny.
Silnice k TESCu a křižovatkové rampy včetně jejich napojení na stávající silnici jsou vedeny na násypu. Vozovky jsou živičné s cementem stmelenými podkladními vrstvami. Pro omezení trvalých záborů je část ramp lemována opěrnými zdmi. Celkem bylo zhotoveno 14 000 m2 vozovek s kompletním bezpečnostním zařízením včetně dopravního značení. Celá stavba probíhala se zachováním provozu na komunikaci I/37.
Především bylo třeba vybudovat silniční nadjezd pro převedení příjezdové komunikace přes silnici I/37, který má délku 226 m a je zakřiven v půdorysném oblouku. Prostorová geometrie mostního objektu kladla vysoké nároky na geodetickou činnost při zhotovení skruže a bednění. Nosná konstrukce nadjezdu má proměnnou šířku 12,96 m až 14,96 m a je desková lichoběžníkového průřezu z předpjatého betonu. Tvoří ji 13 spojitých polí s největším rozpětím 19 m. Pilíře jsou jednosloupové s rozšířenou hlavou pro dvojici hrncových ložisek založené na skupině pilot FRANKI.
Vzhledem k náročnosti stavby bylo nasazeno přibližně dvojnásobné množství dříve uvažovaného skružového materiálu, strojů a lidí. Termín požadovaný investorem pro uvedení celého obchodního centra TESCO do provozu a tím využití předvánoční nákupní sezóny byl splněn.