Nejstarší brněnská vysoká škola drží krok s dobou
Historie FAST úzce souvisí s historií Vysokého učení technického. Počátky sahají až do poloviny 19. století, do roku 1849, kdy v Brně vzniklo německo- české technické učiliště. Česká vysoká škola technická byla zřízena císařem Františkem Josefem I. v roce 1899 a jejím prvním oborem byl právě stavební obor.
Na naše otázky, týkající se Fakulty stavební VUT v Brně, Ústavu pozemního stavitelství a také soutěže Výrobek roku, odpovídal odborný asistent a zástupce vedoucího Ing. Jan Škramlik, Ph.D.
Můžete nám krátce představit Vaši fakultu?
Jedná se o vysokou školu s dlouholetou tradicí, která si svým působením získala jedno z vedoucích postavení v rámci stavebních vysokých škol v České republice. Studentům je nabízena škála studijních oborů v rámci bakalářského a magisterského studia, dále je možno pokračovat v distančním studiu a věnovat se výzkumné činnosti nebo také absolvovat studiu celoživotního vzdělávání.
Naše fakulta je výjimečná délkou studia k získání titulu inženýra, jedná se celkem o 5,5-leté studium (4 roky bakalářské + 1,5 roku magisterské studium), čímž je studentům předáno maximum informací z různých oblastí stavebnictví.
Velkým přínosem je možnost vycestování na zahraniční univerzity v rámci výměnných nebo jiných stipendijních programů, fakulta poskytuje poměrně velký výběr ze stavebních fakult po Evropě i dále ve světě.
Obr. 1: Letecký pohled na areál FAST - foto Miroslav Kamrla, 2008. Převzato ze sborníku XII mezinárodní vědecké konference Historie a současnost FAST.
Fakulta disponuje několika laboratořemi a zkušebnami, které umožňují realizovat výzkumné záměry a zároveň slouží také jako zkušební laboratoře pro stavební praxi.
Pozorujete zájem firem o spolupráci se školou a jak byste tento zájem charakterizoval?Ústav pozemního stavitelství spolupracuje s mnoha stavebními firmami. V rámci výuky je pravidelně v rámci přednášek pro studenty prováděna aktuální prezentace výrobků a systémů, například komínových systémů, kotevní techniky apod.
Stavební firmy, které mají zájem zdokonalovat své technologie a zjednodušovat systém výstavby, navazují často se školou spolupráci v rámci výzkumných projektů. Dnešním trendem je nízkoenergetická a enviromentální výstavba – výroba a zapracování výrobků do stavby s co nejmenším negativním vlivem na životní prostředí.
Dále mají stavební firmy zájem o naše absolventy, je u nás zavedena i tzv. výuka na zakázku, kdy si firma nechává vyškolit část studentů pro možnost následného uplatnění na svých pracovištích.
Co přinesla Vám a škole účast v porotě soutěže Výrobek roku a jak tuto soutěž hodnotíte?
Účast v porotě mě umožnila zejména získat větší přehled na současném stavebním trhu. Soutěž hodnotím jako významnou akci pro vytváření zdravého konkurenčního prostředí stavebních firem, dále jsou nominované výrobky nenásilnou formou propagovány veřejnosti.
Soutěž podporuje rozvoj nových technologií a výrobků a umožňuje uplatnění na trhu i výrobkům méně významných firem. Akce představuje rozšíření znalostí a povědomí o současných trendech ve stavebnictví a nových výrobků na trhu. Je možné ji považovat za přínosnou a snad její zpoplatnění nebylo odrazující pro některé firmy.
Obr. 2: Součástí pedagogické a vědeckovýzkumné práce na VUT FAST je rozsáhlá experimentální činnost, k níž má tato škola k dispozici bohaté technické zázemí. Fotografie jsou převzaty ze sborníku XII mezinárodní vědecké konference Historie a současnost FAST.
Soutěž byla dobře zorganizovaná, co se týče prezentace firem i co do obsazení hodnotitelské komise. Možná bych doporučil větší informovanost o pořádané soutěži v rámci laické i odborné veřejnosti a např. mezi studenty – co se týká přímo možnosti účastnit se prezentace nominovaných výrobků. Větší publikum by nebylo na škodu. Způsob hlasování, především u designového hodnocení výrobků, ne vždy seděl na daný výrobek.
Jak hodnotíte možnosti přímých kontaktů studentů se zástupci firem a představování jejich výrobků a technologií?
Firemní prezentace nových výrobků a technologií studentům jsou velmi přínosné pro zpracování jejich bakalářských a diplomových projektů. Studenti se seznámí s novými výrobky a technologiemi, které potom snáze aplikují do svých projektů i dále po absolvování školy – tím také přispívají firmám k odbytu jejich výrobků. Konkrétní prezentace a ukázky studentům výrazně pomáhají k pochopení problematiky použití daného výrobku.
Fotovoltaický šindel Tegosolar, zajímavé technické řešení, možnosti úspor energie v budovách, využití slunečního záření. Jedná se také o zajímavý architektonický prvek, začleněný přímo do střešní roviny. Kladně hodnotím také jednoduchost montáže výrobku a využívání větší škály slunečního spektra pro získávání energie (funkčnost i při zatažené obloze). Dalším dobrým nápadem bylo řešení trubka v trubce. Je možné ocenit i znalosti přednášejícího, u některý výrobků tomu tak nebylo.
Pro zajištění kvality a odbornosti vý robkové soutěže by pro prezentaci od jednotlivých výrobců bylo přínosné od přednášejících žádat hlubší technické znalosti ohledně představovaného výrobku. Bohužel se v některých případech stávalo, že přednášející neměl představu o některých aspektech stavební výroby, vlastnostech výrobku, způsobu a možnostech pro zakomponování do konstrukce.