Největší stavební výstava Čech počtvrté v Letňanech
Přelomový přesun velkých veletržních akcí z přetíženého centra Prahy do kapacitně i dopravně lépe vyhovující lokality odstartovala společnost ABF v roce 1998 svým 9. mezinárodním stavebním veletrhem For Arch v Letňanech. Ambiciózní myšlenka nového pražského výstaviště, srovnatelného s jinými věhlasnými evropskými areály, s sebou pochopitelně přinášela a přináší celou řadu problémů, jejichž řešení vyžaduje mnoho úsilí, času a samozřejmě peněz. Stávající letňanské výstaviště, budované jako prozatímní, má své známé nedostatky a také letošní 12. ročník For Archu bude pro jeho organizátory velkou zkouškou. Ředitele veletržní správy ABF Jana Novotného jsme požádali, aby v předstihu informoval naše čtenáře o stavu příprav tradičně největší stavební výstavy v Čechách.
Mohl byste porovnat zájem vystavovatelů o letošní For Arch s minulým ročníkem?
V současné době jsme na tom v počtu přihlášek stejně jako ve stejné době v roce minulém, což pochopitelně kvitujeme s uspokojením. Velmi důležité pro nás je, že se přihlásili velkými expozicemi tradiční »lídři« jednotlivých oborů, například v oblasti keramiky to jsou výrobní podniky společnosti Lasselsberger se společnou 260 metrovou expozicí Rako, v oblasti střechařů pak například Bramac, Tondach, České cihelny Josef Meindl a mnoho dalších. S takového vývoje máme samozřejmě radost. Celkový počet závazně přihlášených firem k dnešnímu datu (22. 5. 2001, pozn. red.) činí asi 700 vystavovatelů.
I díky obchodní dohodě s veletržní správou Terinvest (viz SI 5/01) se již letos očekávají některá podstatná vy-lepšení stávajícího výstavního areálu. Co konkrétního bude moci zaznamenat účastník letošního For Archu?
Všechno má pochopitelně svůj vývoj; jestli vše dopadne jak si myslíme, tak by na For Archu měly minimálně v jedné hale, spíše však v halách 1, 2 a 7 vzniknout nové podlahy. Další zlepšení dozná celý areál. Rekonstruována bude objezdová komunikace k parkovacím stáním na letištní ploše, stání samotná budou mít alespoň pojezdovou část zpevněnu pomocí replastových mříží. Zcela jistě dojde také ke zlepšení venkovních stravovacích míst, pro letošek bychom chtěli eliminovat dosavadní nedůstojné stánky, stojící porůznu mezi halami na štěrku. Stravování se soustředí na zpevněné a upravené, částečně kryté plochy.
Další etapa úprav bude následovat bezprostředně po skončení podzimní výstavní sezóny, přes zimu a na jaře. To už je období, o kterém se v tomto okamžiku hůře hovoří nějak konkrétněji, protože existuje několik námětů, jak dané finanční prostředky použít. Otevřená zůstává jak možnost postavení nové komfortní haly, tak i zateplení stávajících objektů, ale i jiné varianty.
Jaké bude hlavní téma letošního For Archu, projevující se především v doprovodném programu?
Pro letošek je daleko podrobněji rozpracováno a připraveno téma regenerace obytných domů. Těm účastníkům veletrhu, jejichž materiály, výrobky nebo činnosti se tohoto tématu týkají, byla nabídnuta účast ve společné expozici REGENERACE. Tato expozice bude umístěna v hale tři, v centrální části výstaviště, a bude sestávat z přehledně sestavených informačních panelů, na kterých zájemci získají přehled o dané problematice i podrobnou informací o situování dotyčných firemních expozic ve výstavních halách. Tito vystavovatelé budou uvedeni také ve zvláštní části Katalogu FOR ARCH 2001 s názvem REGENERACE, přičemž pro snadnou orientaci návštěvníků budou příslušným symbolem označeny i jejich firemní stánky.
Občas je zmiňována domněnka, podle které se For Arch z hlediska návštěvníků stále více stává záležitostí pražs-kého a středočeského regionu. Jak na tuto teorii nahlížíte vy?
Musím ji zcela odmítnout, třebaže věřím, že jde o zbožné přání některých kolegů od konkurence v oboru. Podle nezávislých průzkumů je sice 48 % návštěvníků For Archu z Prahy a středních Čech, ale to je logické a obdobně i v Brně nebo jiných veletržních městech je největší procento návštěvníků z přilehlých regionů. Nějaká regionálnost se v žádném případě neprojevuje ani z hlediska zúčastněných firem, o čemž se konečně může každoročně přesvědčit každý návštěvník veletrhu sám.
Děkuji za poskytnuté informace.