Novostavba silnice I/44, Mikulovice - obchvat

Jednou z významných silničních staveb v roce 2000 v rámci severomoravského regionu byla přeložka stávající silnice I/44 v obci Mikulovice, okres Jeseník. Jedná se o obchvat obce – vyvedení dopravy mimo obec. Silnice I/44 spojuje okresní město Jeseník s hraničním přechodem do Polska a vede tedy částečně i tranzitní dopravu ve směru Česká republika – Polsko. Tato komunikace měla jednak nevyhovující šířkové uspořádání a jednak vedla transitní dopravu středem obce.

Základní charakteristika stavby

Nová silnice se napojuje na stávající úrovňovou křižovatkou ve tvaru T a dále přechází po dvou mostech přes řeku Bělou a železniční trať. Za tratí se obloukem vrací k železnici a pokračuje v jejím souběhu, kříží úrovňovou křižovatkou silnici II/457 a na konci úpravy navazuje na starou silnici I/44 v prostoru celnice na hraničním přechodu. Celková délka obchvatu je 3 980 m.

Silnice obchvatu

Před zahájením vlastních prací byla provedena příprava území – zejména mýcení lesů, sejmutí ornice a lesní hrabanky. Rovněž byly provedeny přeložky inženýrských sítí. Poté byly postupně zahájeny zemní práce. Vzhledem ke špatně únosnému podloží a zamokřenému terénu musela být prováděna řada sanací a opatření – kamenné rošty, výměna podloží, stabilizace zemin vápnem i cementem. Násypy byly budovány z kamenitého materiálu a technologií vrstevnatých násypů. Následně byla provedena vozovka a dále dokončovací práce – dosypávky krajnic, svodidla, směrové sloupky, svislé a vodorovné dopravní značení. Stavba si také vyžádala přeložky místních komunikací a polních cest. Na závěr se v agrotechnicky vhodném období provedly vegetační úpravy značného rozsahu pro vhodné začlenění silnice do krajiny. V průběhu výstavby byl zhotovitel upozorněn na výskyt vzácných živočichů (zejména čolků) v určité lokalitě, a proto místo stavbou zasažené laguny byla provedena v blízkosti laguna nová.

Kategorie silnice obchvatu: S 9,5/70-60,
výměra vozovky: 37 328 m²,
kubatura výkopů: 35 000 m3,
kubatura násypů: 55 000 m3.

Konstrukce vozovky:

Nestmelené podkladní vrstvy vozovky ze štěrkodrti tl. 2 x 17 cm.
Penetrační makadam tl. 9 cm.
Hutněné asfaltové vrstvy tl. 17 cm.
Na křížení obchvatu se stávající silnicí II/457 je jediné světelné signalizační zařízení (semafor) v okrese Jeseník (mimo jiné bude sloužit pro výcvik autoškol). Toto světelné signalizační zařízení je synchronizováno se zabezpečovacím zařízením na přejezdu silnice II/457 přes železniční trať a řízeno podle intenzity provozu vozidel, snímané indukčními smyčkami.

Most přes řeku Bělou

Založení mostu bylo provedeno na pilotách, opěry č. 1 a 2 jsou železobetonové tížné, sloupy podpěr č. 2 – 5 železobetonové osmiúhelníkového tvaru. Spodní stavba byla provedena technologií monolitické betonáže. Uspořádání podpěr respektuje překračované překážky – řeku Bělou, levobřežní místní komunikaci a náhon.

Nosná konstrukce mostu je monolitický předpjatý trám s náběhy o rozpětí 22,55 + 31 + 38,25 + 47,75 + 31 m. V prvním a druhém poli je konstrukce vylehčena na dvoutrám. Každý z obou trámů je na podpěrách 2 a 3 podepřen bodovou stojkou s posuvným ložiskem. Podpěry 4 a 5 jsou tvořeny jedinou bodovou stojkou, podepírající trám, s liniovým vrubovým kloubem.

Nosná konstrukce byla provedena technologií monolitické betonáže ve dvou etapách. První etapa zahrnovala 1. a 2. pole a konzolu ve 3. poli. Po technologické přestávce byla provedena betonáž 2. etapy nosné konstrukce, tj. zbývající část mostu.

Základní charakteristika mostu:

  • Délka přemostění 169,250 m,
  • délka mostu 183,350 m,
  • výška mostu 10,5 m,
  • šířka vozovky mezi obrubníky 9,5 – 13,38 m.

Most přes trať ČD

Most je založen plošně na štěrkopískových polštářích, opěry byly provedeny jako železobetonové konstrukce, kde jsou pevně spojeny základová deska, dřík opěry a křídla – tím je vytvořena tuhá prostorová konstrukce (krabice).

Nosná konstrukce mostu je tvořena trámovou konstrukcí z předpjatých nosníků (7 ks atypických nosníků MK-T, výška 0,95 m dl. 23,9 m) spřažených železobetonovou deskou proměnné tloušťky o jednom poli.
Délka přemostění šikmá 22,130 m, kolmá 17,736 m; délka mostu 45,54 m; délka nosné konstrukce 25,15 m; výška mostu 8,1 m; šířka vozovky mezi obrubníky 9,680 – 9,795 m.

Průběh realizace:

Stavba byla zahájena v květnu 1999. V roce 1999 byla provedena část zemních prací na silničním tělese a dále výstavba založení a spodní stavby obou mostů a betonáž I. etapy nosné konstrukce mostu přes řeku Bělou. V roce 2000 pak byla stavba dokončena a začátkem měsíce září uvedena do provozu.

Investorem stavby bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa Ostrava, generálním projektantem Dopravoprojekt Ostrava, s.r.o. a zhotovitelem ŽS Brno, a.s., závod MOSAN.

Autor:
Foto: Archiv firmy