Odborné vzdělávání s mezinárodním certifikátem
Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební ve Vysokém Mýtě byla založena v roce 1897 jako nejstarší a tehdy jediná škola s vodohospodářským zaměřením v celém Rakousko-Uhersku. Ve své více než sto desetileté historii vychovala tisíce vodohospodářských odborníků působících po celé republice, ale i v zahraničí. K původnímu studijnímu oboru přibyly v průběhu let i další stavební obory Dopravní stavitelství a Pozemní stavitelství.
Naše škola reagovala na významné politické a společenské změny, včetně měnící se situace na trhu práce a v roce 1996 připojuje Střední odborné učiliště vodohospodářské a zahajuje výuku nově zřízené Vyšší odborné školy, říká ředitel těchto odborných škol a také člen poroty soutěže Výrobek roku Ing. Pavel Vacek. Jedná se o inženýrské stavitelství jako souhrnné označení specializací Dopravní stavitelství a Vodohospodářské stavby.
Od školního roku 1996/1997 poskytuje Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební Vysoké Mýto vzdělání v oboru stavebnictví ve třech vzdělávacích stupních. Současný model školy je tedy následující:
Střední odborné učiliště stavební (SOU), pro uchazeče se splněnou povinnou školní docházkou, ukončené závěrečnou zkouškou a získáním výučního listu.
V současnosti jsou realizované obory:
- 36 – 67 – H/001 Zedník,
- 36 – 52 – H/001 Instalatér,
- 33 – 56 –H/001 Truhlář,
- 36 – 65 –H/01 Vodař (obor otevřen od 1. 9. 2009),
- 36 – 58 – H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení (obor otevřen od 1. 9. 2009.)
Střední odborná škola stavební (SOŠ), pro uchazeče s ukončeným základním vzděláním, ukončené maturitní zkouškou a maturitním vysvědčením.
Studijní obor: 36 – 47 – M/001 Stavebnictví se zaměřením na: Pozemní stavitelství, Dopravní stavitelství a Vodohospodářské stavby.
Od 1. 9. 2009 budou u obou výše uvedených škol studijní plány upraveny do Školního vzdělávacího programu v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem vydaným MŠMT ČR.
Vyšší odborná škola stavební (VOŠ), pro uchazeče s ukončeným středním vzděláním s maturitou, ukončené závěrečnou diplomovou prací a závěrečnou zkouškou (absolutoriem). Absolvent získá diplom a profesní titul Diplomovaný specialista (DiS) v oboru Inženýrských staveb.
Studijní obor: 36 – 42 – N/003 Inženýrské stavitelství (od 1. 9. 2008 36 – 41 – N/03) se zaměřením na Dopravní stavitelství a Vodohospodářské stavby.
Přes organizační náročnost se stále prokazuje výhodnost a účelnost tohoto třístupňového vzdělávacího modelu, zejména z důvodů návaznosti a prostupnosti jednotlivých stupňů, dokonalejšího využití učeben i technického vybavení a zhodnocení pedagogického potenciálu.
Dne 28. 7. 2005 získala škola certifikát společnosti International Education Society London (IES). Jedná se o organizaci certifikující vzdělávací instituce a jejich programy. Výstupem jsou mezinárodně srovnatelné certifikáty, které zřetelně deklarují co a kde student absolvoval, v jakém rozsahu a na jaké úrovni. Tyto certifikáty jsou standardně vydávané v anglickém jazyce. Certifikát pomáhá absolventům nejen v Evropě, ale je akceptován celosvětově. Informace o vydaných osvědčeních jsou zveřejněny na internetu, každý potencionální zaměstnavatel si může kdekoliv na světě jejich pravost ověřit. Organizace IES o certifikovaných subjektech také informuje Hospodářské komory všech evropských států. Absolventi vysokomýtské školy tyto certifikáty získávají od školního roku 2005/2006.
Pozorujete zájem firem o spolupráci se školou a jak byste tento zájem charakterizoval?Škola spolupracuje dlouhodobě s řadou firem, jak z oblasti pozemního stavitelství, tak dopravního stavitelství a vodohospodářských staveb, včetně TZB. Tato spolupráce je oboustranně výhodná. Pro školu znamená přísun nových informací, technologií a výrobků. Pro organizace znamená spolupráce formu prezentace a perspektivu využívání svých výrobků a produktů absolventy školy po jejich zapojení do praxe. Nezanedbatelná je také spolupráce při dalším vzdělávání pracovníků firem.
Jak hodnotíte možnosti přímých kontaktů studentů se zástupci firem a představování jejich výrobků a technologií?Přímý kontakt se zástupci firem znamená vždy pro žáky a studenty konfrontaci nabytých znalostí a vědomostí s praxí. Není pochyb o přínosu těchto aktivit ve vzdělávacím procesu.
Kdo byl Vaším favoritem v letošní soutěži Výrobek roku a proč?Naším favoritem v soutěži byla tvárnice POROTHERM 36,5 Ti – cihla s perlitovou výplní dutin.
Důvodem našeho zájmu a preferování tohoto výrobku, je zjednodušení prací při zpracování stavebního materiálu na stavbě, spočívající v jednovrstvém zdění..