Oprava Wonkova mostu v Pardubicích omezí dopravu do října příštího roku
Pardubice 27. května (ČTK) - Na Wonkově mostě v Pardubicích bude kvůli jeho opravě od soboty omezený provoz. Místo čtyř pruhů budou otevřené pouze dva, každý pro jeden směr. Stavební firma bude do října příštího roku pracovat na výměně vnitřních lan, která jsou zkorodovaná. ČTK to řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
"Most bude průjezdný v průběhu celé opravy. Snažili jsme se informace související s touto opravou avizovat dlouho dopředu. Snažili jsme se s ostatními partnery zkoordinovat stavby v Pardubicích, aby se nepřekrývaly, čekali jsme, až se opraví čtyřpruh od Globusu k Paramu," řekl Vašák.
V roce 2017 posudek ukázal, že lana volného přepětí uvnitř mostu jsou zkorodovaná a potřebují vyměnit. Podle Vašáka nešlo práce zahájit rychleji, čekalo se na to, až skončí jiné stavby, které ve městě komplikují dopravu. Oprava mostu bude velký zásah do dopravního provozu, dodal.
"Most je velmi dobrém technickém stavu. Ale vzhledem k tomu, že lana zkorodovala, mohlo by docházet k poškození, které by bylo neodvratné. Musíme lana vyměnit, aby most byl nadále ve výborném stavu a sloužil dalších 100 let," řekl Vašák.
Silničáři v těchto dnech zahájí přestavbu mostu ve Valašské Polance na Vsetínsku
Valašská Polanka (Vsetínsko) 23. května (ČTK) - Silničáři v těchto dnech zahájí přestavbu mostu na silnici třetí třídy ve Valašské Polance na Vsetínsku. Původní most je bezmála po…
Most Pavla Wonky byl postaven v letech 1956 až 1959. Byl prvním monolitickým mostem z předpjatého betonu v zemi. Lana se v něm už jednou měnila. "Životnost lan byla avizovaná na 20 let, někdy v 80. letech se některá lana vyměňovala. V letech 2005 a 2006 byla větší rekonstrukce mostu, v tu dobu bylo vyhodnoceno, že není třeba lana měnit, nicméně se vědělo, že ta doba nastane," řekl Vašák.
Přípravné práce na opravě mostu začaly v únoru. Stavební firma osadila nové trakční stožáry, udělala jejich přeložky. Postavila si na zevní straně mostu lávku pro inženýrské sítě, které bude potřeba přeložit. "Termín je napnutý, budeme pracovat i o víkendech. Nejdřív se budeme pohybovat ve středu mostu. Práce budou probíhat po etapách. Od listopadu budeme dělat levou a pravou stranu mostu," řekl stavbyvedoucí Petr Jelínek.
Téma: mosty a lávky
Lana na výměnu jsou uvnitř mostu, kde je stísněný prostor. "Uvnitř mostu se budeme pohybovat nejvíc času. Lidé tam budou skrčení, je tam málo místa, budou se střídat, abychom to nějak ustáli," řekl Jelínek.
Pěší a cyklisté se přes most také dostanou po celou dobu oprav. Aktuálně je jeden chodník pro pěší a cyklisty zavřený, od víkendu by měly být pro pěší v provozu oba, od listopadu pak zase jenom jeden.
Termín zahájení rekonstrukce kraj opakovaně měnil. Most je hodně vytížený, denně po něm projede 33.000 aut. Oprava mostu bude stát 183 milionů korun, je tak jednou z největších krajských investic v tomto roce.