Optimalizace traťového úseku Zábřeh – Krasíkov
29. března 2007 byla v Zábřehu na Moravě slavnostně ukončena, po necelých třech letech, optimalizace trati dlouhé 14,636 km. Investorem byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), zhotovitelem se stalo sdružení firem „TÚ Zábřeh – Krasíkov“, jehož členy byly společnosti Stavby silnic a železnic a.s., Subterra a.s. a Metrostav a.s. Cílem stavby byla modernizace stavební a technologické části, zvýšení rychlosti na trati až na 160 km/h a spolehlivost železniční dopravy.
Jedná se o odbočnou větev II. tranzitního koridoru z Vídně do Varšavy zajišťující v úseku Přerov – Česká Třebová spojení s I. tranzitním koridorem. Tato liniová stavba obsahuje činnosti od rekonstrukcí menšího rozsahu po rekonstrukce celých objektů, případně výstavby zcela nových objektů a technologických zařízení.
Náplní optimalizace je rekonstrukce železničního spodku a svršku, pozemních staveb a nástupišť, železničních mostů o celkovém počtu 27, vybudování tří nových tunelů v celkové délce 966 m, dále propustků, opěrných, zárubních a záchytných zdí, sanace skalních svahů, vybudování protihlukových stěn v délce téměř 3 km, rekonstrukce TV, energetických zařízení, sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, také dva mezistaniční úseky, dvě železniční stanice – Hoštejn a zcela nové nástupiště s podchodem v Zábřehu na Moravě a zastávka v Lupené, součástí jsou i významné přeložky trati. Zemní práce ovlivnily především tyto tunely – Hněvkovský I a II a Malá Huba s rozsahem výkopů 322 514 m² a násypů 216 029 m² za pomoci nové rakouské tunelovací metody.
V hlavních kolejích je zabudován nový materiál tvaru UIC 60 na bezpodkladnicových betonových pražcích s pružným upevněním, snižující vibrace. Do předjízdných kolejí byl využit regenerovaný materiál tvaru R 65 na betonových pražcích s pevným upevněním. Výhybky ve stanicích v hlavních kolejích jsou nové tvaru UIC 60.
Vlaky z Prahy do Ostravy budou až o šest minut rychlejší, protože nová trať je téměř o 1,7 km kratší. Celý úsek má nové trakční vedení a moderní obousměrné traťové zabezpečovací zařízení. Očekává se zmírnění dopadů na životní prostředí a ekonomické přínosy pro region. Zvýší se prostupnost krajiny pro živočichy.
Tento projekt v hodnotě 4,363 miliardy Kč byl financován jak z prostředků SFDI, tak spolufinancován ve výši 60 % Evropskou Unií z Fondu ISPA.