Letiště Pardubice

Pardubické letiště rozšíří terminál, přibude třetí odbavovací brána

Pardubice 14. dubna (ČTK) - Stavební a interiérové dokončení druhého nadzemního podlaží letištního Terminálu Jana Kašpara v Pardubicích bude stát 87 milionů korun bez DPH. Cena, která vzešla ze soutěže, je proti projektu až o 20 procent nižší. S narůstajícím počtem cestujících letiště potřebuje třetí odbavovací bránu, která v patře vznikne. ČTK to řekl předseda představenstva East Bohemian Airport Jindřich Tauber. Patro bude cestujícím sloužit asi od září letošního roku.

"Druhé patro potřebujeme. Díky tomu, že je plný vzdušný prostor, stává se nám dost často, že se nám na letišti setkávají letadla ze schengenského a mimo schengenský prostor. Odbavení cestujících musí být oddělené," řekl Tauber.

EBA stavěla terminál před lety. Od konce ledna 2018 ho otevřela veřejnosti. Přístupné je přízemí, nadzemní podlaží zůstalo kvůli nedostatku peněz nedokončené. Společnost nedávno prodala své tři budovy, aby měla peníze na dostavbu, která začala v únoru letošního roku. K tomu letiště využívá odstávky, kdy armáda opravuje letovou a přistávací dráhu a provoz je pozastavený do konce května.

"Když je budova prázdná, když se nelétá, tak potřebujeme udělat nejhorší, nejšpinavější a nejhlučnější práce a provázat s technologiemi obě patra, abychom od června v přízemí mohli začít odbavovat, a nahoře se bude dál pracovat na dokončení," řekl provozní ředitel EBA Vít Málek.

Terminál má dvě odbavovací brány, v horním patře bude třetí. Podle Málka tak může odbavit tři letadla najednou, v jednom je obvykle kolem 190 lidí. "Letadla nepřilétají najednou, bývá to s půlhodinovým rozestupem, nicméně se potkávají na zemi. V charterové sezoně je běžné zpoždění, nejde zajistit, aby v letní sezoně létaly chartery úplně na čas. To způsobovalo problémy související z diskomfortem cestujících, kdy se kumulovali při odbavení," řekl Málek.

Terminál bude mít ještě takzvaný open sky, veřejnou část, kam mohou přijít lidé, kteří nikam neletí, a sledovat plochu a letovou dráhu. "Teď lidé se chodí ke plotu koukat na letadla, pak mohou i do terminálu do patra a mohou se dívat odtud, bude to část i pro neletící veřejnost," řekl Málek.

V části pro cestující bude také občerstvení. V neveřejném prostoru bude mít EBA kanceláře. Zatím jsou pracovníci v budovách, které jsou tři čtvrtě kilometru od terminálu. Podle Málka budou mít zaměstnanci mnohem lepší přehled o dění na ploše. On sám často chodí z kanceláře do terminálu pešky, což mu zabere tam a zpátky téměř 20 minut, uvedl.

Stavební práce skončí podle Málka 16. srpna, odhadem od září by mohlo dostavěné patro sloužit cestujícím. Stylově bude stejné jako přízemí. Část sezony tak letiště ještě stihne. Loni mělo letiště rekordní rok, odbavilo přes 200.000 lidí, nejvíc od svého vzniku v roce 1995. "Myslíme si, že letošní rok bude minimálně stejný. Vnitřně si přeji, aby byl trochu lepší. Ale máme tříměsíční odstávku, to nám pár cestujících odebere," řekl Tauber.

Autor: ČTK
Foto: MafioSSi7, CC BY-SA 4.0, zdroj: www.wikipedia.org