Patnáct let projektování dopravních staveb
S trojúhelníkovým logem, které protíná symbol čtyřpruhové komunikace, se na projektech komunikací a mostů setkáváme již celých patnáct let. Společnost, které patří, je v české silničářské obci známa pod jménem APIS – celým názvem Atelier projektování inženýrských staveb s.r.o.
Svojí činnost zahájila v září 1994 a od počátku byla zaměřena na obor dopravních staveb, ve kterém její zakladatelé i pracovníci byli dlouholetými odborníky. Její organizační struktura sledovala vždy zásadu profesního složení firmy tak, aby bylo možné plnit požadavky investorů komplexně se zajištěním co nejširší oblasti specializovaných činností.
Cílem je zajistit v maximální míře kvalitu prováděných prací vlastními silami a omezit subdodávky projektů, které jsou vždy svým ručením slabším článkem dodavatele, pouze na zcela doplňkové práce, jejichž zajišťování je svojí četností nerentabilní. Pro takové bylo třeba zajistit stálé osvědčené partnery se shodnou filozofií v oblasti kvality.
Profesní odbornost a kvalita projektů
Stále aktuálním cílem zakladatelů je společnost, která soustředí výkonný tým kvalifikovaných odborných pracovníků zaručujících potřebnou kvalitu přípravy náročných dopravních staveb. Ty jsou a vždy budou naprosto nezbytnou součástí státní a obecní infrastruktury. Podíl stavebních prací v této oblasti je nezanedbatelnou částí státních i obecních rozpočtů a tyto investice jsou významnou národohospodářskou složkou.
Podle zkušeností z vyspělých evropských zemí v jejich přípravě se nejlépe uplatňují organizace s počtem zaměstnanců do 20 do 25 osob s vysokými nároky na profesní odbornost bez potřeby náročného administrativního aparátu, který by znamenal nadměrné zatížení vlastní činnosti režijními náklady a snižoval tak konkurence schopnost pracovního týmu. Této zásadě je firma APIS věrna po celou dobu své dlouholeté existence.
Nezbytnou podmínkou je samozřejmě péče o udržování kvalifikace a odborný růst pracovníků firmy stálou výměnou informací mezi zkušenějšími a začínajícími kolegy, častými návštěvami staveb, zejména formou autorského dozoru, pečlivým odběrem technických informací, obnovováním potřebných certifikací i udržováním kontaktů s významnými dodavateli dopravních staveb.
Státní, komunální i soukromé zakázky
Od svého založení firma zpracovala více než dva tisíce projektových zakázek převážně pro investory ze státního sektoru, pro města, obce, stavební firmy i soukromé subjekty. Základem činnosti jsou silniční akce v různých projektových stupních od velkých staveb prvořadého významu jakou je pražský dopravní systém, přes řešení silničních tahů státních silnic až po komplexní zajišťování projektů center a místních komunikací měst a obcí po celé České republice nebo řešení oprav silničních a mostních objektů.
Ve spolupráci s pražskou firmou Ing. Jiří Lebeda s.r.o. se společnost významně podílela na přípravě staveb jižního segmentu silničního okruhu kolem Prahy, Štěrboholské radiály a v současné době realizované významné severní silniční tepny – Vysočanské radiály.
V jejích kancelářích vznikla celá řada projektů přeložek a oprav státních silnic I.třídy – za všechny z poslední doby například přeložka silnice I/38 kolem Nymburka, jejíž první etapa byla dokončena a uvedena do provozu v roce 2007 a druhá etapa bude dokončena v roce 2010 nebo průtah silnice I/2 obcí Zásmuky, po kterém začala vozidla jezdit v listopadu tohoto roku.
Významně se Atelier projektování inženýrských staveb s.r.o. podílí na výstavbě a opravách dopravních staveb na silnicích II. a III. třídy ve Středočeském kraji.
Zajímavá činnost se silničním projektantům a specialistům nabízí v opravách historicky cenných lokalit jakou jsou například nedávno dokončené ulice v centru Kolína nebo připravovaná rekonstrukce komunikací v historickém centru Kutné Hory.