Plzeňský kraj opraví na Rokycansku téměř stoletý most, jenž propojuje dva okresy
Liblín (Rokycansko) 27. července (ČTK) - Plzeňský kraj opraví v příštích dvou letech téměř 100 let starý železobetonový most v Liblíně, který spojuje Rokycansko a sever Plzeňska. Most dlouhý 140 metrů je jedním z největších v regionu. Je v havarijním stavu, jeho nosnost je omezená na pět tun. Kraj už má hotový projekt a po dohodě s podnikem Povodí Vltavy požádá o dvě stavební povolení - na instalaci provizorního přemostění po dobu stavby a na rekonstrukci současného mostu. ČTK to řekl Martin Vít, náměstek krajské správy a údržby silnic (SÚS).
"Je tam masivní poškození, mostovka je úplně odtržená od stojek. Jenom jsme to vyztužili, podepřeli, stav mostu kontrolujeme každých 14 dní. Stavební povolení chceme mít co nejdříve," řekl Vít. Po odstranění mostovky zůstanou jen opěry, středový pilíř a dva oblouky.
Náklady kompletní rekonstrukce budou kolem 100 milionů Kč, kraj by měl získat 85 procent uznatelných nákladů z evropského programu IROP. O dotaci požádá hned po vydání stavebního povolení, které chce mít SÚS do konce letošního roku. Detailní rozpočet bude mít SÚS po zpracování projektu pro provedení stavby, na němž se začne pracovat po dohodě s Povodím Vltavy. SÚS už uzavřel klíčovou dohodu s památkáři, protože most je od roku 2019 kulturní památkou. Design zůstane identický, uvedl náměstek.
Povodí Labe chce v Poděbradech u hydroelektrárny zbudovat repliku jezové lávky
Poděbrady (Nymbursko) 25. července (ČTK) - Povodí Labe připravuje opravu jezové lávky u hydroelektrárny na Labi v Poděbradech. Lávka budovaná v letech 1915 až 1916 patří k…
Po obdržení dotace vyhlásí SÚS soutěž na dodavatele, který by měl být známý do léta 2024. Na podzim postaví stavbaři poblíž vodáckého kempu provizorní most, ocelovou příhradovou konstrukci, kde bude jednosměrný provoz na semafory. "Přes zimu 2024/25 by začaly demoliční práce na hlavním mostě a samotná stavba začne na jaře 2025 tak, aby mohl být do konce roku dokončený," řekl Vít. Poté už tam nebude omezení nosnosti, stavba bude mít parametry mostů na silnicích II. třídy.
Téma: mosty a lávky
Liblínský most přes Berounku je hodně využívaný. Jezdí po něm hlavně obyvatelé Liblína a Kozojed do zaměstnání a do škol. Před omezením nosnosti v lednu 2021 ho často využívaly nákladní vozy. Teď musí jezdit po oficiální objízdné trase přes dolanský most za Plzní, případně přes zvíkovský, který je na východním okraji Rokycanska, ale jsou tam náročné serpentiny. Obě objížďky měří asi 40 km.
Podle starostky Ester Lipertové (SNK městyse Liblín) mohou nyní po mostě kromě osobních aut na výjimku jet také linkové autobusy a zásobování. Liblín má asi 300 obyvatel, polovina žije v domově sociálních služeb, který je největším zaměstnavatelem s 80 pracovníky. Před šesti lety obnovil kraj za 90 milionů Kč desetikilometrovou silnici II. třídy z Břas, přes Újezd u Svatého Kříže a Liblín až k mostu.