Při stavbě tunelu v ledové islandské pustině byli čeští stavbaři vystaveni zkoušce
Miliony let staré lávové příkrovy, polární záře a až patnáctimetrové závěje. Při poslední zakázce na Islandu scházelo stavbařům snad už jen spatřit Sněžného muže. V neděli 25. října letošního roku dobrodružství na severozápadě této země skončilo a do nového silničního tunelu Dýrafjarðargöng, jehož název se Čech raději ani nesnaží vyslovit, vjeli první řidiči. Kvůli karanténním opatřením předcházela otevření závor pouze symbolická akce „na dálku“ – projev ministra dopravy z kanceláře v Reykjavíku.
Dvoupruhový tunel Dýrafjarðargöng měří 5,3 km a vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði. Pro místní obyvatele je velmi důležitý, protože propojuje dva fjordy a řidičům zkracuje cestu o více než třicet km. Až dosud bylo přitom v zimním období zcela běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou jižní oblast od civilizace na týdny až měsíce.
„Jak už v Metrostavu za ta léta dobře víme, drsný sever vždy připraví stavbařům tvrdou zkoušku, a to nejen z pohledu fyzických, ale i psychických sil. Letos se k zimě, tmě a samotě navíc ještě přidaly kvůli pandemii koronaviru obava z nákazy, vládní restrikce a nejistota návratu. O to víc mě těší, že jsme během stavby dokázali vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby – vyrazili jsme 111 metrů za týden a 405 metrů za měsíc,“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
„Jižní portál je asi úplně nejbizarnější místo, na kterém jsme kdy stavěli. Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu. Jsem rád, že je projekt hotov a nikomu se nic nestalo,“ dodává vedoucí projektu Dýrafjörður, Josef Malknecht.
Největší česká stavební společnost působí na Islandu téměř nepřetržitě již 14 let. V zemi ohně a ledu vybudovala již čtyři tunely o celkové délce 23 km. Ten poslední postavila ve sdružení s místní firmou Suðurverk v letech 2017-2020.