Přípravy na BAU 2007 v Mnichově v plných obrátkách
Dne 5. října se konala pro novináře z celé Evropy v ICCM (Mezinárodní kongresové centrum v Mnichově) tisková konference k příležitosti připravovanému 17. veletrhu pro stavební materiály a výstavbu BAU 2007 (bude se konat od 15. do 20. ledna 2007 a již nyní se ví, že se ho zúčastní okolo 2 000 vystavovatelů z 40 zemí). Po tiskové konferenci bylo zorganizováno 1,5denní setkání novinářů s předními firmami, které se veletrhu BAU 2007 zúčastní.
Po přivítání všech účastníků konference paní Monikou Dech a Dieterem Dohrem následovalo krátké ohlédnutí za veletrhem BAU 2005 (přinesl velké množství inovací a nových pohledů na problematiku výstavby v evropském kontextu, navštívilo ho 190 tis. návštěvníků ze 134 zemí, ti shlédli expozice od 1 850 vystavovatelů ze 40 zemí) a přiblížení připravovaného BAU 2007.
BAU 2007 – ve zkratce
Už nyní víme, že se největší evropský veletrh stavebních hmot BAU 2007 bude konat od 15. do 20. ledna 2007. Počet vystavovatelů oproti předchozímu veletrhu vzroste – očekává se 2 000 vystavovatelů ze 40 zemí. Ti budou prezentovat inovační produkty, techniky a systémy. Veletrh BAU pokryje celé výstaviště Neue Messe Mnichov: 180 000 m² v 17 veletržních pavilónech. Nabídka je obsáhlá jako nikdy předtím. Velmi zajímavý je fakt, že opětovná účast vystavovatelů se pohybuje kolem 90 %.
Jak vysoká je spokojenost vystavovatelů a jak vysoce si BAU cení německé a evropské stavební odvětví, ukazuje přesvědčivě vysoký počet opakovaných účastí. „Asi 90 % našich vystavovatelů se na BAU přihlásilo znovu, k tomu přistupují někteří noví účastníci,” řekl Dieter Dohr, vedoucí projektové skupiny Messe München GmbH zodpovědný za BAU: „Je to senzační výsledek.”
BAU 2007 – vše pod jednou střechou
BAU představuje celé evropské stavební společenství pod jednou střechou. Skutečnost, že různé materiály, techniky a systémy si mezi sebou konkurují, činí z veletrhu BAU jedinečnou přehlídku. Nabídka je rozčleněna jak podle stavebních materiálů, tak i podle výrobkových a tematických oblastí.
Oblast cihly/zeminy (pavilóny A1 a A2) zahrnuje kameninu, vápenopískové cihly, beton, pemzu, vláknocementové stavební hmoty, omítky, potěry, zvukově izolační hmoty a izolace.
Střešní stavební hmoty včetně střešních oken obsadily celý pavilón A3 – celkem kolem 10 000 m². V tomto areálu představuje kromě jiných svou rozmanitost a výkonnost cihlářský průmysl – od pálené cihly přes střešní tašku až ke kompletnímu stavebnímu dílci.
Také stavební chemie se rozšiřuje asi o 5 000 m². Svůj obsáhlý sortiment – jen německá stavební chemie vyrábí kolem 50 000 výrobků – na 15 000 m² plochy v pavilónech A4 a A5.
Architektonické povrchy, které zejména určují vzhled velkých objektů a průmyslových staveb, dominují východní části výstaviště.
Vrcholem, také z estetického hlediska, je prezentace dlaždic a keramiky v pavilónu A6. Povrchy z přírodního kamene a umělého kamene tvoří v pavilónu A4 poprvé samostatnou výstavní oblast.
Celé spektrum pružných a textilních podlahovin – od parket přes laminát, linoleum, PVC, pryž a korek až po textilní krytiny – je soustředěno v pavilónu B6.
Obsáhlou nabídku průmyslu dřeva a umělých hmot představují pavilóny B5, B4, C3 a C4. Jedná se tu o konstrukce ze dřeva a inovační stavební systémy a stavební díly (okna, dveře) ze dřeva a umělých hmot.
Vedoucí firmy z oblasti kování, zámků a bezpečnosti budov prezentují své nejnovější trendy na poli oken a dveří.
Stavební prvky a stavební systémy pro střechu, stěnu a fasádu, zejména z hliníku a oceli, stojí v popředí v pavilónech B1, C1, B2 a B3. Samotná tato výstavní oblast, která zahrnuje také kompletní paletu pohonů vrat a dveří a také parkovacích systémů, zaujímá kolem 40 000 m² plochy.
Stroje pro zpracování kovů tvoří vlastní areál v pavilónu C1, kde sousedí s výrobci ocelových a hliníkových profilů. Těžištěm expozic v pavilónech C1 a C2 jsou systémy ochrany proti slunci – pro střechu i fasádu, jak ve vnitřním tak i vnějším prostoru. Na poli automatizace budov se jedná o řízení různých prvků fasády. Výrobci představují energeticky efektivní řešení, která jsou v souladu s architektonickou koncepcí.
Ve spolupráci se stejnojmenným odborným svazem německého sdružení strojírenských podniků VDMA prezentuje BAU 2007 poprvé téma výtahy a pojízdné schody. Na zvláštní ploše velké 1 000 m² v pavilónu C1 představují vedoucí výrobci produkty, u kterých je v souladu bezpečnost, pohodlí a design.
Solární technika zaujímá speciální úsek pavilónu B3. Pod mottem „Solární horizonty” představují výrobci solární teplo a solární proud v kontextu s architektonickými a inženýrskými tématy.
Špičkoví hráči mezinárodního průmyslu skla prezentují v pavilónu C2 nejnovější vývoj a produkty v oblastech skla a architektury skla. „Visions of Glass” zní motto na nákladně upravených stáncích. Opět jsou zastoupeny všechny vedoucí podniky z oboru plochého skla.
Rovněž více plochy než v roce 2005 tentokrát zaujímají softwarové firmy v oblasti BAU IT (IT ve stavebnictví). Všechno, co má zvuk a jméno, se přijde na BAU 2007 ukázat (pavilón C3).
Speciálně na krajinné architekty se obrací nabídková oblast „Urban Design” v pavilónu A4.
Aktuální plán výstaviště veletrhu BAU 2007 je zveřejněn na internetu www.bau-muenchen.com pod rubrikou „Bau auf einen Blick” (Stavba na jeden pohled).
Těžiště veletrhu „Obnova budov”
Napříč všemi výstavními obory bude těžištěm veletrhu BAU 2007 téma Obnova budov. Se zřetelem ke stagnujícímu počtu obyvatel, zajištění dostatečného počtu bytů a státnímu zadání pro energeticky efektivní stavby hraje modernizace a oprava fondu budov v celé Evropě stále větší roli. Také nová spolková vláda si v koaliční smlouvě vytyčila téma „energetická asanace budov” jako opatření, které by mělo podpořit konjunkturu. Veletrh BAU 2007, podobně jako v roce 2005, přivede s podporou spolkového ministerstva stavebnictví a spolkového pracovního kruhu Obnova staveb (Baka) na jedno místo do vlastního pavilónu (B0) všechny iniciativy a aktivity týkající se oborů asanace, renovace a modernizace. Významným úhelným pilířem této obsáhlé přehlídky kompetencí je cena za inovace produktů Obnova staveb, která má podporovat produktové nápady, systémy a konstrukce ukazující do budoucna a která je u příležitosti BAU 2007 vyhlašována podruhé.
Cílové skupiny návštěvníků
Široce rozvrstvená nabídka veletrhu BAU 2007 je šitá na míru nejrůznějším cílovým skupinám návštěvníků. Oslovuje všechny, kteří se podílejí na procesu projektování a stavby:
- Projektanty – architekti, inženýři, dodavatelé staveb, stavební úřady, místní dodavatelé staveb.
- Investory – stavební bytová družstva, správci nemovitostí, makléři, specializovaný obchod stavebními materiály, trh výrobků pro kutily.
- Stavební řemeslníky – stavaři pracující s kovovými materiály, obkladači, klempíři, pokrývači, zámečníci, truhláři, tesaři, malíři, štukatéři, kladeči podlahových krytin, topenáři, krajinní architekti, montéři, zedníci.
Rámcový program a soutěže v oboru architektury
V rámci veletrhu BAU 2007 se opět udělují četné ceny za architekturu a inženýrské práce, kromě jiného i cena 1:1 „První dům” (vypisuje odborný časopis Bauwelt z Berlína), jakož i cena „Estetika a konstrukce” (vypisuje odborný časopis DETAIL z Mnichova). Vrcholem Bavorských inženýrských dnů je propůjčení inženýrské ceny. Tradičně se na okraji veletrhu BAU volí i výherce Oskara trhu stavebními materiály (uděluje nakladatelství Wohlfarth z Duisburgu). Navíc četné odborné svazy německého stavebnictví využívají BAU 2007 jako příležitost k jednáním, kongresům a sympoziím.
Dne 6. října ve večerních hodinách jsme odlétali do Prahy. Těch několik málo hodin, které zbyly, jsme využili k prohlídce historického centra Mnichova. A že bylo co vidět, o tom svědčí i fotografie. Závěrem je nutné říci, že pokud se rozhodnete navštívit veletrh BAU 2007, určitě nebudete zklamáni. Nezapomeňte si však vyhradit i čas na samotné město Mnichov, určitě i to stojí za shlédnutí.