Program TurboCAD a DAEX Professional do škol
Žijeme v počítačové době a jen málokteré odvětví si dnes dokáže představit svou existenci a činnost bez podpory nejrůznějších programů, které urychlují, zpříjemňují a v neposlední řadě zkvalitňují práci. Proto jsou v tomto oboru kladeny vysoké nároky na vědomosti a dovednosti studentů, kteří by měli ze škol vycházet již podrobně proškoleni a kompletně připraveni na své budoucí povolání. Z tohoto důvodu jsou na většině škol, od základních až po vysoké, vyučovány software nejrůznější složitosti a typu.
Na Střední odborné škole a Středním odborném učilišti hudebních nástrojů a nábytku v Hradci Králové zařadili letos do výuky program TurboCAD. Tento program, jakožto vysoce profesionální CAD systém, umožňuje na vysoké úrovni práci ve 2D a 3D prostoru včetně následné vizualizace i možné animace. Co přinesl tento software do školy, jaké byly podmínky k jeho získání, a také o využití a výhodách programu jsme hovořili s ředitelem školy Mgr. Václavem Kosinou a vyučujícím Ing. Luďkem Jeklem.
|
|
Pane řediteli, můžete nám říci, proč jste se rozhodl pro nákup nového software?
Programy typu TurboCAD na škole samozřejmě vlastníme a vyučujeme již řadu let a nedá se říci, že bychom již používaný software přímo opouštěli. Spíše jsme chtěli rozšířit nabídku a jeden program nám na škole vyloženě chyběl. Software, který prezentuje produkt DAEX od firmy Špinar SOFTWARE. DAEX je specializovaný program s výborným použitím právě při výrobě nábytku a dalších truhlářských výrobků. S touto výrobou souvisí například i evidence zakázek, materiálu, kalkulace a také nářezové plány. Začali jsme hledat takový produkt, který by splňoval naše představy. Podařilo se nám objevit hned dva odpovídající programy. Od obou jsme měli k dispozici demo verze, takže jsme si je mohli vyzkoušet a DAEX se nám od začátku velice líbil.
A čím tedy vyhrál DAEX nad druhým programem?
Přistoupili jsme ke koupi proto, že je zde perfektní propojení programů DAEX a TurboCAD. Propojenost obou programů umožňuje, že všechny výrobky navržené v TurboCADu lze jednoduše dále zpracovávat v DAEXu. Je to perfektní a slibuje nám to nové možnosti využití a propojení s produktivní výrobou. Přišli jsme také na to, že s tímto programem má veliké zkušenosti náš absolvent Luděk Jekl. Využili jsme toho, spojili se s ním, a on souhlasil, že bude tento program na škole vyučovat. Bylo to pro nás ideální řešení, protože tím, že u nás studoval, dokázal přesně vystihnout charakter vyučovaných předmětů a také pochopitelně okamžitě zapadl do kolektivu pedagogů.
Naše škola DAEX v blízké budoucnosti plně využije, protože v tomto programu pracují nejen studenti, ale začíná v něm připravovat podklady pro výrobu žáků i náš vrchní mistr odborné výchovy. Myslím si totiž, že není dobré, když určitý program vyučuje pouze jediný vyučující a ostatní učitelé a mistři jej znají pouze zprostředkovaně přes studenty a sami jej nepoužívají.
|
|
Prozradíte nám cenu?
Při rozhodování šlo samozřejmě v nemalé míře o cenu. Ta byla opravdu přijatelná, přestože jsme vlastně pořizovali s programem DAEX i TurboCAD, jakožto program podobný těm, které jsme již na škole měli. Pan Špinar dobře chápe, že software na školu nelze prodávat za stejnou cenu jako do výrobních firem. Firma potřebuje jednu či dvě licence, kdežto škola jich potřebuje minimálně dvacet. I komerční verze programu TurboCAD je výrazně levnější než srovnatelné konkurenční výrobky, a to až několikanásobně. Také to znamená, že pokud budou chtít naši absolventi pracovat s tímto programem i po škole, budou mít mnohem nižší vstupní pořizovací náklady.
Jak jste dnes, dva měsíce po začátku školního roku, s touto investicí spokojen?
Já osobně s programem zatím nepracuji, nebyl na to bohužel čas. Z toho, co vidím a slyším, si ale dovoluji usuzovat, že program je uživatelsky velice přívětivý a dá se s ním lehce pracovat. Je pravda, že naši studenti již určité zkušenosti s podobným programem mají. Pan Jekl vyučuje studenty vyšších ročníků, a proto zvládají snadněji i konstrukční záležitosti a již nemají problémy s obsluhou počítače, což jim také dost ulehčuje práci. Jestliže ale po prakticky jednom a půl měsíci práce dokáží dotáhnout výrobek do této podoby (viz. obrázky - žákovské návrhy rozkládacích stolů), připadá mi to doslova úžasné.
Jaké obory a jací studenti mají ve svém rozvrhu TurboCAD a DAEX?
Jedná se o třetí ročník oboru Konstrukce a tvorba nábytku. V tomto oboru pan Jekl vyučuje předměty Navrhovaní a Konstrukce nábytku. Tito žáci již prošli důkladnou výtvarnou přípravou a připravují se na cestu budoucích designérů a bytových architektů. Druhým oborem je maturitní ročník s názvem Nábytkářství, kde jde převážně o konstrukční, technologickou a organizační přípravu výroby nábytku. Právě zde počítáme s větším rozsahem výuky DAEXu. Do tohoto oboru právě nyní budeme také přijímat nové uchazeče o studium.
Máte s těmito programy nějaké zvláštní plány?
Zrovna dnes jsem byl u oboru Nábytkářství zadat absolventské práce, na které pak přímo navazuje naše odborná část maturitní zkoušky. Hovořil jsem se studenty o tom, že není podstatné v jakém programu bude práce odevzdána. Jestli budou výkresovou dokumentaci rýsovat klasicky tuší, nebo ji vyhotoví v AutoCADu, Inventoru nebo v TurboCADu. Protože jde především o obsah jejich práce.
Pro dva z nich mám ale již zadání připravené. Budou dělat kompletní technickou dokumentaci nového interiéru mé kanceláře a sekretariátu.
Byl bych rád, kdyby pracovali v TurboCADu, protože vizualizace vypadá velice pěkně, a také bych chtěl vidět, co tento program dokáže. V tomto případě počítám i s použitím DAEXu.
Dále mám určitou představu o využití naší nové, velice kvalitně vybavené počítačové učebny. Mohly by se tu ve spolupráci s firmou Špinar software odehrávat různé typy odborných soutěží nebo odborných seminářů.
Za zmínku asi také stojí, že spolupracujeme s vynikající čalounickou hradeckou firmou Polstrin, která tento software již několik let používá.
|
|
Závěrem bych chtěl snad jen podotknout, že žáci by měli poznat alespoň dva podobné grafické programy, aby se naučili pracovat i v odlišném prostředí. Určitě jim to pomůže ve fázi hledání budoucího povolání a jejich dalšího uplatnění. Přirovnal bych to k výuce jazyků. Pokud někdo umí anglicky a německy, další cizí jazyk se učí mnohem rychleji a snadněji než ten, který začíná s výukou svého prvního cizího jazyka.
Dále jsme hovořili s vyučujícím, Luďkem Jeklem.
Jak se tedy vám, jakožto kantorovi, Turbo-CAD vyučuje?
Výuka zde probíhá teprve od září, ale žáky to baví. Když se o něco zajímají, může se postupovat rychleji dopředu a lépe se s nimi spolupracuje. Mám tyto hodiny rád, protože můžu předat své zkušenosti někomu dalšímu. Nemalou zásluhu na tom má také škola, která vytvořila mně i studentům výborné podmínky. Počítačová učebna je přístupná celý den až do pozdních večerních hodin, čehož studenti ve velké míře využívají.
Již víme, že tito studenti mají za sebou určitou zkušenost s podobným programem.
Ano, to je pravda, nejedná se o úplně první setkání těchto studentů s grafickým programem.
V předešlých letech se většina z nich již měla možnost seznámit s programy Autocad nebo Inventor, které se zde také vyučují. Přesto si dovolím tvrdit, že práce s programem TurboCAD je přirozená, jednoduchá a žáci se ji učí velice rychle. Vidí za sebou výsledky, a proto je práce těší a baví. Již dnes, po jednom a půl měsíci vyučování, dokáží zpracovat návrh na určitý kus nábytku, v našem případě jídelního stolu, a přiřadit k němu materiál, který by měl být na finálním výrobku. Toto přiřazení materiálu je pro studenty velice důležité, protože si dokáží lépe představit výrobek v různých provedeních tak, jak vypadá v reálu. Je to pro ně nejenom zajímavé a přínosné, ale také si uvědomují, že to budou v budoucnosti hodně využívat.
Co by studenti měli zvládnout na konci roku?
Tak určitě by měli umět zpracovat grafický návrh výrobku ve 2D a 3D, včetně jeho následné vizualizace. S tím souvisí celkový návrh a vizualizace interiérů. Dále by měli zvládnout rozpracovat tento návrh do výkresové dokumentace tak, aby byl připraven pro výrobu. Čtyřleté obory se dále učí používat program DAEX Professional, což je databázový a optimalizační program, s nímž mohou vytvářet nářezové plány, kusovníky, třídit data vyráběného nebo nakupovaného materiálu, měnit rozměry výrobku nebo materiálu v návaznosti na přepočet ceny a spotřeby materiálu, vytisknout tiskové sestavy nábytku, či pracovat s databází zákazníků a zakázek.
Jaký je podle vás největší přínos těchto hodin pro studenty?
Především zde studenti získají dovednost ve vytváření 2D a 3D grafiky, jež budou s největší pravděpodobností využívat později v zaměstnání. Dále mají v těchto programech možnost vypracovat svou závěrečnou práci, která díky těmto produktům může být na špičkové úrovni. Snažím se, aby hodiny nebyly odtržené od reality aby si žáci mohli udělat celkový přehled o grafické práci v programu. K tomu mi pomáhá skutečnost, že zde vyučuji pouze jako externista. Mám tedy možnost stálé konfrontace s praxí. Myslím, že celková úroveň je velice dobrá. Jiným školám mohu tento projekt jedině doporučit.
Pro více informací o podmínkách a možnostech nákupu software volejte 543 236 223. Veškeré informace o TurboCADu a DAEXu najdete na webových stránkách firmy Špinar SOFTWARE, www.spinar.cz.