Rigips – 15 let na trhu sádrokartonu a polystyrenových izolací
Společnost Rigips letos vstoupila již do 15. roku svého působení na stavebním trhu. Z nově založeného podniku v roce 1991 se stala společnost Rigips jedním z nejvýznamnějších výrobců a dodavatelů sádrokartonu, polystyrenových izolací a sádrových omítek v ČR s obratem dosahujícím 1 350 mil. Kč a přibližně 230 pracovníky. Tyto a další skutečnosti uvedli na tiskové konferenci 15. listopadu 2006 vrcholoví představitelé Rigips, s.r.o.
„Směřování společnosti se postupně vyvíjí podle potřeb našich zákazníků – od produktového přes systémový prodej až k projektovým řešením” okomentoval situaci Richard Teplý, generální ředitel Rigips, s.r.o. a doplnil: „Již od počátku mého působení od roku 2005 jsem viděl potenciál společnosti především v jejím inovativním přístupu a hledání řešení, která uspoří našim partnerům čas i peníze. Chceme zákazníkům dodávat nejen kvalitní systémy a produkty, které očekávají, ale které je dokonce i překvapí.
Jako leader našeho oboru máme závazek posouvat hranice uplatnění suché výstavby, polystyrenových izolací a sádrových omítek do dalších oblastí stavebnictví. Být vždy o krok napřed. A jsem rád, že mohu říci, že jsme to již za těch 15 let fungování prokázali našimi výsledky. S úsilím a motivací našich lidí ve společnosti věřím, že docílíme i nových plánů.” řekl Richard Teplý.
Pavel Šatný, obchodní ředitel Rigips, s.r.o. přiblížil přítomným novinářům výrobkový sortiment: „Mezi důležité momenty našeho působení na trhu řadím uvedení nových konstrukčních systémů v oblasti suché výstavby a jejich aplikaci v nových segmentech trhu – např. bezpečnostní příčky ze sádrokartonu či sádrovlákna v bytové výstavbě, růžové protipožární sádrokartonové desky snadno rozpoznatelné pro stavební dozory, v oblasti polystyrenových izolací – soklové a drenážní desky Perimetr, dále izolanty nové generace, šedý polystyren NeoFloor a Greywall, které podstatně zvyšují izolační účinnost polystyrenu a kde se ukázal smysl našich investic do výzkumu. A v neposlední řadě opětovné uvedení ručně aplikovaných sádrových omítek a stěrek Rimano na náš trh. Klademe si ambice oživit staronovou praxi v oblasti úprav interiérových stěn sádrovými omítkami, která byla velmi oblíbena za doby první republiky, a posunout ji do moderní roviny.”
Marketingová ředitelka Rigips, s.r.o. Martina Říhová přiblížila způsob, s jakým firma komunikuje se zákazníky i veřejností: „V oblasti zacílení naší společnosti na služby zákazníkům bych ráda vyzdvihla nové projekty jako je nová technická literatura pro suchou výstavbu s diferencovanou skupinou uživatelů – projektantů i montážních, realizačních firem. Provedli jsme další výraznější krok v naší orientaci na drobné stavebníky a kutily – nově vydaná publikace Sádrokarton zvládneme sami, pracovní postupy krok za krokem – se stala nejprodávanější knihou na veletrhu For Arch 2006. Ale nezůstáváme jen u knih. Velký nový projekt s plánovaným startem od 1. 1. 2007 je Centrum technické podpory. Nové informační a technické poradenství, call-centrum, to vše na jednom místě. Samozřejmě se špičkovými službami pro vybrané zákazníky a partnery. Velkým posunem směrem ke komunikaci s našimi partnery a zákazníky bylo spuštění programu RigipsPlus na posílení věrnosti značce a prodej výrobků. Za rok a půl existence jasně prokázal svou účinnost a smysluplnost pro více než 1 400 členů a pro nás tím, že 30 - 40 % obratu je realizováno přes tento distribuční kanál,” uzavřela Martina Říhová.
„Věříme, že praxe nejlépe prověřuje naše stavební systémy, a proto jsem rád, že jsou naše produkty ověřovány na řadě významných průmyslových staveb, např. Centrála ČSOB v Praze s největší zelenou střechou v Evropě (12 ha), Městská víceúčelová hala a dostavba areálu stadionu v Liberci (vítěz soutěže „Stavba roku 2006”), terminál Letiště Ruzyně, jeden z nejmodernějších multifunkčních komplexů v Praze, Luxembourg Plaza, a také na řadě staveb bytových a rodinných domů, např. bytový dům Palmovka Lofty s bezpečnostními sádrokartonovými příčkami, víceúčelový bytový komplex Veronské náměstí v Praze s 354 byty a věžovým 13 patrovým domem,” uvedl závěrem Richard Teplý.
Rigips – významný tuzemský výrobce i exportér
Společnost Rigips se na základě svých aktivit stala nejen předním hráčem na českém trhu v oblasti sádrokartonu, polystyrenových izolací a sádrových omítek, ale i exportérem. V rámci členství v nadnárodním koncernu Saint-Gobain se v roce 2006 předpokládá realizace přibližně 1/5 obratu v zemích střední a jihovýchodní Evropy. Mezi cílové země exportu patří především Maďarsko, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko.
V letech 2004 a 2005 došlo ke stabilizaci podílu exportu na celkových tržbách a ten dosáhl úrovně 24 %. Pokles podílu exportu na přibližně 20 % z celkových předpokládaných tržeb ve výši 1 350 mil. Kč v roce 2006 vznikl z důvodu rychlého růstu stavebnictví v ČR. „Přednostně byla uspokojována poptávka českých zákazníků, kteří mají pro Rigips prioritu, a z toho důvodu jsme byli nuceni omezit export”, vysvětluje situaci, finanční ředitel společnosti.
Exportní komoditou jsou hotové výrobky společnosti Rigips. Mezi importované položky patří nejen výrobky sesterských společností, ale i některé suroviny pro výrobu sádrokartonu a polystyrenu.
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
ČR | 291 | 383 | 428 | 757 | 853 | 975 | 966 |
Export | 55 | 152 | 167 | 218 | 295 | 311 | 287 |
Export % | 16% | 28% | 28% | 22% | 26% | 24% | 23% |
Podíl na celkovém exportu (%) | |||||||
Rakousko | 13% | 5% | 16% | 6% | 1% | 0% | 0% |
Polsko | 47% | 13% | 1% | 0% | 2% | 1% | 2% |
Rumunsko | 38% | 51% | 44% | 18% | 34% | 38% | 26% |
Maďarsko | 31% | 31% | 33% | 24% | 24% | 28% | |
Slovensko | 5% | 30% | 28% | 27% | 37% | ||
Velká Británie | 5% | 4% | 0% | 0% | |||
Francie | 7% | 0% | 0% | 0% | |||
Bulharsko | 6% | 8% | 6% | ||||
ostatní | 2% | 0% | 4% | 1% | 1% | 2% | 1% |
období | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | předpoklad 2006 |
nakupované zboží | 202 | 154 | 174 | 237 | 296 | 335 | 329 | 350 |
vlastní výroba | 144 | 381 | 421 | 738 | 852 | 951 | 924 | 1000 |
meziroční změna tržeb za vlastní výrobky (%) | 165% | 10% | 75% | 15% | 12% | -3% | 8% | |
Tržby celkem | 346 | 535 | 595 | 975 | 1148 | 1286 | 1253 | 1350 |
meziroční změna celkových tržeb (%) | 55% | 11% | 64% | 18% | 12% | -3% | 8% | |
podíl vlastních výrobků na tržbách | 42% | 71% | 71% | 76% | 74% | 74% | 74% | 74% |
Vývoj tržeb má celkově stále rostoucí tendenci a současně je také zvyšován počet pracovníků. V roce 2005 došlo k mírnému poklesu výše tržeb, který byl způsobený nižšími prodejními cenami a posilující měnou. Dlouhodobě byla také docílena stabilizace poměru tržeb z vlastních výrobků a nakupovaného zboží.
Předpokládaná výše obratu za rok 2006 je 1 350 mil. Kč, což je 8 % nárůst oproti minulému roku. Podíl vlastních výrobků na tržbách činil 74 %.
Historie a současnost společnosti Rigips
Společnost Rigips díky výrazné investici na „zelené louce” mohla vyrobit již v květnu 1999 první sádrokartonovou desku ve výrobním závodě v Horních Počaplech nedaleko Mělníka. Tento závod byl založen v duchu moderní technologie s využitím vyzkoušených metod řízení výroby, inovativních technologií a vzhledem ke stálému rozvoji se stal výrobním závodem světové třídy.
V letech 2001 - 2002 byly začleněny do společnosti Rigips i dva závody na výrobu pěnového polystyrenu. Sádrové omítky a stěrky se staly součástí produktového portfolia v roce 2003. Všechny závody vyrábí produkty nejvyšší světové kvality srovnatelné s předními evropskými výrobci a splňují nové normy zaváděné v EU. Velký důraz na dodržování norem ochrany životního prostředí a systém řízení bezpečnosti práce podle 22 standardů přinesl již své ovoce – závod v Horních Počaplech oslavil již 5 let bez úrazu při výrobě a distribuci sádrokartonu a v rámci celé společnosti klesl ukazatel úrazovosti o 85 % za 6 let.
V rámci členství v nadnárodním koncernu se společnost Rigips stala nejen významným domácím výrobcem s přístupem ke světovému know-how, ale i exportérem, protože přibližně 1/5 obratu je realizována v zemích střední a jihovýchodní Evropy.
Rigips, s.r.o. je členem koncernu Saint-Gobain, který jakožto světový výrobce a distributor zpracovává surovinu (sklo, keramiku, plasty, litinu atd.) na moderní produkty každodenního života a vyvíjí materiály budoucnosti. Počátky společnosti Saint-Gobain spadají do Francie 17. století, půldruhého století nato překračuje Saint-Gobain hranice Francie. Dnes již působí ve více než 50ti zemích světa, ve kterých sdružuje 1 200 společností a zaměstnává více než 200 000 lidí 70ti národností. Saint-Gobain, evropský a světový lídr ve všech svých obchodních odvětvích, patří do první stovky světových průmyslových korporací.
V České republice Rigips vyrábí ve svých 3 výrobních závodech produkty nejvyšší světové kvality srovnatelné s předními evropskými výrobci a splňuje nové normy zaváděné v EU. Díky své příslušnosti ke koncernu Saint-Gobain, který ročně vyčleňuje cca 345 mil. EUR na výzkum a vývoj, využívá společnost Rigips know-how z celého světa, a je tedy špičkově připravena vyjít vstříc přáním a požadavkům svých zákazníků. Společnost Rigips je držitelem certifikátu systému řízení jakosti podle EN ISO 9001:2000.