RIGIPS - růst vyvolává investice

Rigips, s.r.o. je dceřinou společnostít nadnárodního koncernu BPB. Během více než deseti let svého působení na domácím trhu prošla společnost dynamickým rozvojem, díky němuž se ze společnosti stal jeden z nejvýznamnějších výrobců a dodavatelů stavebních materiálů v ČR. Filosofií společnosti je nabízet nejen jednotlivé výrobky na bázi sádry a polystyrenu, ale ucelená řešení.

V současné době provozuje Rigips, s. r. o. na území České republiky tři moderní výrobní závody, které splňují nejpřísnější normy na ochranu životního prostředí a bezpečnosti práce. Výrobní kapacita závodů je plně vytížena. Významná část výroby je určena pro domácí trh, avšak přibližně čtvrtina výroby směřuje na export - především do zemí střední a jihovýchodní Evropy.

Největší výrobní kapacitou společnosti je závod na výrobu sádrokartonových desek Rigips v Horních Počaplech nedaleko Mělníka. „Tento výrobní areál s roční kapacitou 20 mil. m2 sádrokartonových desek jsme vybudovali za půldruhého roku (30.10.1997 položen základní kámen, 17.5.1999 byla vyrobena první sádrokartonová deska) na zelené louce investicí ve výši přes 1 mld. korun, což je dodnes jedna z nejvyšších britských investic v České republice,“ popisuje moderní výrobní závod obchodní ředitel společnosti Pavel Šatný.


Obr. 1: Závod Horní Počaply

Spojením firem Rigips a Rigips Daemmsysteme CZ se portfolio společnosti rozšířilo o výrobky z pěnového polystyrenu. „Díky moderním výrobním technologiím, které jsou navíc neustále vylepšovány nejnovějšími technickými poznatky, je závod v Českém Brodě jedním z nejmodernějších provozů na výrobu polystyrenu u nás,“ říká Pavel Šatný.


Obr. 2: Závod Český Brod

Počátkem roku 2001 rozšířil produkční kapacitu společnosti Rigips závod na výrobu pěnového polystyrenu (EPS) v České Skalici. Tím došlo vedle zvýšení celkové výrobní kapacity EPS také k rozšíření vyráběného sortimentu o řadu specializovaných výrobků, jako jsou dílce pro spádování plochých střech či kašírované střešní prvky.


Obr. 3: Závod Česká Skalice

Nové kapacity
Rigips, s. r. o. připravuje další rozšíření svých výrobních možností. Významné rozšíření výrobního závodu v Horních Počaplech umožní v blízké budoucnosti pokrýt z vlastních zdrojů razantní nárůst prodeje sádrokartonových desek na našem trhu i v celém středo a východoevropském regionu.
„Díky rychlému růstu cen energií se dramaticky zvyšuje poptávka po kvalitních tepelně izolačních materiálech. Tato skutečnost nás přivedla k úvahám o dalším rozšíření kapacit také v oblasti EPS. Nedávno jsme dokončili studii investičního záměru na výstavbu zcela nového závodu na výrobu EPS, který by měl pokrýt rostoucí objemové požadavky našich odběratelů. Výstavbou nového závodu hodláme výrazně posílit svou pozici v segmentu tepelných izolací,“ uzavřel Pavel Šatný.

Stálý růst tržeb
Celkové tržby společnosti Rigips, s. r. o. v uplynulých letech vykazují pravidelný meziroční nárůst ve výši minimálně 10 %. „Očekáváme, že tento trend udržíme i v nadcházejícím období.


Obr. 4: Vývoj tržeb

Předběžné hospodářské výsledky za kalendářní rok 2004 naznačují, že se nám to podaří,“ popisuje obrat společnosti její finanční ředitel Robert Kazda. Skokové změny v letech 2000 a 2002 byly způsobeny spuštěním výroby v novém závodu v Horních Počaplech, či sloučením společností Rigips a Rigips Daemmsysteme CZ. S tím souvisí také razantní nárůst vlastní výroby v těchto letech (obr. 4).

Praktické výhody lídra trhu
Vzhledem k rozsahu prodejního sortimentu značky Rigips, jejíž systémy čítají celkem několik set různých výrobků a komponentů, využívá společnost pro uspokojení potřeb svých zákazníků také dodávky materiálů od některých dceřiných společností BPB. Tímto způsobem firma zajišťuje dodávky specifických produktů a doplňků, které sama nevyrábí. „Široká celosvětová výrobní a obchodní síť koncernu BPB umožňuje jednotlivým dceřiným společnostem nabízet na svých trzích kompletní sortiment produktů bez nutnosti vlastní výroby veškerých komodit.


Obr. 4

Vedle dostupnosti sortimentu se tato spolupráce pozitivně projevuje také v efektivnějším plánování výroby, účinnější logistice zboží i výrobních surovin a při plánování skladových zásob, což se logicky odrazí také v optimalizaci výrobních nákladů,“ říká Robert Kazda.
Z obr. 4 a tab. 2 vyplývá, že po výstavbě vlastního závodu na výrobu sádrokartonových desek se objem exportu stabilizoval na úrovni cca. 25 – 30 % z celkového obratu společnosti. Naopak, kromě zboží nakupovaného u sesterských firem v zahraničí, dováží společnost Rigips, s.r.o. také některé suroviny pro výrobu sádrokartonu i polystyrénu.


Tab. 2: Vývoj exportu

Rozdíl mezi exportem a importem společnosti přesto představoval v roce 2003 přibližně 120 mil. Kč ve prospěch vývozu. Tím se společnost řadí mezi významné domácí vývozce stavebních materiálů, které rozhodně nejsou typickým vývozním artiklem ČR.

Růst produktivity práce o 254 % za 5 let
Jednou z hlavních vizí společnosti BPB je dosahování kladných výsledků v hospodaření společnosti a budování dlouhodobých vztahů s obchodními partnery prostřednictvím kvalitních, motivovaných a spokojených zaměstnanců. „Maximální důraz na bezpečnost práce v rámci velmi přísných korporátních směrnic a kritérií, vysoká odbornost, pravidelné vzdělávání a kvalitní motivace všech zaměstnanců jsou klíčem k pravidelnému zvyšování produktivity práce ve společnosti Rigips, s. r. o.,“ dodává Robert Kazda.


Tab. 3: Vývoj přidané hodnoty

BPB světovým lídrem moderních stavebních technologií
Koncern BPB (British Plaster Board) je největším světovým výrobcem sádrokartonu a sádrových produktů a jedním z předních dodavatelů polystyrenových izolací na světě. Díky své specializaci na dodávky komplexních systémů suché vnitřní výstavby pro moderní průmyslové a občanské stavby úspěšně rozvíjí své obchodní i výrobní aktivity ve více než 50 zemích celého světa. Dynamický a dlouhodobě úspěšný rozvoj společnosti dokládají pravidelné meziroční nárůsty prodejů i tržní podíly v jednotlivých světových regionech.

V současné době BPB vlastní a provozuje více než 130 výrobních závodů po celém světě a zaměstnává téměř 13 000 odborníků v nejrůznějších technických a manažerských profesích kdy 70 % veškerých obratů dosahuje BPB na evropských trzích a 20 % připadá na trhy Severní Ameriky.


S celkovým ročním prodejem 1,1 mld. čtverečních metrů sádrokartonových desek je BPB světový lídr v oboru největším evropským výrobcem expandovaného polystyrenu (EPS).

Historie koncernu BPB
Přestože stavební systémy z materiálů na bázi sádry prožívají svůj hlavní světový rozmach teprve v několika posledních desetiletích, mají za sebou, stejně jako společnost BPB, poměrně dlouhou historii.


Základní historické mezníky:
1888 Augustino Sackett ve Spojených státech vynalezl sádrokartonovou desku (22. května 1894 vynález patentoval)
1917 Založení společnosti British Plaster Board (BPB)
1938 Zahájena výroba v Rigaer Gips - und Zement Werke v Rize ve Východním Prusku, dnes Lotyšsku (odtud později název Rigips)
1945-6 Přenesení výroby z Rigy do městečka Bodenwerder v Německu
1948 Založení německé firmy Rigips
1952 Vstup BPB do kontinentální Evropy (Francie, Itálie a Švýcarsko)
1954 Zahájení aktivit společnosti BPB v Severní Americe akvizicí firmy Westrock Industries Limited
1955-7 Úspěšné proniknutí na trhy Skandinávie, Holandska, Belgie a Německa
1968 Zisk dominantní pozice ve Velké Británii akvizicí firmy British
Gypsum Limited
1986 Expanze BPB do Indie a jižní Asie
1987 BPB v akvizici získává tradiční evropskou stavební značku Rigips
1991 BPB zakládá v ČR společnost Rigips
1999 Zisk majoritního podílu ve společnosti Thai Gypsum a expanze v Asii
1999 Spuštění výroby SDK v závodě Horní Počaply, ČR
2000 BPB kupuje lídra německého trhu - společnost Heidelberger Daemmsysteme a francouzskou společnost Isobox – stává se tak evropskou jedničkou ve výrobě EPS
2001-2 Začlenění výroby EPS do portfolia Rigips ČR (výrobní závody v Českém Brodě a České Skalici)
2002 Akvizice americké společnosti James Hardie Industries – dosažení světového prvenství v produkci sádrokartonu s výrobou přesahující 1 miliardu metrů čtverečních ročně.

Autor:
Foto: Archiv firmy