Roto – orientace na zákazníka má výsledky i v těžké době
10. Mezinárodní den odborných periodik, který proběhl 17. října 2015 v maďarském závodě na okenní kování Roto v Löwö a na zámku Esterházy v rakouském Eisenstadtu, byl výjimečný. Celosvětově působící seskupení Roto Frank AG ukázalo, že zaměření na potřeby zákazníka a na tradiční německou dovednost nese výsledky i v dobách, kdy se velké ekonomiky světa kymácejí jak na houpačce.
Doplňme, že tradice koncernu Roto Frank AG se sídlem v Leinfeldenu nedaleko Stuttgartu sahá přes 75 let do minulosti. Jejím zakladatelem byl klasický švábský1) vynálezce, který jako první zavedl průmyslovou výrobu výklopně – kyvného okenního kování. Dnešní sortiment Roto zahrnuje výrobu střešních a fasádních oken, posuvných okenních stěn, balkonových dveří a samozřejmě úplného sortimentu kování k nim.
DC Tower 1
Jako základnu pro přibližně 80 novinářů z 19 zemí, kteří přicestovali na tuto tiskovou konferenci spojenou se zajímavým odborným a kulturním programem, vybralo Roto hotel Meliá Vienna, umístěný ve věži DC Tower 1. Tato volba nepochybně silně zapůsobila na účastníky akce.
Ikonická, jak říká Wikipedia, budova DC Tower 1, jejíž návrh byl svěřen do rukou prestižního francouzského architekta Dominique Perraulta a realizace rakouské architektonické firmě Hoffmann-Janz Architekten, nabízí nádherný 360stupňový panoramatický výhled na Dunaj a město Vídeň. Má 58 podlaží a výšku 220 m (s anténou 248 m). DC Tower 1 nabízí hlavně prostory pro kanceláře, dále řečený hotel s 255 pokoji a ve vyšších patrech i byty. V nejvyšším podlaží je restaurace a na střeše vyhlídková plošina s výhledem na město. Jsou tu i maloobchodní prostory s restauracemi a prostory nabízející různé služby.
Zážitek z hotelového pokoje č. 508 odpovídal výjimečnosti stavby. Předsíň, koupelna s vanou, sprchovým boxem a toaletou a zejména ložnice byly spíše strohé, přesto vkusné, bez rušivých detailů. Vyzývavě působila prosklená toaleta a sprchový kout, do kterých bylo dobře vidět z koupelny i ložnice a naopak. Vnitřní architektura nesla stejný výrazový „genofond” s venkovní prosklenou fasádou.
Areál DC Tower stojí v rychle se rozvíjející administrativní a obchodní vídeňské čtvrti Danube City poblíž centra Vídně a v blízkosti Dunajského ostrova, největší rekreační oblasti ve Vídni. Danube City má přímé spojení metrem do centra města, na letiště a hlavní vlakové a autobusové terminály.
Cesta do výrobního podniku v Löwö
aneb
Roto – světová jednička v kování
Vlastní program 10. Mezinárodního dne odborných periodik odstartoval ráno v 8.00 hodin odjezdem autobusy z hotelu do výrobního centra Roto v Löwö (Maďarsko), vzdáleného přes 100 km. Po krátkém uvítání, kterého se ujali předseda správní rady Roto Frank AG Eckhardt Keil a generální ředitel závodu Roto Elzett Certa Kft Ernö Kocsis, následovala přibližně hodinová prohlídka závodu v Löwö, která se zaměřuje na výrobu okenního kování.
„Konkurenceschopná výrobní kapacita v Lövö se odvíjí jak na nepřetržitém investování do stávajících provozních kapacit, tak investicemi do intenzivní expanze a modernizace výroby,” zdůraznil Ernö Kocsis před novináři z 19 zemí. Jako příklad uvedl čtyři nové expanzivní investice mezi roky 2007 a 2013 a dodal: „Za prvé stojí za povšimnutí, že zde v Löwö je největší výrobní kapacita v rámci celé světové konsolidované výroby Roto. Výrobní a skladová plocha, která zaujímá 28 300 m2, a také administrativní plocha a nová vzorkovna, celkem o ploše 1 400 m2, stojí nyní v v areálu o celkové pozemkové ploše 140 000 m2”.
Pohledy do výrobního areálů na fotografiích dokumentují tato slova a zároveň ukazují na vysokou technickou a technologickou úroveň přesné strojírenské výroby, jejíž organizace je založena na konceptu Kanban.
Světové ekonomické zklamání
Předseda správní rady Roto Frank AG Dr. Eckhardt Keil a finanční ředitel Michael Stangier a pojednali o hospodaření celé mezinárodní skupiny Roto Group. Řečníci nazvali loňské výsledky zklamáním a zároveň označili účinkování celosvětové skupiny Roto slovy silný partner na slabých trzích. Měli tím na mysli, že i na trzích, kde Roto Group zaznamenalo pokles, většinou zvýšilo svůj tržní podíl. Eckhardt Keil to připisuje celofiremní politice zaměření se na potřeby či výhody zákazníka (customer benefit program) a dále v intenzivní snaze o maximální inovace v poptávkově nejsilnějším „středocenovém” segmentu. Příkladem těchto snah je nejnovější generace střešních oken RotoQ.
Silný partner na slabých trzích
Celý svět: Za rok 2015 očekává skupina Roto Group pokles prodejů cca o 4 až 5 %. Cílem je ale posílení orientace na zákazníka a být lepší, než konkurence, případně konkurenci předběhnout.
Německo: Ve své domovské zemi se očekává v roce 2015 nárůst asi o 5 až 6 %. Příliv utečenců připouštějí řečníci jako šanci pro Německo a možná ještě více pro Roto, což plyne mj. z veřejných investic do utečenců ve výši cca 5 mld. euro, které by mohly sloužit k výstavbě domů „s nižším standardem.”
Jinak v Německu a v Evropě vůbec (myšleno západní) jde stavebnictví dolů, zejména v Německu investoři neinvestují do bytů a domů, protože je nízká inflace. „Také zateplování je v Německu už mimo zorné pole investorů,” řekl Keil.
- Rusko, Ukrajina, Bělorusko: Rusko je pro Roto Group v roce 2015 katastrofou, firma očekává po zpracování všech dat pokles o 35 až 40 %.
- Čína: Pokles o 20 %. V Číně ustaly z pohledu růstové aktivity, nic se tu neděje. Ceny stagnují, zavírají se restaurace, prodávají byty atp.
- Brazílie: Stavebnictví v této zemi pokleslo o 40 %, což se projeví i ve výsledovce firmy Roto.
- EU a Severní Amerika: Setrvalý stav, v EU je patrná nastupující pozvolná stagnace. USA je naopak cítit tendence k nastartování růstu.
- Česká republika: Naše země byla v ústních referátech o hospodaření zmíněna v souvislosti se skupinou Východ, v níž společně s Polskem vykazuje jistý nárůst prodejů za rok 2015. Třetí rostoucí zemí je Německo. Generální ředitel firmy Roto Frank AG Martin Graé v příspěvku Strict performance path (Důsledná cesta výkonu) ČR zahrnoval do skupiny jihovýchod, čítající 14 států až po Gruzii. V rámci těchto zemí bude ČR v roce 2015 asi jediná s kladným výsledkem.
Očekávání 2016: Celosvětově očekává skupina Roto Group pokles o cca 5 %. Cílem v roce 2016 Roto zacílí na další posílení orientace na zákazníka a na úsilí předbíhat konkurenci.
RotoQ jako I-Pad mezi střešními okny
Klik! Tento zvuk bude brzy často slyšet na mnoha stavbách v Evropě, sděloval ve svém příspěvku Christoph Hugenberg, člen představenstva firmy Dach- und Solartechnologie der Roto Frank AG. Konkrétněji při montážích nové generace střešních oken, pojmenované jako „RotoQ”. Svou veřejnou premiéru oslavila už v půli ledna 2015 na veletrhu „BAU 2015” v Mnichově, v České republice o týden později na výstavě „Střechy Praha 2015”.
Tato novinka je výsledkem intenzivní analýzy tržní a konkurenční situace a stejně tak i potřeb zákazníka. Podle Christopha Hugenberga lze přes 50 % střešních oken na evropském trhu přiřadit do tzv. základní či střední kategorie, čemuž samozřejmě odpovídá i nabídka; trochu to lze připodobnit k nabídce automobilového průmyslu. Pro tuto hlavní kategorii je podstatné jednoznačné odlišení.
Druhým důležitým faktorem myšlenky „RotoQ” byla kritéria, která rozhodují o koupi střešních oken. Za účelem jejich zjištění provedlo Roto cílený průzkum trhu ve více evropských zemích. Nejčastějšími požadavky zhotovitelů byly snadná montáž, hmatatelná kvalita produktu a energetická účinnost. A jeden speciální aspekt, totiž aby inovace dbaly důvěrně známých zvyků profesionálních montážníků.
Krátce řečeno, „zákazníkem nejvíce žádaná okna” musí splňovat všechna kriteria. A právě to se podle Christopha Hugenberga přesvědčivě podařilo v podání systémové kategorie RotoQ. Je to „I-Pad mezi střešními okny,” řekl. Dokazuje to pohled na detaily sortimentu RotoQ, který se hodí pro stávající typy střech, fóliové střechy a nadkrokevní izolaci.
Exklusivní přednosti:
Rozhodující rozdíl systému RotoQ oproti běžným řešením je snadná a bezpečná montáž, pro níž je charakteristické montážní docvaknutí, čili „klik”. Klikem končí správné provedení většiny pracovních kroků při montáži střešního okna. Platí i pro montáž a demontáž vnitřního příslušenství bez potřeby nářadí, vzduchotěsného napojení montážního rámu a montáž oplechování, opět bez použití nářadí či šroubů. Také při obsluze okna se ozývá charakteristický „klik”, který signalizuje správné provedení uživatelského úkonu.
Montážní předností je i robustnost systému RotoQ díky garantovaným rozměrům štěrbin. To pomáhá při snadném nalezení pozice pro usazení okna a stejně tak usnadňuje nastavitelnost. Součástí systému je také již z výroby předmontovaný zateplovací blok. Stavařům a renovátorům novinka nabízí konkrétní přidanou hodnotu.
Nová ergonomie madla umožňuje uřivatelům pohodlné uchopení, nabízí celkový příjemný vzhled se štíhlejšími profily, stejně jako odtok vody zevnitř.
Při „ukázkových stavbách” byl systém střešního okna „RotoQ” porovnáván s obdobnými okny při práci profesionálních řemeslníků v celé Evropě. S úspěchem, protože známkový průměr v hodnocení kvality, snadnosti použití a vzhledu se pohyboval mezi „1 a 2”.
Otevřený dopis Roto evropským vůdcům
aneb RotoQ-save
Předseda správní rady Roto Frank AG Dr. Eckhardt Keil vyhlásil na výročním 10. Mezinárodním dni odborných periodik také společnou výzvu společnosti Roto Frank AG a evropských odborných novinářů ve stavebnictví, která je adresována k politikům a všem lidem s politickou odpovědností, jmenovitě k:
- předsedovi, místopředsedovi a členům Evropské komise
- předsedovi, místopředsedovi a členům Evropského parlamentu
- vládám a členům národních parlamentů 28 členských států EU.
Výzva říká, že hesla např. o tom, že Evropský parlament bude vždy na straně lidí a vždy bude pracovat na zlepšování každodenního života stovek milionů Evropanů, nesou s sebou také závazek jejich skutečného naplnění. To platí i o problému, kterému občané napříč Evropou čelí stále více, až dospěl do dnešního významného stupně: růst majetkové kriminality. Ta dnes představuje miliardy € ročně. Pro mnohé z postižených jsou přímé hmotné ztráty často převáženy nehmotnými ztrátami a zhoršením života v důsledku násilného vniknutí neznámých osob do soukromé sféry. Dostavuje se „drastické” zvýšení pocitů nejistoty a často i vážné, trvalé psychické potíže.
Tento znepokojivý vývoj lze zastavit a zvrátit pouze pomocí široce pojaté „Aliance pro ochranu proti vloupání”. Za tím účelem musí být sestaven efektivní balíček opatření, zahrnující požadavky, prevenci a investice. Teprve pak bude možné:
- chránit lidi
- zabezpečovat domy
- uchovat hodnoty
Z tohoto důvodu Roto Frank AG, globální výrobce systémových řešení a služeb pro okna, dveře, střešních oken a fotovoltaických systémů a dále pak početní novináři evropských stavebních odborných periodik využívají „10. Mezinárodního dne odborných periodik”, aby apelovali na všechny, kdo mají politickou odpovědnost, aby vytvořili a zlepšili příslušné předpisy. Konkrétně se jedná o opatření s těmito body:
- Zákonné požadavky na nové i stávající budovy, které splňují minimální normy pro ochranu proti vloupání,
- Financování a státní podpora investic na již proběhnuvší vloupání nebo na prevenci pro stavitele a majitele,
- Celoevropská informační kampaň s cílem zvýšit povědomí veřejnosti o účinné ochraně proti vloupání,
- Posílení policejní akceschopnosti a pravomocí při identifikování pachatele,
- Použití stávajících trestněprávních předpisů pro boj proti majetkovým trestným činům.
V závěru výzva zavazuje iniciátory, aby se podle svým možností aktivně věnovali společnému cíli a tím naplnili svou odpovědnost. A přispěli k naplnění cílů „Aliance na ochranu proti vloupání”.
V tentýž den proběhla v paláci Esterházy mezi ca 80 novináři z 19 zemí podpisová akce na novinářskou podporu této výzvy. Novináři, mezi nimi i dva z ČR, měli přitom podle pořadatelů zastupovat především „sílu” svého čtenářstva.
Závěr
10. Mezinárodní den odborných periodik, konaný ve Vídní, Löwö a v Eisenstadtu na zámku Esterházy, ukázal obrovský tvůrčí a inovační potenciál společnosti Roto Grank AG, která právě pro tyto přednosti působí na velkých trzích světa pod značkou Roto Group. Hlavní devizou této firmy vnímání zákazníka, na jehož skutečné potřeby se tato společnost programově zaměřuje.