Roto v roce 2012
Dne 26. června proběhl v sídle společnosti Roto střešní okna s.r.o. v Praze exkluzivní rozhovor naší redakce s předními zástupci společnosti Roto Frank AG, panem Christophem Hugenbergem, Stephanem Hettwerem a Lubomírem Kodadem, country manažerem Roto střešní okna s.r.o. pro Českou republiku a Slovensko. Více v článku.
Před rozhovorem jsme se zajímali, jak funguje školicí centrum a showroom RotoKampus, které byly otevřeny před dvanácti měsíci a jejichž otevření jsme se zúčasnili1). Dozvěděli jsme se, že se zde konala již řada školení a za rok prostory využilo více než 850 účastníků z oblasti řemesel a obchodu. Následně jsme využili školicí místnost, kde proběhl velmi zajímavý rozhovor. Na otázky týkající postavení Rota ve světě odpovídal pan Christoph Hugenberg, člen představenstva koncernu Roto Frank AG a vedoucí divize DST – Střešní a solární technologie (Dach- und Solartechnologie). Otázky spojené v firmou Roto v ČR zodpověděl Stephan Hettwer, vedoucí platformy Jihovýchodní Evropa a pan Ing. Lubomír Kodad, country manažer pro Českou a Slovenskou republiku.
Jak vidíte současný stavební trh ve světě?
Samozřejmě, žijeme v době, kdy nám nevane příjemný vítr do zad. Ve stavebnictví je krize, kterou neovlivníme, ale můžeme zákazníkům, a také to děláme, vysvětlovat, co jim kvalitní střešní okna přinesou – šetření peněz za energie a dále příjemnou bytovou pohodu.
Také víme, že je stále hodně zemí, kde zákazníci mají peníze. A ti je investují do komfortního bydlení nebo komplexních rekonstrukcí svých stávajících obydlí. Pozitivní je i skutečnost, že Německo pro nás představuje velmi stabilní trh. Je to dáno historií Německa, ve kterém jeho obyvatelé zažili dvakrát totální znehodnocení svých úspor. Proto nyní peníze bezhlavě neukládají do bank, ale často dávají přednost investování peněz do svého bydlení. Snaží se omezit tepelné ztráty a tím postupně šetřit peníze za energie.
Jaké mělo Roto ekonomické výsledky v roce 2011 s porovnáním s rokem 2010? Jak vypadá jeho první půlrok 2012?
Řekl bych, že velmi dobré. Jsou sice trhy v zemích, jako je Španělsko či Řecko, kde jsme zaznamenali pokles. Na druhé straně v zemích jako je Rusko či Čína zaznamenáváme příjemný nárůst.
Jak si vede v této době firma Roto střešní okna s.r.o. ve srovnání s ostatními pobočkami Roto ve světě?
Výsledky Roto v ČR není možno srovnávat s Ruskem. Přesto musím říci, že jsou velmi dobré. Také bych rád zdůraznil, že český trh se opírá především o kvalitu. To byl také důvod, proč je zařazeno do platformy jihovýchod, kam spadají země jako Rakousko, Itálie a Švýcarsko2).
Naším cílem je porozumět zákazníkům. Soustředíme se hodně na spolupráci s obchodními partnery a s pokrývači – na tzv. profiskupinu.
Dáváme přednost jednání tzv. „z očí do očí” – na úrovni očí. Postupujeme step by step (krok za krokem). Spolupracujeme se zákazníky, medii (tiskem, internetem), neopomíjíme obchodní a technické poradenství.
Jak si stojí Roto v porovnání se svojí konkurencí (VELUX) v Evropě?
VELUX je jedničkou na trhu, Roto dvojkou. U společnosti VELUX oceňujeme jejich výrobky a dobrou marketingovou práci, kterou zasahují širokou veřejnost. My se snažíme vyrobit špičkový a velmi kvalitní výrobek a na základě toho ho prodávat. Zákazníkovi se snažíme vysvětlit význam kvalitního produktu, ale nechceme jít cestou snižování ceny. Naše okno má zateplovací blok, automaticky namontovanou parotěsnou fólii, výborné tepelné vlastnosti. Při školení ukazujeme, jak okno správně do střechy „zakomponovat” a namontovat.
Odhaduji, že VELUX má nyní 70–80 % trhu. Výhodou pro Roto je, že jeho podíl je menší, ale ten může růst. Díky rozvoji kování máme dostatek financí na podporu trhu a do rozvoje (i v ČR) investujeme. Krize, nekrize.
A jak si stojí vaše další výrobky, jako je fotovoltaika a solární panely?
Výrobky nabízíme a snažíme se je prodat. V Evropě se ale setkáváme s typickým specifikem. Jedná se o prodej, který je významně ze strany státu dotován. Když stát prodej dotuje, pak se prodává a naopak. V současné době, s výjimkou Německa, je tento trh v Evropě prakticky zastaven.
V ČR Roto nabízí vedle střešních oken i řadu příslušenství. Jak svoje příslušenství propaguje? Kolik procent prodeje představují v obratu střešní okna a kolik příslušenství?
Příslušenství propagujeme pomocí solidních poradenských služeb a pravidelným školením pokrývačů obchodních partnerů. Zákazníkům předvádíme okno s energeticky vysoce účinným zasklením, vnějšími žaluziemi či vnitřními roletami.
Často zaznamenáváme údiv u zákazníků, když u nás zjistí, že je možno okno automatiky zastínit a tím ovlivnit intenzitu světla, která proniká do místnosti, či zavřít.
Nevím přesně kolik procent prodeje přestavují v obratu střešní okna a příslušenství, ale vím, že podíl prodeje příslušenství každým rokem stoupá.
V letošním roce se Roto zúčasnilo největšího veletrhu v Evropě – veletrhu DACH und HOLZ ve Stuttgartu. Jak tento veletrh hodnotí?
Velmi pozitivně. Již nyní z něj máme velmi konkrétní výstupy. Navíc jsme na něm představili novinku – střešní okno, které se otevírá bez vzpěry. Při jeho vývoji jsme vycházeli z automobilového průmyslu, kde se takto otevírají moderní „páté” dveře zavazadlových prostor. A poptávka po tomto oknu je veliká.
Zúčastní se Roto také v ČR na podzim nějakých veletrhů, pokud ano, jakých?
Ano, zúčastní, ale prostřednictvím svých partnerů.
A poslední otázka. Co říkáte pasivním domům bez střešního okna?
Toto, si myslím, je nesmysl. Lidé jsou různí a mají i různé zvyky. Mezi ně patří, že když ráno vstanou, otevřou okno a nadechnou se čerstvého vzduchu. Mají-li možnost, jdou na balkon a těší se, že je ovane vůně přírody. Také budova musí dýchat. Dříve, když okna a dveře netěsnily, dům dýchal = větral sám. Dnes tomu tak není a pokud se vzduch v domě nemění, je to jako kdybychom žili v igelitovém sáčku. Ve vlhku a bez kyslíku...
Děkujeme za rozhovor.
2 Roto-frank má čtyři platformy (centrální, západní, východní a jihovýchodní)