Rozšíření silnice I/37 Hradec Králové - Březhrad – 1. etapa

Ve čtvrtek 13. prosince odpoledne byla za třeskutého patnáctistupňového mrazu slavnostně přestřižena páska na právě dokončené etapě rozšíření silnice I/37 Hradec Králové - Březhrad. Akciová společnost DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING, která byla vyšším zhotovitelem celé stavby, provedla rozšíření silnice I. třídy z kategorie S 11,5 na kategorii S 24,5/100 a v rámci tohoto rozšíření vybudovala i několik mimoúrovňových křižovatek. Tato první etapa vyřešila úsek v kilometrech 2,843 – 4,011 s mimoúrovňovým napojením ulice Březhradská, čímž byla nahrazena stávající styková křižovatka křižovatkou osmičkového tvaru s rampami v severozápadním a jihovýchodním sektoru. Obě rampy křižovatky byly navrženy v kategorii S 9,5.

Hlavní most křižovatky přes silnici I/37 navazuje na jihovýchodní rampu. Konstrukčně se jedná o spojitou kolmou desku o osmi polích, částečně půdorysně zakřivenou. Celková délka mostu je 128,3 m s jednotlivým rozpětím polí 12 m + 6×16 m + 12 m. V příčném řezu má deska lichoběžníkový tvar a je podélně předepnutá. Výstavba probíhala na pevné skruži po jednotlivých taktech, kdy jeden takt tvořily vždy dvě pole. Most je založen na vrtaných pilotách (1000 mm a mezilehlé podpěry jsou tvořeny vždy dvěma pilíři oválného tvaru.

Součástí jihovýchodní rampy je další mostní objekt, tzv. inundační most. Půdorysný tvar tohoto mostu je »Y« a sestává ze tří samostatných částí , které se stýkají v rozštěpu Y. Každou část tvoří most o 3 polích, délka mostu je 37,75 m + 2×34,8 m. Mostovku tvoří monolitická železobetonová deska půdorysně zakřivená lichoběžníkového tvaru. Tyto mosty jsou rovněž založeny na vrtaných pilotách (1000 mm, mezilehlé podpěry tvoří stěnové a bodové podpěry. V místě bodových podpěr je v mostovce příčné předpětí.

V rámci rozšíření komunikace I/37 bylo třeba rozšířit i most o jednom poli přes »Malý labský náhon«, přičemž stávající most byl zbourán po polovinách až na základovou spáru. Původní pilotové založení se využilo s doplněním vrtaných pilot na krajích mostu. Nový směrově rozdělený most byl smontovaný z nosníků T93, jeho rozpětí je 11,6 m.

Na výstavbě celého úseku se podílely dva ze závodů akciové společnosti DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING, a to regionální závod 08-Pardubice, který byl vyšším dodavatelem celé stavby a postaral se o zhotovení spodních staveb mostů a veškerých komunikací, zatímco specializovaný závod 07-MOSTY postavil celý hlavní most křižovatky a vrchní stavbu inundačního mostu včetně víceprací, nátěrů říms a sjednocujících nátěrů nosné konstrukce a spodní stavby.

Smluvní termín pro předání stavby byl splněn a pro oboustrannou spokojenost mluví i fakt, že výstavba probíhala v nejvyšší kvalitě a bez větších problémů.

Autor:
Foto: Markéta Nývltová