Rychlostní komunikace R 3509.2 Slavonín – Přáslavice: Obchvat Olomouce

Trasa rychlostní komunikace R 35 v úseku Slavonín – Přáslavice (stavba 3509) je součástí budované sítě rychlostních silnic České republiky, která společně se sítí dálnic tvoří základní dopravní kostru čtyřpruhových komunikací. Rychlostní silnice R 35 je součástí uceleného tahu Hradec Králové – Olomouc – Lipník n. Bečvou.

    Realizací stavby 3509 se umožní dobudování mezinárodního silničního tahu E 462, který dočasně bude přebírat funkci Trans-evropské magistrály v úseku Brno – Vyškov – Olomouc – Frýdek Místek – Český Těšín ve spojení s dálnicí D 47.

    Velkým přínosem bude stavba R 3509 pro občany Olomouce, neboť umožní převést vysoké intenzity silniční dopravy z komunikací vedených zástavbou města.
   Navržená R 35 bude rovněž splňovat podmínky pro vedení trasy pro přepravu nadměrných nákladů (v současné době je vedena přes Olomouc).

Průběh výstavby

    Základní kámen stavby R 3509, která jako součást obchvatu Olomouce je stavbou sledovanou nejen odborníky, ale i širokou veřejností zejména z řad řidičů, byl položen v prosinci roku 1999. Stavba začíná na příjezdu do Olomouce směrem od Brna mimoúrovňovou křižovatkou MÚK Slavonín a jižním směrem obchází krajské město Olomouc a napojuje se za městem na stávající úsek rychlostní komunikace R 3510 a R 3511 Přáslavice – Velký Újezd – Lipník. Svou trasou překlenuje postupně železniční trať Olomouc – Prostějov, řeku Moravu včetně inundačního území, dále železniční trať Olomouc – Přerov a mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK Holice) výpadovku z Olomouce na Přerov (silnice I/55). Mimo to trasa protíná řadu silnic II. a III. třídy, místních komunikací, polních cest a drobných vodotečí. Součástí stavby je i rozšíření stávající čtyřpruhové silnice I/46 v oblasti MÚK Slavonín včetně dvou mostů a přeložka části čtyřpruhové silnice I/55 v oblasti MÚK Holice.

    Stavbu realizuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky, závod Brno, prostřednictvím sdružení zhotovitelů ve složení DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s., Dálniční stavby Praha a.s. a Strabag a.s., kteří mají poměr výkonů ve sdružení 61 % DSH, 24 % DSP, 15 % Strabag. Mostní objekty na celé trase zabezpečuje závod Mosty –07 společnosti DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING, středisko Olomouc.

Mosty na R 3509.2 Slavonín – Přáslavice

    Z uvedených překážek na trase rychlostní komunikace je zřejmé, že součástí stavby je mimo jiné i poměrně velký počet mostních objektů. Z hlediska finančního je to téměř jedna třetina ceny díla, co do počtu jde o 30 mostů. Z toho je 8 nadjezdů nad rychlostní komunikací, 8 mostů na hlavní trase, 3 inundační mosty v oblasti řeky Moravy, 2 mosty přes drobné vodoteče, 4 mosty na rampách křižovatek, 3 mosty v MÚK Holice na sil. I/55 a dvakrát rozšíření stávajících mostů na sil. I/46. Z mostů na hlavní trase je nutné zmínit tři estakády o celkové délce téměř jednoho kilometru.

    Převážná část trasy se nachází ve velmi složitých geologických podmínkách, což vedlo samozřejmě ke složitým a nákladným opatřením pro založení jak mostů, tak i násypových těles, zejména v údolní nivě řeky Moravy a v oblasti mimoúrovňového křížení Holice. Optimální návrh založení mostů si vyžádal dokonce několik zatěžovacích zkoušek zkušebních pilot a v určitých oblastech doplňkový geologický průzkum. Převážná většina mostů je tedy založena na velkoprůměrových vrtaných pilotách, v některých místech až do hloubky téměř 25 m. Pouze dva mosty jsou založeny plošně a tři inundační mosty jsou založeny na pilotách zhotovovaných metodou Franki.

    Mostovky nadjezdů mostů na hlavní trase a mostů v mimoúrovňových křižovatkách jsou spojité železobetonové předpjaté deskové nebo trámové konstrukce o třech až šesti polích. Mosty přes drobné vodoteče a inundační mosty jsou železobetonové monolitické jednoduché nebo sdružené rámy s náběhy přímkovými nebo parabolickými, případně montované z klenbových prefabrikátů a to jednoduché nebo sdružené do tří- a čtyřotvorového rámu. Rozšíření dvou stávajících mostů bylo provedeno, z důvodu maximálního zachování provozu pod mostem, z předem předpjatých nosníků DS-PP se spřaženou železobetonovou deskou. Estakáda přes trať ČD Olomouc – Přerov je budovaná z dodatečně předpjatých nosníků T-90 opět se spřaženou železobetonovou deskou.
   Další dvě estakády, přes trať ČD Olomouc – Prostějov (obj. 202) a přes řeku Moravu (obj. 204) zasluhují trochu více pozornosti vzhledem k neobvyklému tvaru jak nosné konstrukce, tak i spodní stavby. Pilíře objektu 202 mají příčný řez nepravidelného dvouose symetrického dvacetiúhelníku a sestávají ze spodní přímé části proměnné výšky a horní parabolicky se rozšiřující hlavice konstantní výšky. Pilíře objektu 204 mají vzhledem ke svému umístění v blízkosti koryta řeky Moravy proudnicový tvar příčného řezu, přičemž jsou sestaveny z hlavního monolitického zárodku s obkladovým prefabrikátem proudnicového tvaru na obou stranách ve směru proudu řeky. Mostovka obou mostů je tvořena spojitou železobetonovou předpjatou trámovou konstrukcí s parabolickými náběhy s rozpětím polí 42 – 45 m a je budovaná postupně po polích na výsuvné skruži, která se postupně vysouvá na konzolách umístěných pouze na definitivních pilířích bez nutnosti podpírání na terén. Společnost DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING investovala do rozvoje této technologie nákupem nové výsuvné skruže od norské firmy NRS. V současné době se dokončuje levá polovina mostu a přestože složitý tvar nosné konstrukce budovaný společně s odvodňovacím žlabem velmi komplikuje postup výstavby, podařilo se docílit pracovního cyklu pro jedno pole v trvání 11 dnů. Zima stavební práce samozřejmě trochu přibrzdila, ale zkušení technici DOPRAVNÍCH STAVEB HOLDING jsou připraveni na pravém mostě zkrátit cyklus na 10 dnů.

    Vlastní stavba rychlostní komunikace byla zahájena počátkem roku 2000, do konce roku 2001 byly finančně provedeny asi dvě třetiny objemu prací. Z hlediska vlastního postupu prací na mostech byly dokončeny všechny spodní stavby mostů, i když předepsaná konsolidace násypů poněkud zpomalila postup. Kompletně dokončeno a předáno je sedm nadjezdů nad rychlostní komunikací, které umožnily převedení provozu na křižujících komunikacích přes hlavní trasu. Jedním z nejdůležitějších a nejsledovanějších objektů z hlediska veřejné dopravy byl most na sil. I/55 Olomouc – Přerov, kde byla nepříjemná objížďka, která značně zpomalovala a komplikovala dopravu v této oblasti. Tento objekt byl rovněž předán do provozu v loňském roce a dokonce s několikaměsíčním předstihem. Dalších osm mostů je téměř dokončeno a budou předány na začátku letošního roku. Kromě pěti mostů jsou u ostatních dokončeny, nebo rozpracovány mostovky, u dvou mostů včetně izolace.

    V letošním roce plánují stavbaři dokončení téměř všech zbývajících mostů kromě dvou estakád, které budou dokončovány ještě v příštím roce. Dále se očekává provizorní zprůjezdnění estakády přes trať ČD Olomouc – Přerov pro staveništní dopravu, dobudování nosné konstrukce nejdelší estakády - objektu 202 a zahájení výstavby nosné konstrukce mostu přes Moravu. Nová technologie výstavby těchto objektů metodou výsuvné skruže bude dále středem zájmu nejenom techniků zúčastněných firem, ale i širší technické veřejnosti. Zdárný průběh prací na těchto estakádách musí zaručit předpoklad pro zprůjezdnění celé stavby pro veřejný provoz v příštím roce.  

Autor:
Foto: Archiv firmy