Šachty Tegra modernizují D1 a využití mají i v místech s minimem prostoru
Plastové šachty Tegra 1000 z produkce předního dodavatele plastových potrubních systémů Wavin Ekoplastik byly využity při rekonstrukci dálnice D1 v úseku Hořice – Koberovice. Šachty zajišťují funkci tzv. „spadišťových šachet“, neboť slouží k překonání velkých rozdílů v hloubce uložení dešťové kanalizace, která vede podél vozovky, a hlavní stoky, kde potrubí ústí do horské vpusti.
Při tvorbě projektu rekonstrukce tohoto úseku dálnice, který měří celkem 6 497 metrů, se objevil problém s nerovným terénem. Aby bylo možné zajistit efektivní odtok dešťových vod z vozovky, bylo nutné dešťovou kanalizaci osadit variabilními plastovými šachtami, které lze velmi jednoduše a rychle upravit pro potřebnou výšku a s jejichž pomocí je možné překonat místní výškové rozdíly.
„Vzhledem ke stísněnému prostoru, který je omezený gabionovými zdmi, byla volba šachet Wavin Tegra 1000 jednoznačná”, říká Aleš Břeň, produktový manažer ze společnosti Wavin Ekoplastik a dodává: „Šachty Tegra jsou totiž lehké a velmi snadné na sestavení. Takže ani stísněný prostor nebyl překážkou pro snadnou instalaci.”
Nejdůležitější výhody
Velkou výhodou šachet Tegra je také dlouhá životnost a vysoká těsnost až 0,5 bar. Díky bohatému žebrování jsou šachty odolné vůči vztlakovým silám (až 5 m vodního sloupce) již při standardních podmínkách montáže bez dalších montážních postupů, jako je např. obetonování. Finální výška šachty se dá snadno upravit. Instalace šachet je velmi jednoduchá a rychlá a pro sestavení šachty není nutné použít mechanizaci. Šachty rovněž splňují požadavek normy ČSN EN 13598-2 na konstrukční stálost a soudržnost při stálém zatížení 5 metrů vodního sloupce. Při tomto stálém zatížení nesmí docházet k deformacím hydraulického profilu, které by zamezily dalšímu používání šachty nebo by ohrožovaly bezpečnost a dlouhodobou bezporuchovost.
Modernizace dálničního úseku Mirošovice – Kývalka
Největším přínosem modernizace dálnice D1 v úseku Mirošovice – Kývalka bude zejména nový, moderní betonový povrch odpovídající normám v silniční dopravě 21. století. Současná modernizace je prováděna na celkem 160 kilometrech dálnice D1, což představuje 320 km vozovek v obou směrech jízdy. Investorem stavby je ŘSD, projektantem HBH Projekt, dodavatelem je firma JOKVA OLOMOUC a staví firma Skanska. Pro tento úsek modernizace dálnice bylo dodáno 20 ks kompletních spadišťových šachet Wavin Tegra 1000. Uvedení úseku do provozu je plánováno na listopad příštího roku.