Se stavbou další části obchvatu České Lípy chce ŘSD začít v letošním roce
Česká Lípa 11. ledna (ČTK) - Stavbu další části obchvatu České Lípy chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájit ještě letos. Veřejnou soutěž na dodavatele stavby, která podle odhadu projektantů přijde bez DPH zhruba na 560 milionů korun, hodlá vypsat v únoru. Na dotaz ČTK to dnes uvedla severočeská mluvčí ŘSD Dana Zikešová. Přeložka silnice I/9 Dubice – Dolní Libchava bude zhruba 1,5 kilometru dlouhá, řidiči by se po ní měli projet za dva roky.
Česká Lípa je se 37.000 obyvateli jedním z mála větších měst, která nemají obchvat a jímž projíždějí kamiony. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut, po Děčínské ulici až 25.000 aut za 24 hodin. O obchvatu, který měl odvést dopravu mimo zástavbu, se mluví od 90. let. Stavba má ale také odpůrce, kromě ekologických organizací, se proti ní postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení obhospodařovaných pozemků a také zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.
Obchvat by měl po dokončení výrazně odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu z hustě obydlených oblastí. Práce na projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet před sedmi lety. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 projektů. Hotová je část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici.
Téma: Dopravní stavby
Žádnou významnou dopravní úlevu dokončený úsek městu nepřinesl, příprava toho navazujícího navíc musela začít znovu. "Předpokládáme, že přibližně za šest měsíců bychom mohli znát vítěze soutěže a stavbu ještě letos zahájit," doplnila Zikešová. Dostavba obchvatu je rozdělená do dvou etap, na první úsek Dubice - Dolní Libchava naváže ještě druhý přes deset kilometrů dlouhý úsek z Nového Boru do Dolní Libchavy, který podle odhadů přijde na více než 1,627 miliardy korun. Práce na navazujícím úseku by měly začít v roce 2025 hotovo má být do roku 2028.