Sławomir Gawlik: Vidíme obrovský potenciál v České republice
Na veletrhu BUDMA 2015 jsme se účastnili tiskové konference, na které vystoupili přední polští výrobci oken, kteří jsou mezinárodně významně činní. Všichni se shodli, že Polsko může v tomto sektoru uspět především vysokou kvalitou a službami. Po skončení konference jsme položili několik otázek řediteli marketingu, panu Sławomiru Gawlikovi.
Než mu předáme slovo, zastavme se krátce u vlastní konference. Vyplynulo z ní i statistické srovnání exportní aktivity polských výrobců oken v ČR. Ta se v tomto pohledu jevila, na rozdíl od všech ostatních zemí, jako klesající, viz záběr na obr. 2. Speciálně společnost FAKRO vidí své prodeje v ČR ovšem v daleko příznivějším světle. Ukazuje to přepis našeho rozhovoru:
Firma FAKRO je známá jako velký výrobce střešních oken v ČR. Mohl byste krátce představit firmu FAKRO našim čtenářům?
Sławomir Gawlik: Skupina FAKRO je mezinárodní korporací působící ve stavebnictví. Společnost byla založena jako soukromá firma v roce 1991. V současnosti je FAKRO druhým nejúspěšnějším výrobcem střešních oken na světě s cca 15 % podílem na globálním trhu. Skupina FAKRO, která zaměstnává více než 3300 osob, se skládá z 12 výrobních závodů a 16 distribučních firem umístěných v Evropě, Asii a Americe. 70 % výroby směřuje na zahraniční trhy. Posláním firmy FAKRO je nabízet výrobky pro podkroví v nejvyšší kvalitě, výrobky splňující představy zákazníků na všech kontinentech. V nabídce FAKRO naleznete mj. střešní okna, solární kolektory, tubusové světlovody, střešní výlezy či půdní schody. Samozřejmostí je také bohatá nabídka doplňků ke střešním oknům.
V kterých zemích působí FAKRO mimo Polsko a ČR?
Sławomir Gawlik: FAKRO svoje výrobky prodává ve více než padesáti zemích světa. Jsou k dispozici na každém trhu, na kterém se vytvořila poptávka po těchto produktech. Největším trhem jsou evropské státy, kde lze prakticky v každé zemi najít výrobky FAKRO. Stále vidíme potenciál k růstu prodeje, proto naše aktivity soustřeďujeme na rozvoj obchodu v Evropě. Aktivně působíme na trzích, jakými jsou Velká Británie, Francie, Německo, Holandsko, Itálie, Belgie, Rakousko, ČR, Maďarsko nebo Rusko.
Jaké hlavní nápady a strategie využilo FAKRO na českém trhu, na kterém už bylo v nabídce mnoho oken od cizích výrobců?
Sławomir Gawlik: FAKRO má ve své nabídce inovativní a unikátní výrobky, které jiní výrobci nenabízejí. Náš široký sortiment zahrnuje střešní okna nejvyšší kvality vyrobené nejen ze dřeva, ale také z PVC. Ve střešních oknech FAKRO standardně používáme automatickou ventilační klapku nebo inovativní systém topSafe, tato řešení však u konkurence nenajdete. Každý rok zavádíme novinky, které jiní výrobci ve své nabídce nemají, jedná se např. o okna do plochých střech nebo nejúspornější střešní okna s jediným zasklením Uw = 0,58 W/(m2K). Kromě střešních oken nabízíme velmi obsáhlý a unikátní sortiment půdních schodů, které se v ČR těší velké oblibě.
Zejména naše odborná veřejnost si rychle všimla, že FAKRO přichází s okny, které jsou o třídu lepší než u ostatní značky v ČR. Jak se to projevuje ve vašem prodeji?
Sławomir Gawlik: Jak již bylo zmíněno, naše výrobky obsahují unikátní řešení a zákazník si může vybrat z opravdu bohaté nabídky. Proto si každý najde produkt dle svých představ. Vidíme to na výsledcích prodejů; čím dál tím větší zájem je o prémiové výrobky.
Jak vidíte budoucnost obchodních aktivit firmy FAKRO v České republice?
Sławomir Gawlik: Český trh je pro nás velmi slibný. Vidíme jeho obrovský potenciál a rychlý růst prodeje našich výrobků na tomto trhu nás v tom jen utvrzuje. Jsme přesvědčeni, že investicemi v ČR přispějeme k rozvoji segmentu prémiových výrobků.