Spolehlivé a energeticky úsporné dveřní výplně VP trend

Plastové profilové dveře se v České republice staly nejčastěji používaným řešením pro hlavní i vedlejší vstupy do rodinných a často i menších družstevních domů. Jelikož jsme chtěli přispět k diskuzím o vhodném řešení jejich výplňových prvků, navštívili jsme nejstaršího českého výrobce plastových a hliníkových dveřních výplní, firmu VP trend s.r.o.

Jejímu jednateli, Ing. Richardu Obytovi, jsme položili několik otázek, které se týkaly kvalitativních a technických parametrů jejich výrobků.

Jak dalece Vás zasáhly problémy, o kterých se u nás v souvislosti s plastovými dveřními výplněmi často mluvilo – jednalo se o praskání, deformace a delaminace svrchní vrstvy, především u výplní s tmavým (dřevodekorovým) povrchem?

Obdobné problémy se nás vždy dotýkaly jen ve velmi omezené míře a v posledních zhruba pěti letech jsou pro nás naprosto zanedbatelné. Na druhou stranu víme, že některé naše konkurenty zasáhly velmi těžce a jeden z nich dokonce před časem proto musel ukončit svoji činnost. V důsledku těchto potíží také došlo u dalších výrobců k omezení použitelnosti jejich produktů, popř. k omezení záruk, a také ke snaze obejít problém a nahradit plastové dveřní výplně výrobky z jiných, zpravidla dražších materiálů.

Proč se tyto potíže vyhnuly firmě VP trend?

Jednoznačně je to dáno především používanými technologiemi a technologickou kázní. Do určité míry také kvalitou používaných materiálů, ale zde je třeba říci, že mnozí výrobci plastových dveřních výplní používají většinu materiálů stejných, nebo srovnatelných. Samozřejmě je otázka, do jaké míry ten který výrobce šetří na potřebném množství jednotlivých komponent, ale to je na jinou diskuzi.

My, kromě toho, že používáme pouze kvalitní materiály, máme výhodu v dlouhodobém a konzistentním technickém a technologickém vývoji našich výrobků. Z něj také vyplynulo naše nejúspěšnější řešení – výplně s výztuhou TPR 10 mm, uvedené na trh před čtyřmi lety, v září 2006. Především zásluhou této konstrukce jsou naše reklamace na mimořádně nízké úrovni.

Co máme rozumět pod pojmem mimořádně nízká úroveň reklamací?

Je to velmi jednoduché, jedná se pouze o několik čísel. Předesílám, že ke konci srpna 2010 bylo od roku 2006 v provedení s výztuhou TPR 10 mm prodáno celkem 30 tisíc kusů plastových dveřních výplní a to v drtivé většině v tmavých (dekorových, dřevodekorových) barvách, se záruční dobou pět let.

Procento všech uplatněných reklamací činí 1,07 %, oprávněných bylo 0,7 %. Po odečtení škod, způsobených dopravou, zbývá 0,47% oprávněných reklamací, přitom fatální závady jako výše zmíněné praskliny, deformace a delaminace činily pouze 0,09 %, tj. necelé jedno promile.

V praxi to také znamená, že jelikož případné škody způsobené dopravou jsou podchyceny již u výrobců oken a dveří, koncových zákazníků se přímo dotklo v nejhorším případě pouze něco málo přes 0,8 % reklamací, tj. na každý tisíc dodaných kusů koncoví zákazníci reklamovali nanejvýš mezi osmi a devíti kusy těchto plastových dveřních výplní.

Tak nízký výskyt reklamací nemá obdoby a to ani u dražších konkurenčních výrobků z HPL (jako obchodní název se též používá „pryskyřice” nebo „živice”, fakticky se ale jedná o umělou hmotu – vysokotlaký laminát). Tento výskyt reklamací je také více než srovnatelný s hliníkovými dveřními výplněmi, které se však cenově pohybují v úplně jiném segmentu trhu.


Zlepšila se díky kvalitě Vašich dveřních výplní Vaše pozice na trhu?

Bezesporu ano a co je důležité, také se více ukotvila. Zjistili jsme to hlavně v posledních dvou letech, kdy někteří naši konkurenti v důsledku svých problémů s výrobou plastových dveřních výplní přistoupili k rozsáhlé manipulaci s fakty. Své individuální technologické chyby a problémy totiž vydávali a stále ještě vydávají za objektivní nutnost, plynoucí z vlastností plastů. Drtivá většina našich zákazníků se však již stačila dostatečně přesvědčit o kvalitě našich výrobků a zůstala nám věrná. Kromě toho se nám podařilo získat i řadu nových odběratelů.

Do jaké míry Vaše výrobky reflektují současný trend energetických úspor?

Již dříve jsme vycházeli vstříc požadavkům zákazníků na dveřní výplně s nadstandardními tepelněizolačními vlastnostmi a postupně jsme dále rozšiřovali i sortiment jejich provedení. V současné době jsme schopni veškeré typy našich plastových i hliníkových dveřních výplní nabídnout v certifikovaných variantách s hodnotou koeficientu U = až 0,6 resp. 0,7 W/ (m2.K). Možnost osazení izolačními trojskly je u takových výplní samozřejmostí.

Je s energeticky úspornými dveřními výplněmi spojeno nějaké další neobvyklé technické řešení?

Nevím o žádném převratném řešení v této oblasti. V zásadě se jedná o to, že zlepšování tepelněizolačních vlastností dveřních výplní je v praxi možno dosáhnout především zvětšováním izolační vrstvy, tedy jejich zesilováním. Toto zesilování má své technické meze i s ohledem na maximálně možnou tloušťku výplňových prvků u jednotlivých profilových konstrukčních systémů.

Důležité je však také hledání rozumné míry tepelněizolačních vlastností dveřní výplně a tím i dveří. Například vstup se zádveřím v praxi ušetří rodinnému domu daleko více tepla, nežli přímý vstup jedinými, byť sebedokonalejšími dveřmi. Jinak v současné době obecně platí, že pro energeticky úsporná řešení jsou nejvíc využívány výplně s koeficientem korpusu výplně U = 0,9 resp. 1,0 W/ (m2.K).

Jaká je pozice Vaší firmy vzhledem k zahraničním výrobcům, do jaké míry jste schopni konkurovat jejich výrobkům?

V segmentu umělohmotných dveřních výplní, kam spadají jak plastové výplně, tak i výplně z HPL, jsme bez větších problémů konkurenceschopní i v rámci celé Evropy, protože poměr kvality a ceny našich výrobků je příznivý. Zakopaný pes spíše tkví v nedůvěře ve výrobky ze střední a východní Evropy, která je ještě stále v západní Evropě rozšířena, a také v částečně odlišných obchodních zvyklostech. Přesto se nám na západoevropský trh daří umísťovat mimo velmi zajímavého množství plastových dveřních výplní i značnou část produkce dveřních výplní hliníkových.

Autor:
Foto: Archiv firmy