»Šťastná okna« EUROLEX míří do Evropy
Ve Velkém Meziříčí směrem na Třebíč probíhá čilý stavební ruch, na nějž navíc upozorňuje i reklamní štít s upoutávkou na okna EUROLEX®. Společnost Lexikon, spol. s r.o., která je výrobcem dřevěných eurooken, připravuje otevření nových prostor pro rozlet »Šťastných oken« EUROLEX®.
Sdružení podnikatelů, z něhož později vznikla společnost Lexikon, spol s r.o., začalo rozvíjet svoje aktivity už v roce 1990. Společnost Lexikon, spol. s r.o. byla založena v r. 1991. První výrobní prostory vznikly adaptací a přístavbou objektů v Závisti, kde je až dodnes statutární sídlo firmy.
V průběhu několika let se firma velmi dynamicky rozvíjela a bylo zapotřebí uvažovat o nových prostorách. Vzhledem k tomu, že se o zaměstnání ucházelo stále více lidí z Velkého Meziříčí, firma si pronajala a rozšířila prostory ve Velkém Meziříčí v polovině devadesátých let. Z původní produkce zakázkového nábytku se postupně přecházelo na výrobu dřevěných eurooken, která později dostala název EUROLEX.
Již od poloviny devadesátých let se tedy firma specializuje pouze a jen na výrobu dřevěných eurooken. Zkušenosti a dovednosti techniků, mistrů a všech zaměstnanců z předchozí nábytkářské výroby se však dobře hodí. Od počátku se výrobky na trhu prosazovaly především precizní vypracovaností a povrchovou úpravou. S tím souvisí i trvanlivost a dobrá funkčnost. Zároveň je díky nábytkářské průpravě možné vyrábět velmi široký sortiment - mimo oken rozličných tvarů a provedení se vyrábějí také vstupní dveře, okenice, zimní zahrady, garážová vrata. Všechno na základě individuálního požadavku zákazníka. Tak si každý může splnit svoje přání a zároveň mu výrobky dobře slouží, přináší užitek a radost.
Lexikon je z dlouhodobého pohledu velmi mladá firma s mladým managementem. Všichni chodí, obrazně řečeno, stále s otevřenýma očima, doma i v cizině stále hledají možnosti vylepšení technického řešení všech svých produktů. Zpočátku se hodně zakázek vyváželo do Německa. Od té doby prošly výrobky několika inovacemi, byly podrobeny mnoha zkouškám v akreditovaných zkušebnách. Na základě dlouhodobě vykazovaných vlastností byly výrobkům uděleny Certifikáty jakosti a zaregistrována ochranná známka EUROLEX®. Úroveň výrobků úzce souvisí se strojovým vybavením, které se postupně neustále vylepšuje a doplňuje. Přibývá stále více strojů, které šetří ruční práci, sdružují několik pracovních operací a zabraňují chybovosti. V průběhu výroby se pak mistři řemesla mohou lépe věnovat kvalitě, zvláště finální povrchové úpravě, kterou nakonec posuzuje zákazník.
Všechno je však závislé na intenzitě poptávky, porovnání ceny a užitku zákazníkem, úrovni služby - servisu, která je mu poskytována a pozornosti, jenž je zákazníkovi věnována. V objemech, které se vyrábějí, už není možné všechny obchody realizovat napřímo z centrály. Zásadou je být co nejblíže k zákazníkovi. V předchozích několika letech bylo oproti začátkům pozorováno zpomalení tempa růstu výroby v důsledku stagnace stavební výroby. V této době se však podařila nevyčíslitelná nehmotná investice v podobě vybudování obchodní sítě značkových technických poradců a obchodních zástupců, jejich výchova, proškolení a zapracování. Byla také zakoupena nejmodernější verze speciálního programu, který pomáhá organizovat a řídit obchodní činnost a výrobu. Každý ze čtyřiceti obchodníků má program k dispozici a všechno, co požaduje zákazník, přenese elektronicky na centrálu. Po pečlivém překontrolování techniky pak jeho zadání slouží jako podklady pro výrobu a pro objednání materiálu.
Veškeré snažení všech pracovníků firmy společně s určitým oživením na trhu začíná v současné době přinášet výsledky i když neúprosná sezónnost se projevuje stále. Naplněnost výroby v loňském roce byla impulsem k dalšímu rozšíření výrobních kapacit, zvětšení prostor a pořízení dalších strojů. Firma si svoje postavení buduje konsekventně od počáteční nuly. Úvěr – jeho splácení a následný další krok. Malé soukromé firmě, přestože momentálně zaměstnává téměř 90 lidí, nikdo nikdy nic neodpustil a nedal, spíš zůstal dlužen. Letošní investice je svým rozsahem od získání vlastních pozemků, přes stavbu až po technologické vybavení největším krokem v historii firmy. Ale naštěstí firma patří také mezi tzv. »čisté«, bez závazků a splňuje všechny velmi náročné podmínky pro získání dotací například z programu EU Sapard a Programu marketink pro podporu zahraničního obchodu, do kterých se firma zapojuje.
Přes čtyřicet procent produkce firmy je vyváženo především na Slovensko a Ukrajinu. Obchody do dalších zemí, hlavně Německa, Rakouska, Švýcarska a Francie, se od letošního roku budou ve spolupráci s vládní agenturou Czech Trade rozvíjet s větší intenzitou než tomu bylo doposud. Do EU se Lexikon připravuje dlouhodobě. Investice v podobě přístavby provozu ve Velkém Meziříčí a výrazné modernizace na provozu v Závisti je dalším krokem k dosažení vyšší produktivity práce, ale také zlepšení pracovních podmínek a zázemí. V areálu ve Velkém Meziříčí jsou v nástavbě nové šatny, jídelna, hygienické zařízení. Na jaře budou dokončeny vlastní nové kanceláře a později také nová vzorkovna.
V neposlední řadě je kladen důraz na plnění ekologických požadavků - odpadové hospodářství, vzduchotechnika s filtrací odváděného a přiváděného vzduchu a rekuperací tepla.
»Šťastná okna« - Happy Windows ze sebe vyzařují radost a optimizmus, což symbolizuje postoj společnosti Lexikon. Jsou to doprovodní maskoti, kteří původně měli zaujímat funkci reklamní a propagační, protože se vizuálně dobře pamatují. V rámci EU nelze zaregistrovat název značky začínající na »euro«, tudíž jsou uváděna na trh pod názvem Happy Windows a tento název je také zaregistrován na příslušném úřadu v Ženevě.