Stavební sezóna v plném proudu
Akciová společnost DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. si během posledních šesti let své existence vydobyla mezi významnými stavebními firmami na českém trhu jednu z čelních pozic. Její výrobní náplní je komplexní nabídka budování dopravních staveb, především realizace dálničních a silničních staveb technologií betonových povrchů, budování mostních staveb a provádění specializovaných prací – demoličních prací, zlepšování zemin aj.
Společnost DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. zaznamenala v loňském roce 4 975 mil. Kč celkových výnosů, což proti roku 1999 představuje 23 % nárůst. Rok 2000 je možné označit jako rok stabilizace a upevňování vzájemných vztahů v rámci skupiny IPS a její začlenění do struktury jedné z největších světových stavebních skupin SKANSKA.
Kvalita prováděných prací byla potvrzena i ze strany odborné veřejnosti udělením značky CZECH MADE za služby v oblasti výstavby pozemních komunikací pomocí finišeru Wirtgen SP 1600 dceřiné společnosti Dopravní stavby Uherské Hradiště a.s. Pro zvýšení produktivity a rozšíření nabídky budování mostních staveb byla pořízena nová výsuvná skruž, která umožní zhotovení mostů s poli o rozpětí až 45 m. Další významnou investicí počátkem letošního roku bylo pořízení nové obalovny v Hranicích na Moravě od firmy Benninghoven s výkonem 160 t/hod, která spolu s dalšími třemi obalovnami rozšiřuje nabídku společnosti DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. o technologii pokládky asfaltových povrchů.
Významnou otázkou, která se stala pro skupinu DSH velkou výzvou do budoucnosti, je ochrana životního prostředí. V souladu s vizemi celé skupiny SKANSKA si firma klade za cíl do konce roku 2002 získat certifikaci systému řízení jakosti ISO 14 000.
V roce 2000 společnost DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. dokončila a uvedla do provozu řadu staveb. Mezi nejvýznamnější z nich patřil úsek I. železničního koridoru Brno - Vranovice, který byl financován z programu PHARE, nebo rekonstrukce ulice U trati v Plzni, kde bylo při zhotovení mostního objektu použito prefabrikovaných segmentových dílců vyvinutých vlastními zaměstnanci, dále obchvat Golčova Jeníkova či mimoúrovňové křížení v Hradci Králové.
Nejvýznamnější současné rozestavěné projekty:
Rychlostní komunikace R 3509.2 Slavonín – Přáslavice: Obchvat Olomouce
Trasa rychlostní komunikace R 35 v úseku Slavonín – Přáslavice (stavba 3509) je součástí budované sítě rychlostních silnic České republiky, která společně se sítí dálnic tvoří základní dopravní kostru čtyřpruhových komunikací. Rychlostní silnice R 35 je součástí uceleného tahu Hradec Králové – Olomouc – Lipník n. Bečvou.
Velkým přínosem bude stavba R 3509 pro občany Olomouce, neboť umožní převést vysoké intenzity silniční dopravy z komunikací vedených zástavbou města.
Některé technické údaje o stavbě
Délka úseku: 14 650 m (km 142,600 – 157, 250 - rychlostní komunikace R 35)
Počet mostních objektů:32Zahájení stavby:11/99
Zprůjezdnění stavby:10/2003
Dokončení stavby:6/2004
Stavbu realizuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky, závod Brno, prostřednictvím sdružení zhotovitelů ve složení DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. jako vedoucí člen sdružení a Dálniční stavby Praha a.s. a Strabag a.s. Mostní objekty na celé trase zabezpečuje závod 07-Mosty společnosti DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s., středisko Olomouc.
Mostní objekty
Z uvedených překážek na trase rychlostní komunikace je zřejmé, že součástí stavby je mimo jiné i poměrně velký počet mostních objektů. Z hlediska finančního je to téměř jedna třetina ceny díla, co do počtu jde o 30 mostů. Z toho je 8 nadjezdů nad rychlostní komunikací, 8 mostů na hlavní trase, 3 inundační mosty v oblasti řeky Moravy, 2 mosty přes drobné vodoteče, 4 mosty na rampách křižovatek, 3 mosty v MÚK Holice a dvakrát rozšíření stávajících mostů.
Z mostů na hlavní trase je nutné zmínit tři estakády o celkové délce téměř jednoho kilometru. Převážná část trasy se nachází ve velmi složitých geologických podmínkách, což má za důsledek složitá a nákladná opatření pro založení jak mostů, tak i násypových těles. Většina mostů na hlavní trase a mimoúrovňových křižovatkách jsou spojité železobetonové předpjaté deskové nebo trámové konstrukce o třech až šesti polích.
Estakáda přes trať ČD je budována z dodatečně předpjatých nosníků T 90 opět se spřaženou železobetonovou deskou. Další dvě estakády budou budovány na nové výsuvné skruži, která jednotlivá pole postupně vysouvá na konzolách umístěných pouze na definitivních pilířích bez nutnosti podpírání na terén.
Velká část vozovky bude opatřena dvouvrstvým cementobetonovým krytem.
Rozšíření silnice I/37 Hradec Králové – Březhrad
V Hradci Králové provádí společnost DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. rozšíření silnice I/37 Hradec Králové – Březhrad, které navazuje na stavbu mimoúrovňového křížení u hypermarketu TESCO, jež byla realizována v loňském roce.
V rámci uvažovaného rozšíření je třeba vybudovat i několik mimoúrovňových křižovatek. Tato první etapa řeší úsek s mimo-úrovňovým napojením ulice Březhradská, čímž se nahradí stávající styková křižovatka křižovatkou osmičkového tvaru s rampami v SZ a JV sektoru.
Hlavní most křižovatky je spojitá kolmá deska o osmi polích, částečně půdorysně zakřivená. Celková délka mostu je 128,3 m.
Součástí JV rampy je inundační most jehož půdorysný tvar je »Y« a sestává se ze tří samostatných částí, které se stýkají v rozštěpu Y. Každou část tvoří most o 3 polích.
V rámci rozšíření komunikace I/ 37 je třeba rozšířit i most o jednom poli přes »Malý labský náhon«, přičemž stávající most se bourá po polovinách až na základovou spáru. Nový směrově rozdělený most je montovaný z nosníků T93. Rozpětí mostu je 11,6 m. Celá stavba by měla být dokončena k 30. listopadu 2001.
Modernizace železniční trati, traťový úsek Přerov – Otrokovice
Velkou část svých kapacit uplatňuje společnost DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. při výstavbě železničních koridorů, na které je v rámci příprav brzkého vstupu České republiky do EU kladen veliký důraz. Jedním z úseků, který je momentálně ve výstavbě, je traťový úsek Přerov – Otrokovice na II. koridoru.
Trať Petrovice – Přerov – Břeclav je částí důležité evropské spojnice ve směru sever – jih a u Českých drah se jedná o II. tranzitní koridor velkého významu. Význam tohoto koridoru je dán mimo jiné tím, že umožňuje tranzit přes naše území ve směru sever – jih, tedy spoje: Polsko – Česká republika – Rakousko, resp. Slovensko – Maďarsko. Tranzitní koridor je součástí mezinárodní železniční magistrály E 65.
Konečným cílem modernizace je vytvořit technické podmínky pro rychlost 160 km/hod., zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti provozu a dosažení kvalitativně vyšších parametrů.
V rámci projektu je navržena sanace železničního spodku, obnova železničního svršku, vybudování nástupišť včetně ostrovních s mimoúrovňovým bezbariérovým přístupem. Rekonstruovány budou stávající mostní objekty, navržená je modernizace zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, zařízení silnoproudu a trakčního vedení.
V železniční stanici Hulín a železniční stanici Říkovice budou vybudovány nové objekty SZZ a budou provedeny rekonstrukční práce na stávajících objektech.
Pro snížení hlukového zatížení okolí budou vybudovány protihlukové stěny a na vybraných objektech budou dle akustické studie provedena individuální protihluková opatření.
Technické parametry stavby:
Délka úseku žst. Otrokovice – žst. Přerov:
23,880 km (km 155,570 – km 179,850)
Rekonstrukce mostních objektů:20
- z toho kompletní přestavba:4
Nové podchody k nástupištím3
Nový silniční nadjezd1
Zahájení stavby:06/2000
Dokončení stavby:11/2002
Dalšími rozpracovanými stavbami společnosti DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. jsou obchvat Uherského Brodu, propojení ulic U Prazdroje - Lobezská v Plzni nebo ekologicky zaměřená stavba rekonstrukce a intenzifikace čističky odpadních vod v Prostějově.