Stavebnictví a interiér (úvodník 07/2010)
Úvodem přeji všem čtenářkám a čtenářům hezké prázdninové dny.
Nemám o tom na stole žádný odborný průzkum, ale časopis, kterým právě listujete, je asi jediný v celé ČR, který vychází i v červenci a v srpnu. Řeč je o odborných stavebních časopisech. Dalo by se to prezentovat i tak, že je to úspěch, ale naším viděním jde jen o všední povinnost.
Samozřejmě, že bychom dokázali v létě zavřít krám. Souzní s tím i občasná prohlášení, ani ne tak čtenářů, ale spíše autorů článků a inzerentů, že v létě u rybníka nikdo stavební časopis nečte. Naše letitá zkušenost poskytovatele stavebních informací na více nosičích ale taková není.
Letní čtenost, abych byl spravedlivý, je alespoň tam, kde ji lze měřit, opravdu nižší. Ale nejvýš tak o třetinu. Ukazuje to nezávislá statistika našich internetových návštěv, která je pro každého volně k vidění na www.stavebnictvi3000.cz. Složení letních návštěvníků, což je velmi zajímavé, je posunuto ve prospěch drobných stavebníků a investorů. Jde o cílovou skupinu, k níž se dnes upínají naděje takřka všech výrobců materiálů. Dlužno dodat, že tato skupina pročítá časopis pozorněji, než tomu bývá u profesionálů, což platí zejména v létě, kdy je více času plánovat vlastní stavbu.
Druhá naše zkušenost se týká načasování článků. Dříve snad zčásti platilo, že článek uveřejněný v červenci a doručen v době dovolených, se buď i s časopisem ztratil nebo skončil ve stohu s reklamními tiskovinami, který v září putoval do sběru.
Dnes to tak ale není. Díky internetu kulminuje čtenost článku po uveřejnění za jeden až dva měsíce, a pak se většinou na několik měsíců stabilizuje nebo jen mírně klesá. Platí to zejména pro kvalitnější články. Důvodem mj. je, že vyhledávačům chvíli trvá, než článek umístí na přední pozice a než si článek v síti vybuduje svou pozici.
I starší článek, jehož téma se stalo právě aktuální, může ve čtenosti rázně povyskočit. Například právě nyní je nejčtenější článek OSB desky – základní pojmy a časté otázky (www.stavebnictvi3000.cz/c2269) z června roku 2007, uveřejněný na internetu v červenci téhož roku. Při průměrné návštěvnosti nad 22/den jej doposud zhlédlo přes 24,5 tis. návštěvníků. Ovšem za uplynulý parný týden byla jeho průměrná denní návštěvnost bezmála 70/den s maximem 8. července (83/den).
Důvod k „vypouštění” letních měsíců fakticky žádný není. Čtenářská obec je v létě vděčnější a vnímavější. Také dopad článků je větší, protože Stavebnictví a interiér zůstává v létě na trhu sám. A pro inzerenty, kteří si plánují podzimní kampaň, jsou tyto měsíce ideální.
Léto je tedy pro nás velkou výzvou, abychom pro čtenáře přinesli diskutovaná témata v kvalitním podání. Věřím, že se nám to v tomto čísle podařilo.