Střešní okna v kapli
Ty tam jsou doby, kdy mansardy obývali jen ti nejchudší. Byty pod zkosenou střechou jsou dneska hitem. Půdní nástavby nabízejí komfort, netradiční řešení interiéru a hlavně - světlo.
Výzva architektům
Ideální cestou pro světlo jsou střešní okna, která nabízejí dokonalý kontakt s vnějším prostředím, umocňují vnímání proměn ročních období a zároveň - ve spojení s podkrovním interiérem - poskytují pocit bezpečí a spolehlivého zázemí.
Jako výzvu architektům, ateliérům i projekčním kancelářím vyhlásila společnost VELUX ve spolupráci s Obcí architektů soutěž »Kreativní využití střešních oken VELUX v současné architektuře«. Do soutěže bylo přihlášeno celkem 29 návrhů, 14 v kategorii Projekt a 15 v kategorii Realizace, což znamená, že některé stavby již slouží svým novým majitelům. Odborné porotě procházely rukama návrhy na půdní vestavby, přestavby rodinných domů i na celé obytné bloky.
Peníze to vyhrály
Výsledky soutěže byly vyhlášeny 24. října v pražské Betlémské kapli. Kromě nedočkavých architektů se zde sešli i zaměstnanci společnosti VELUX, aby v prostředí, ze kterého dýchá historie, oslavili desáté výročí působení firmy na českém trhu. Pod ochranou majestátních lomených oblouků gotických oken zde první cenu v kategorii Projekt převzal Martin Čermák za půdní vestavbu v Kolínské ulici v Praze. V kategorii Realizace zvítězil kolektiv ateliéru Masák reprezentovaný architektem Jakubem Masákem, který do soutěže zaslal svoji realizaci půdní nástavby v Žitomírské ulici v Praze. Obě první místa byla oceněna variabilní cenou - částka 60 000 Kč nebo zájezd do Dánska v téže hodnotě. Sál pobaveně, nebo možná chápavě, zašuměl, když v obou případech zvítězily... peníze.
Budiž světlo
Všechny zúčastněné pozdravil ředitel společnosti VELUX v České republice Lars Sondergaard. Bezprostředně po předání cen se pak slova ujal dánský architekt firmy VELUX Arne Brandt Jensen, který kromě jiného řekl: „Každý architekt se snaží vytvořit prostředí, ve kterém se člověk cítí bezpečně, kde žije v souladu se svým okolím. Světlo a jeho využití jsou tedy důležité. Při správných dimenzích a správném umístění světelného zdroje přispívá k formování prostoru“. Projev pana Jensena ukončil první část večera. Než se všichni zúčastnění odebrali do sklepních prostor Betlémské kaple, kde si užívali večera nad bohatou tabulí (jako překvapení večera se objevil patrový dort, na němž plálo deset svící - za každý rok působení společnosti VELUX v České republice jedna), požádali jsme o pár slov vítěze obou kategorií.
Okna s dobrou pověstí
Na otázku, proč padl výběr zrovna na okna VELUX, architekt Martin Čermák odpověděl: „Jejich využití byla předem daná záležitost. Je to věc investora, který ví, že okna VELUX mají výbornou pověst, a proto je požaduje. Mají také vysokou variabilitu, takže v podstatě nemůže nastat situace, abyste prosklenou plochu z jednotlivých oken neposkládali. Nemusíte svůj projekt přizpůsobovat omezené nabídce.“ Stejný dotaz jsme položili i architektu Jakubu Masákovi, který řekl: „Původně jsme VELUX neplánovali. Projekt obsahoval atypickou skladbu tří oken a my jsme se domnívali, že tohle VELUX neumí. Chtěli jsme si nechat udělat okna na zakázku. Jednalo se o vestavbu na historický dům z přelomu století, takže bylo důležité, aby projekt navázal na půdní stavbu. Nakonec jsme zjistili, že střešní okna VELUX jsou schopna naše požadavky splnit, i když se nejednalo o typickou skladbu oken, takže některé prvky bylo třeba speciálně objednat. Ale dopadlo to k naší spokojenosti.“