Stroje v praxi: Představujeme pásové rypadlo KOBELCO 210
Pásová rypadla KOBELCO jsou velmi výkonné a kvalitní stroje, vyráběné v Japonsku (pro evropský a asijský trh) a v Atlantě v USA (pro trh americký). Společnost KOBELCO patří mezi světové technické lídry, jejich techniku naleznete prakticky ve všech zemích. Jedním z posledních kroků managementu této společnosti je vstup do firmy FIAT, čímž vzniklo nové konstrukčně-výrobní spojení FIAT-KOBELCO.
Jednou z firem, vlastnících v současnosti pět starších modelů 210 je společnost OK PROJEKT, spol. s r.o., z Českých Budějovic. O jakou firmu jde a jaké využití mají pro tyto stroje, na to jsem se zeptal jednatele společnosti Ing. Jana Křepelky.
„Jsme projektově-technologická firma s divizí projektantů, kteří se zabývají čištěním odpadních vod, úpravou vod, projektovou přípravou vodohospodářských staveb. Naopak technologická sekce vyrábí průmyslové biokomposty z biodegradovatelných složek, rekultivuje skládky a zpracovává materiály v kompostárnách. Firma si nemohla dovolit velké investice do nové techniky, proto zvolila cestu koupě starších, repasovaných rypadel Kobelco 210. Kromě prvního rypadla od jiné firmy z roku 1995 jsme si další čtyři zánovní stroje vybrali u rakouského prodejce, firmy Kohlschein. Ty byly podrobeny podrobné repasi a kontrole. Chci dodat, že žádný technický problém ani u jednoho z nich nenastal. Je ovšem skutečností, že rypadla nejsou stoprocentně vytížena, každé z nich má natočeno přibližně 500 až 600 mth za rok. S těmito stroji je v naší společnosti maximální spokojenost, všechny stroje pracují bez závad a při minimální potřebné údržbě.“
To byla slova ředitele OK PROJEKT, Ing. Jana Křepelky a my si v následující části uvedeme několik dalších technických informací, týkajících se novějšího modelu pásového rypadla ve stejné třídě, vyráběného od roku 1999 a to Kobelco SK210 a SK210LC Dynamic Acera.
Konstrukce obou modifikací řady 210 vychází z dosavadní konstrukční řady předchozí verze IV, je však doplněna a zdokonalena o nová technická vylepšení. Podvozky strojů jsou typu X, vykazující velkou konstrukční pevnost a životnost. Rypadla jsou poháněna dieselmotory Mitsubishi, splňující emisní normu Euro II, s elektronickm vstřikováním paliva a velmi nízkou spotřebou paliva. Co je však podstatné – oba modely jsou vybaveny novými automatickými funkcemi regulace hydraulickch obvodů - disponují třemi tzv. módy ovládání. Jedním z nich je možnost manuální volby ovládání, kdy si strojník určuje potřebný výkon hydraulického systému, druhý mód umožňuje volbu automatiky. Stroj si sám na základě snímaných údajů na motoru a hydraulických čerpadlech volí optimální výkon. Třetí mód je pomocně-pracovní, a je určen např. pro práci s bouracím kladivem.
Rovněž kabina doznala pozitivních změn, samozřejmostí je anatomická, nastavitelná sedačka pro strojníka a automatická klimatizace.
Dávám slovo Jiřímu Kotoušovi, řediteli společnosti KOHL-SCHEIN Stavební stroje, spol. s r.o., výhradního obchodního zástupce firem ATLAS a KOBELCO v České republice. „Naše firma registruje zvýšený zájem o tyto stroje, což potvrzují velmi pozitivní reference o strojích Kobelco, které české firmy vlastní. K dalším pozitivům patří minimální nároky na údržbu a servis. Mimořádnost rypadel Kobelco spolu s aktivní prodejní činností naší firmy zcela jistě povede k výraznému rozšíření značky na českém a slovenském trhu.“