Nízkoúrovňový tunel Gotthard - klíčový vstup do Středomoří

HOCHTIEF buduje spolu se čtyřmi partnerskými organizacemi nejdelší železniční tunel na světě, nízkoúrovňový tunel Gotthard. Tato struktura bude 57 km dlouhá a její dokončení je plánováno na rok 2014.

Dvě poloviny nízkoúrovňového tunelu Gottherd spojí města Bodio v jižním švýcarském kantonu Ticino a Erstfeld ve středním kantonu Uri. Expresní vlaky projedou tunelem za 20 minut a zkrátí tak dobu potřebnou k cestě z Zürichu do Milána na polovinu.


Partneři
HOCHTIEF staví část nízkoúrovňového tunelu Gotthard dlouhou kolem 30 kilometrů spolu se čtyřmi partnerskými společnostmi: Zschokke Locher AG z Aarau (Švýcarsko), Alpine Mayreder Bau GmbH ze Salzburgu (Rakousko), CSC Impresa Costruzioni SA z Lugana (Švýcarsko) a Impregilo S.p.A. z Milána (Itálie). Celková hodnota kontraktu je asi 1,07 miliardy Euro a podíl HOCHTIEF činí okolo 25 procent.


Technologie
Tento projekt vyžaduje nasazení nejlepších lidí a techniky. Trasa připomíná dlouhé protažené S, které se vyhýbá čtyřem nádržím na nejvyšších horských vrcholcích. Přesto se není možné vyhnout enormní zátěži. Např. dole pod skálou může být teplota až 45 °C. Aby mohlo 700 specialistů na tunely dokončit tento mamutí projekt, je proto nutné chladit vzduch.

Na sever jedou dva razicí stroje; každý je 146 metrů dlouhý a váží 1 470 tun. Musí neustále zdolávat porézní horninu. Obrovský tlak horského masivu někdy drtí skálu na štěrk. Důsledek této situace lze měřit v tunách; jen kámen ze sekce HOCHTIEF projektu naplní každý den 150 nákladních vlaků o délce 120 metrů.


Nové železniční spojení Gotthard
AlpTransit Gotthard vytváří přímé železniční spojení pro budoucí cesty přes Alpy. V srdci nové transalpské železniční cesty se nachází nejdelší tunel na světě – 57 km dlouhý základní tunel Gotthard. Tento pionýrský čin 21. století významně vylepší cestovní a přepravní systémy v srdci Evropy.

1 Zpracováno dle tiskové zprávy
Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Archiv firmy