Udržitelné stavění začíná ve výrobě
Stavebnictví produkuje 39 procent světových emisí CO2 a očekává se, že se investice v tomto oboru do roku 2060 zdvojnásobí. Litomyšlský ADFORS investoval již nyní milion eur do změny v balení svého klíčového produktu – perlinky. Výsledkem této inovace je bezdutinkové navíjení sklovláknitých mřížek se samonosnou konstrukcí jejich návinu. Změna přinese méně odpadu na stavbách a ekologickou úsporu až tisícovky tun oxidu uhličitého ročně.
Největší výrobce perlinky v Evropě, společnost Saint-Gobain ADFORS CZ, postupně přešel na inovativní styl výroby tohoto materiálu. Nová technologie, která je na trhu zcela unikátní, se obejde bez takzvané dutinky, na niž byla perlinka doposud navíjena.
Nezanedbatelných tisíc tun CO2
Díky této inovaci se ročně ušetří 800 tun papíru použitého na výrobu dutinek, na něž by bylo spotřebováno 1000 stromů. Jen pro představu: 800 tun trubic položených vedle sebe zabere plochu 60 fotbalových hřišť.
Díky lepší skladnosti navíc při přepravě perlinek každý rok nevznikne více než 1000 tun CO2. Perlinka totiž nově zabere až o pětinu méně místa, takže kamiony uvezou více nákladu najednou a zákazníci ušetří stejný objem místa ve skladu, kam tak mohou uložit mnohem víc materiálu.
Nová konstrukce návinu zabraňuje vzniku tvarové paměti materiálu a umožňuje tak jeho 100% využitelnost. Tkanina se díky tomu snadněji aplikuje, rychleji ukládá do základní vrstvy a snižuje se množství nevyužitelného materiálu.
Řemeslníci a stavební firmy ocení, že díky minimalizaci paměťové stopy budou moct roli perlinky využít až do posledního metru, což přispěje ke snížení odpadu na stavbě. Kromě toho materiál slibuje snadnější manipulaci a obecně lepší práci s ním, kdy dojde například ke snadnější aplikaci (uložení) tkaniny do stěrky.
Perlinka bez dutinky
Snižování emisí, odpadu a zamezení plýtvání materiálem ekologicky udržitelnou výrobou je dlouholetou prioritou celé skupiny Saint-Gobain včetně společnosti ADFORS. Výroba perlinky bez dutinky je tedy přirozenou součástí závazků, kterými se společnost řídí. Nejnovější inovace přitom vedle zelených trendů sleduje i zákaznické benefity.
„Spojení ekologických cílů se zvyšováním kvality našich produktů je pro nás hlavní prioritou a motorem všech inovací. Jako dlouholetý lídr trhu vnímáme očekávání našich zákazníků přicházet se změnami, které posouvají trh dopředu. Výhody naší perlinky jsou nesporné a významné. Věřím, že zákazníci ocení zejména lepší kvalitu, nulový odpad a nižší nároky na skladování,” komentuje novinku Karel Kyncl, obchodní ředitel Saint-Gobain ADFORS CZ, a dále uvádí, že v rámci této změny ve výrobě došlo k investici o celkové hodnotě jednoho milionu eur.
S vědomím odpovědnosti
Klimatická změna klepe na dveře. Společnost Saint-Gobain ADFORS CZ si je plně vědoma odpovědnosti, kterou má výrobce stavebnin v souvislosti s dopadem celého oboru na životní prostředí. Celá skupina Saint-Gobain si dala závazek, že splní uhlíkovou neutralitu do roku 2050. Jen v Evropské unii tvoří stavebnictví devět procent z celkového HDP, ale spotřebovává polovinu všech materiálů a energií, jednu třetinu vody a vyprodukuje třetinu evropského odpadu. Během pěti let mu navíc hrozí nedostatek zdrojů.
Aby tento obor mohl dále zaměstnávat zhruba 18 milionu lidí, musí „dostat zelenou”. Důležitou roli v udržitelnosti přitom bude hrát snižování emisí, renovace budov, recykláty a cirkulární ekonomika. A není to jen o tom, že několik uvědomělých firem dobrovolně preferuje udržitelná řešení. Do zeleného stavebnictví tlačí firmy stále intenzivněji i financující banky.
Uhlíkový fond
V Saint-Gobain dochází k podpoře uhlíkové neutrality i mimo oblast samotné výroby. Ve své snaze o dosažení uhlíkové neutrality a zapojení všech zaměstnanců založila Skupina Saint-Gobain Uhlíkový fond, který si klade za cíl urychlit snižování nevýrobních emisí prostřednictvím změny každodenních aktivit zaměstnanců a cílených investic do provozoven skupiny Saint-Gobain. Mezi oblasti, kterých se investice budou týkat, patří zejména podpora udržitelné mobility zaměstnanců, obnovitelné zdroje energie, zlepšování komfortu zaměstnanců a zvyšování energetické efektivity budov v rámci Saint-Gobain.
Uhlíkový fond je založen na interní ceně uhlíku jinak běžně uplatňované při posuzování investic. Tato cena byla nedávno navýšena na 50 euro za tunu ekvivalentních emisí CO2. Množství meziročně dosažené redukce emisí CO2 vyjádřených pomocí interní ceny uhlíku ve finančních prostředcích je pak použito pro financování dalších projektů s cílem snižovat uhlíkovou stopu Skupiny Saint-Gobain, a tím uzavírat tento pomyslný kruh. Projekty pro snižování emisí CO2 jsou navrhovány a vybírány samotnými zaměstnanci, kteří tak mají příležitost ovlivnit uhlíkovou stopu svého vlastního pracoviště.o