Úpravy přednádražního prostoru v Olomouci I. a II. etapa

Žádný představitel města v celé České republice nemůže říci, že tu a tam není zapotřebí přemýšlet o obnově nějakého stávajícího objektu či prostor v městském intravilánu. Spíše naopak, mnohdy je nutné řešit i několik problémů najednou. V podobné situaci se ocitli i radní města Olomouc tváří v tvář stále palčivější potřebě přeměny dopravně složité a kdysi okrajové lokality v pulsující součást městského centra. Dne 13. června 2001 započali slavnostním poklepem na základní kámen I. a II. etapy úpravy přednádražního prostoru.

Stávající situace a její řešení

Olomoucké hlavní nádraží a jeho předprostor jsou situovány ve struktuře města tak, že tvoří jednu z jeho přirozených vstupních bran. Již několik let je tento prostor předmětem reálných i futurologických úvah architektů, urbanistů, dopravních inženýrů i laické veřejnosti. Stávající uspořádání přednádražního prostoru se vyznačuje nepřehledností, značným množstvím kolizních míst, podstatnými kolizemi chodců s vozidly, nevhodným rozmístěním zastávek hromadné dopravy a nepraktickým vedením pěších cest.
V současné době vznikají v této lokalitě nové objekty, které svým významem násobí důležitost celého zmíněného území. Jedná se jednak o dostavbu regionálního administrativně-obchodního centra (RAO), které přednádražní prostor uzavírá v jižní části a vytváří jeho pohledovou dominantu. Ale zejména jde o umístění sídla Krajského úřadu v budově železniční polikliniky. Tyto dva objekty spolu s olomouckým hlavním nádražím, ve kterém se rovněž postupně realizují úpravy směřující ke zvýšení pohodlí cestující veřejnosti (ČD centrum a ostatní úpravy interiéru budovy a také příprava nového podchodu), jasně vytvářejí v tomto prostoru nové centrum Olomouce regionálního významu.

Základní údaje charakterizující stavbu a její provoz:

Zájmový prostor o rozloze cca 45 000 m2 (rozsah celkové plochy přednádražního prostoru) díky stavebnímu rozvoji města nabývá povahy příštího náměstí s jeho typickými funkcemi v kombinaci s poměrně komplikovaným dopravním uzlem, který v sobě zahrnuje přestupní terminál MHD. Dostavba východní části prostoru objektem RAO (regionální administrativně-obchodní centrum) a krajským úřadem vyvolala potřebu nového trasování dopravních tahů, kapacitní řešení parkovacích prostor a změnu hierarchie dalších současných funkcí prostoru.
Přednádraží je tedy důležitým dopravním uzlem a významným městotvorným prostorem v rámci struktury celého města a zasluhuje si proto pozornost úměrnou své důležitosti.

Součástí řešení I. a II. etapy přednád-ražního prostoru jsou následující objekty:

  • přeložky inženýrských sítí;
  • plocha veřejného prostranství před budovou RAO a sídlem Krajské veřejné správy;
  • plocha veřejného prostranství před bočním křídlem budovy hlavního nádraží;
  • dvoupodlažní podzemní parkoviště (cca 340 stání) a podchod navazující na podchod budovaný Českými drahami směrem od vlakových nástupišť;
  • tramvajová trať před budovou hlavního nádraží s nástupními ostrůvky v obou směrech;
  • komunikace pro individuální automobilovou dopravu v rozsahu od zaústění Tř. Kosmonautů po navrhovaný kruhový rondel (objezd) v jižní části území;
  • provizorní napojení komunikací a tramvajové trati;
  • veřejné osvětlení pro danou část prostoru přednádraží;
  • úschovna kol za budovou rychlozboží na pozemku ČD budovaná jako náhrada za zrušenou stávající úschovnu v prostorách přednádraží.

Charakteristika staveniště

Staveniště se nachází nedaleko centra Statutárního města Olomouce v prostoru u Hlavního nádraží Olomouc. Staveniště je velmi složité a prostorově omezené, v jeho těsné blízkosti se nacházejí takové objekty, jako je poliklinika ČD (včetně lůžkové části), hotel Sigma či stavba Krajské veřejné správy.
V prostoru staveniště se na povrchu rozprostírá tramvajové těleso včetně trolejí, komunikace asfaltové, chodníky převážně dlážděné, zelené travnaté plochy s ojedinělými středně vzrostlými stromy ve špatném stavu a stávající veřejné osvětlení.
V podzemí je vedena kanalizace, vodovody, středotlaký plynovod, kabelové trasy SLP Českého Telecomu a ČD, energetické kabely SME a kabely VO - Technických služeb.
Jedná se o značně komplikované území s ohledem na výskyt velkého množství podzemních inženýrských sítí.
Stavba se nachází na velmi exponovaném místě na dopravu a v denních špičkách zejména na chodce. Protože se celá realizace bude provádět za plného provozu MHD v tomto prostoru, bude nutné obzvlášť důkladně dbát na dodržování bezpečnostních předpisů.

Hlavní fyzické objemy stavby

  • plocha staveniště 45 000 m2
  • výkop–vytlačená kubatura-garáže 35 tisíc m3
  • ostatní objekty 10 tisíc m3
  • parkoviště – 340 stání pro osobní vozy
  • 9 000 m3 konstrukčních betonů
  • podchod - profil 6×4 m délka 40 m
  • 2× schodiště včetně pojízdných schodů
  • 600 m3 konstrukčních betonů
  • tramvajová trať – 600 bm
  • komunikace - 12 600 m2 dlažeb - 4 500 m2 živičný povrch
  • kanalizační potrubí - 1 900 bm
  • vodovodní potrubí - 490 bm
  • plynovodní potrubí - 300 bm
  • podzemní kabely - 13 900 bm

Účastníci stavby:

Objednatelem stavby je Statutární město Olomouc včele s primátorem Ing. Martinem Tesaříkem. Na základě řádného výběrového řízení byly vybrány dvě společnosti pro zhotovení stavby a to DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING.a.s. – zástupce sdružení, včele s generálním ředitelem a předsedou představenstva Ing. Josefem Hájkem a stavební koncern VCES Olomouc s.r.o. spolu s generálním ředitelem a předsedou představenstva Mgr. Miroslavem Boštíkem.
Na základě tří návrhů projektové studie od společnosti Stavoprojekt Olomouc a.s., byla zvolena po všech stránkách nejvíce vyhovující dokumentace, kterou na setkání prezentoval ředitel společnosti a předseda představenstva RNDr. Luděk Šťastný.
Termín plnění byl stanoven pro zahájení prací na realizaci na 3. 5. 2001 a pro dokončení a předání díla v termínu do 20. 6. 2001. Tedy předpokládaná doba výstavby čítá 14 měsíců. Cena díla by měla představovat částku 169 950 373 Kč bez DPH.

Autor:
Foto: Archiv firmy