VDT - halové předěly na míru
Společnost Vratová a dveřní technika s.r.o., výrobce a dodavatel průmyslových a garážových vrat, automatických dveří a požárních konstrukcí, svou produkcí reaguje jak na současné pojetí modernizace staveb, tak i na nejnovější trendy ve výstavbě nových objektů. K nejvýrazněji se rozvíjející segmentu sortimentu firmy VDT s.r.o. patří v poslední době především oblast halových předělů.
Tyto dodávky již ani ne tak moderních, jako spíše nezbytných stavebních prvků, garantují užitnost objektu s ohledem na funkčnost komunikačních cest v jednotlivých částech objektu. Respektují rozdíly v jednotlivých pracovních prostředích s ohledem na specifické podmínky provozu - např. prašnost, vlhkost, zvýšenou či sníženou teplotu apod. Nejčastěji zmiňovaným specifikem je otázka úspory energie na vytápění objektu.
Nelze si představit spokojeného investora, tedy uživatele objektu, který až v praxi – např. při nakládání zboží na ložnou plochu kamionu zjistí, že po celou dobu nakládky jsou pomaluběžná vrata (sekční, rolovací, křídlová, skládací) otevřena a že například v zimním období promrhá na temperování haly nemalé finanční prostředky.
Rovněž si nelze představit moderní projekční kancelář, která s těmito zásadními prvky ve výplních stavebních otvorů nepracuje, či o nich dokonce ani nezná a nevlastní základní údaje. Zakrnělé a nevzdělávající se projekční kanceláře jsou u nás naštěstí stále více raritou. Mnohem častěji se setkáváme s vyzrálým řešením, již prokonzultovaným s uživatelem, případně uživatel zná vhodnou variantu prověřenu praxí. Následné upřesnění podkladů a ujasnění řešení je pak již jen potěšením pro všechny strany.
Firmou VDT dodávané halové předěly lze rozdělit do tří základních skupin.
Rychloběžné halové předěly (rychloběžná vrata)
Pomaluběžná vrata se ve směru otevírání i zavírání pohybují rychlostí 0,15 – 0,3 m/s. Oproti tomu u rychloběžných vrat je předpokládána rychlost otevírání minimálně 0,7 m/s. Optimální se uživatelsky zdají rychlosti otevírání v rozmezí 1,2 - 1,5 m/s. V zájmu udržení technické atraktivnosti vrat vyvíjejí výrobci pro vysoce frekventované průjezdy typy s rychlostí otevírání až 3 m/s. U velkoplošných provedení rychloběžných vrat jsou naprosto nezbytné rychlosti kolem 2 m/s.
Rychlost zavírání by se obecně neměla pohybovat výrazně pod hranicí 0,7 m/s. Rychlosti kolem 0,5 m/s již vyvolávají myšlenku smysluplnosti použití tohoto moderního předělu, tedy vyváženosti užitné hodnoty a ceny. Rychlost zavírání vyšší jak 1 m/s se běžně nevyskytuje.
Výrobci většinou pro zajištění optimálních provozních podmínek kombinují různé rychlosti otevírání a zavírání. Z pohledu praxe je rovněž vhodné, aby rychlost otevírání dosahovala téměř dvojnásobku rychlosti zavírání.
V době aktivace zavřených vrat se očekává velmi rychlá reakce – tedy otevření a například nepřibržděný, tedy plynulý průjezd vysokozdvižným vozíkem. Následné zavření sníženou rychlostí, po vyčerpání časové prodlevy při otevření nebo jiné aktivace k uzavření vrat, pak zajistí bezpečný návrat do původního stavu. Je samozřejmě konstrukčně snadnějším úkolem zajistit bezpečnost případně procházejících osob a eliminování poranění, pokud se »udržuje« rychlost zavírání pod 1 m/s. I tyto »snížené« rychlosti zajišťují dostatečný odstup od vrat pomaluběžných.
Výhodou rychloběžných vrat jsou i konstrukční varianty vhodné pro exteriérové použití.
Kyvná vrata
Za určitý přechodový stupeň od vrat rychloběžných k pásovým závěsům se považují kyvná vrata. Jejich uplatnění v praxi je potřeba rovněž pečlivě zvážit a pro jednoduchost se dá při počátečních úvahách vycházet z následujících bodů.
- Kyvná vrata lze na rozdíl od rychloběžných vrat dodat jak v automatickém, tak i v mechanickém provedení.
- Mechanické provedení znamená zvýšené opotřebení materiálu na vratových křídlech odíráním se při otevírání. To lze omezit unifikací projíždějících manipulačních prostředků a vyztužením exponovaných míst na vratových křídlech.
- Zcela nevhodné je umístění v provozu, kde probíhá manipulace s ostrými předměty (ostré rohy na balení, plechy apod.), které funkci vrat i jejich průhlednost rychle znehodnotí.
- Požadavek na precizní utěsnění není možno touto konstrukční variantou zaručit. Nelze hovořit o exteriérovém umístění a rovněž odolnost vůči větru – průvanu je omezena.
- Nevhodná je i manipulace lehkých předmětů na paletě, či vozíku, neboť při průjezdu kyvnými vraty se u mechanické varianty zbožím křídla rozhrnují a předměty pak na paletě nedrží.
- Výhodná je jejich cena, která se sníženou náročností na frekvenci průchodu vhodnost této varianty opravňuje.
Těsnicí (proužkové) závěsy
Nejlevnější variantou halových předělů jsou těsnicí závěsy. Jejich hojné využití – často i při nevhodných podmínkách – má na svědomí hlavně jejich příznivá cena. Jsou ideálním řešením pro méně frekventované průchody s ohledem na následující body.
- Poměrně jednoduché kotvení nepotřebuje zvláštní přípravu otvoru a lze rovněž dodat variantu, kde lze celý závěs odsunout v případě potřeby ke straně.
- Při manipulaci ostrými předměty rovněž dochází k výraznému snížení průhlednosti a při manipulaci s lehkými předměty je nezbytné jejich uchycení na paletě či vozíku.
- Při požadavku na precizní utěsnění otvoru nelze tato varianta rovněž doporučit. Odolnost proti průvanu je dána »přeplátováním« jednotlivých pásů a tloušťkou použitého materiálu, což je vhodné řešit již v projekční fázi zhodnocením budoucího provozního režimu.
- Provoz rychloběžných vozíků snižuje životnost závěsů – zvýšená rychlost průjezdu a tedy zvýšená rychlost opotřebení.
- Ve většině případů je častý průchod osob nevhodný díky ztížené manipulaci.