Výstavba koridoru v Chocni zdárně pokračuje
Dne 20. května se měla možnost veřejnost ČR prostřednictvím novinářů seznámit s probíhajícími pracemi na výstavbě koridoru v Chocni. Zároveň proběhla i tisková konference, na které vystoupili přední zástupci Organizace pro spolupráci železničních drah (OSŽD) a KPM CONSULT.
V předcházejícím čísle jsme čtenáře seznámili s průběhem tiskové konference, která se konala při příležitosti zasedání 1. expertní komise Organizace pro spolupráci železničních drah (OSŽD) a její přidružené organizace KPM CONSULT. V tomto příspěvku se budeme podrobněji věnovat výstavbě železničního koridoru ve složitém úseku, který probíhá městem Choceň. S harmonogramen prací na celé rekonstrukci, jehož zhotoviteli je sdružení firem Skanska ŽS a.s. a Stavby silnic a železnic a.s., seznámil přítomné novináře vedoucí inženýrského střediska firmy Skanska.ŽS a.s. a zároveň zástupce ředitele stavby ing. Alexander Halimovič, který je také provedl rozestavěnými částmi díla.
Kdy a proč byla rekonstrukce zahájena?
Celá rekonstrukce železničního průjezdu i drážních budov včetně technických zařízení byla zahájena 20. 6. 2003 a dokončena má být 31. 5. 2005. V době naší návštěvy tedy uběhla zhruba polovina času vymezeného na rekonstrukci, jejímž důvodem je nutnost začlenit tento úsek do sítě východních železničních koridorů. Ty budou mít po dokončení délku více než 10 000 km. Dále bylo třeba zajistit vyšší bezpečnost tohoto místa, větší kulturu pro cestující a v neposlední řadě umožnit průjezd vlaků Chocní rychlostí 160 km/hod.
Tvář choceňského nádraží se mění
Zásadní rekonstrukci a modernizaci prodělávají všechna nástupiště, železniční spodek i svršek. Jejich spodní část se odvodňuje a sanuje. Vrchní část bude zcela nová včetně kolejnic a výhybek. Vyměňuje se trakční vedení, stožáry, kabeláž, instaluje se nová sdělovací a zabezpečovací zařízení. Nástupiště budou mimoúrovňová. Přístup k nim bude přímo z hlavní budovy. Nezapomnělo se ani na přístup na nádraží ze středu města. Dříve byl velmi zdlouhavý a cestující museli »zbytečně« obcházet několik set metrů, aby se na nádraží vůbec dostali. Mnozí cestující si cestu raději zkracovali tím, že přecházeli přes koleje. Dnes se pod kolejemi dokončuje výstavba podchodu. Ten již v nejbližší době umožní cestujícím příchod ze středu města přímo do haly hlavní budovy. Příchod bude nejen rychlý, ale i bezpečný a je dobrý předpoklad, že zatraktivní železniční dopravu v Chocni. Další část díla je hlavní budova. Zde je rekonstrukce rozdělena na tři části A, B, C a spočívá především v komplexní rekonstrukci centra řízení. Zde je umístěn řídící systém ESA11, mozek drážního provozu a zabezpečovacích okruhů, který sám navolí vlakové cesty a hlídá bezpečnost dopravy. Jištění při elektrickém výpadku je dvojí a to na 15 a 30 minut. Výpravčí již nemusejí psát deník, ale dostávají ho v elektronické podobě (stejná zařízení jsou již ve stanicích Horní Dvořiště, Kostěnice, Moravany a Děčín). Dále se zcela opravuje vstupní hala včetně sociálního zařízení, dopravní kanceláře, propojení s jednotlivými nástupišti atd.
Těsně za nádražím, ve směru na Českou Třebovou, je známý úsek, kde kdysi stával tunel. Dnes už po něm zbyla jen skalní stěna. Součástí rekonstrukce je zpevnění stěny pomocí ocelové sítě.
Náklady na celou rekonstrukci se budou pohybovat okolo 1 miliardy. Veškeré práce jsou podřízené dopravě a probíhají tak, aby ji neomezily. Rekonstrukce je tedy velmi náročná nejen na bezpečnost lidí, kteří ji provádějí, ale i a na bezpečnost cestujících. Lidský faktor zde opravdu nesmí selhat.