Vzdělávání v oblasti řemesel začíná už v mateřských školách
Stavebnictví bylo, je a bude oborem lidské činnosti vždy žádaným. Jeho vliv na provoz dalších zaměstnání je nad slunce jasný. Jen namátkou připomeňme, že stavař obrazně i doslova řečeno dává práci dalším profesím. Aby se mladý člověk stavařem stal, musí se vyučit v příslušném učilišti, vystudovat střední školu i školu vysokou. Všeobecně platí, že u nás je ve stavebních odbornostech dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných řemeslníků.
Nabízíme vám tedy souhrn hlavních stavebních učebních oborů a připravili jsme výčet těch, ve kterých se lze vyučit například ve Středním odborném učilišti stavebním, p. o., v Opavě.
Tesař: Zajišťuje širokou škálu prací se dřevem, mj. výrobu a opravy stavebních konstrukcí dřevostaveb včetně krovů či bednění pro betonáž.
Truhlář – stolař: Navrhuje, vyrábí i opravuje dřevěný nábytek, dřevěné části staveb – okna, dveře.
Operátor dřevařské a nábytkářské výroby: Má univerzální vzdělání v teorii i praxi zpracování dřeva, výroby nábytku a obsluhy CNC dřevoobráběcích strojů.
Pokrývač: Rozeznává jednotlivé druhy střešních krytin, zajišťuje jejich pokládku a montáž na střechy pultové, ploché, sedlové, valbové i strmé.
Klempíř: Pracuje s rozmanitými druhy plechů (pozink, titanzinek, hliník, měď ) a vytváří okapy, svody, kotlíky, k čemuž využívá prostorové vidění i výtvarný talent.
Zedník: Montuje stavební konstrukce, přičemž pracuje s různými materiály, výrobky a technologiemi, a to od základů staveb až po komín. Využívá materiálů jako jsou cihly, tvárnice, beton, lepidla, tmely, dlaždice, izolace …
Instalatér: Instaluje rozvody vedení teplé a studené vody, odpadní vody, zajišťuje montáž zařízení umýváren, koupelen a WC.
Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení: Je informován o základech oborů vytápění, plynárenství, instalace vzduchotechniky, vody, kanalizace. Je teoreticky i prakticky vyučen pro práci s elektrickými stroji a přístroji, elektronikou, je obeznámen s možnostmi užití elektrické energie.
Elektrikář: Provádí práce související s rozvody bytové či průmyslové elektroinstalace, zabezpečuje provoz silnoproudých a slaboproudých elektrických přístrojů, přístroje montuje, seřizuje, opravuje.
Žáci právě končící základní devítiletou školu mají možnost zvolit si takový obor, pro který mají vlohy. Pomoci jim v tom mohou rodiče a v případě, kdy se řemeslo nedědí z otce na syna, i učitelé.
Ponky v mateřských školách
S tématem souvisí i projekt opavské hospodářské komory – Inovativní práce v mateřské škole – zaměřený na polytechnické vzdělávání. Spočívá v instalaci malých pracovních stolů (ponků) a seznamování předškolních dětí se dřevem, kovem a plastem formou opracovávání materiálů jednoduchými nástroji, např. pilníkem a rašplí. Capartům se často tvůrčí činnost líbí a díky řečenému projektu získávají první kladný vztah k řemeslu. Následný přestup do předmětu Dílny, který se chvályhodně a naštěstí vrací do základních škol, bude tak pro ně přirozený.